Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 oktober

    Kompaktlastare på el blev given succé

    Vetlanda

    Intresset för eldrivna kompaktlastare ökar. Men maskintypen är fortfarande ett relativt ovanligt inslag på gårdarna.

    En som har gjort slag i saken är mjölkbonden Lars-Gunnar Jonsson utanför Vetlanda, som köpte en eldriven Avant för några månader sedan och han är mer än nöjd.

    Ljudnivåerna och avsaknaden av dieselavgaser ger sammantaget den eldrivna Avanten många pluspoäng, speciellt vid inomhusarbeten. På gården använder Lars-Gunnar Jonsson i första hand maskinen för att göra rent foderborden, och som backup om den rälsburna utfodringen skulle haverera. Men nya användningsområden öppnar sig hela tiden.

    – Jag hade lånat en Bobcat tidigare, men då har du motorbullret och dieselavgaserna som är ett problem, plus att djuren faktiskt blev lite skrämda av den, säger Lars-Gunnar Jonsson.

    – Nu är det mer nyfikenhet. Men för min egen del innebär det också att jag inte behöver ha hörselkåporna på, annat än när jag vill lyssna på radio.

    Är det stor skillnad på ljudnivåerna?

    – Ja det går inte att jämföra. Med Bobcaten gick det inte att köra utan hörselkåpor, och när jag skulle köra ut ensilage i den gamla ladugården fick jag stanna och låta fläktarna gå innan jag kunde köra ut resten. Det som är trist är att den egentligen är lite för hög för det gamla stallet, säger Lars-Gunnar Jonsson om investeringen.

     Lars-Gunnar Jonsson köpte till pallgafflar, krokodilgrep och skopa, tycker att man först ska sätta sig med Avants 160 sidor långa redskapskatalog innan man tittar ut en modell eftersom alla redskap inte passar till alla maskiner.
    Lars-Gunnar Jonsson köpte till pallgafflar, krokodilgrep och skopa, tycker att man först ska sätta sig med Avants 160 sidor långa redskapskatalog innan man tittar ut en modell eftersom alla redskap inte passar till alla maskiner. FOTO: FREDRIK STORK

    Höjden var också det som gjorde att konkurrenterna Weidemann och Trejon föll bort. Deras eldrivna kompaktlastare var helt enkelt inte kompakta nog för att ta sig fram ens i det nybyggda stallet, vilket beror på att rälssystemet stjäl en del takhöjd.

    – Om vi tittar på plus och minus, så är den dyr i inköp. Nu hade jag en traktor som jag kunde ta i inbyte som gjorde det möjligt. Men när det börjar springa i väg mot en halv miljon kronor med redskap så börjar det bli kämpigt.

     Lars-Gunnar Jonsson utanför Vetlanda är nöjd med sin Avant.
    Lars-Gunnar Jonsson utanför Vetlanda är nöjd med sin Avant. FOTO: FREDRIK STORK

    Ett annat minus är den utskjutande midjestyrningen som tar en hel del plats i anspråk vid svängningar.

    – På Avants R-serie sitter man på den bakre delen, medan jag sitter på den främre delen, och det gör att man svänger ut mot motsatt håll varje gång jag svänger höger eller vänster. R-serien har en mer äkta midjestyrning.

    – Men en så stark liten kompakt maskin skapar alltid användningsområden. Behöver jag lyfta någonting så hämtar jag alltid Avanten.

     En kul detalj är att batteriet kan laddas via ett vanligt eluttag vid akut soppatorsk, även om det går sakta.
    En kul detalj är att batteriet kan laddas via ett vanligt eluttag vid akut soppatorsk, även om det går sakta. FOTO: Fredrik Stork

    160 000 extra

    Merkostnaden för den elektriska drivlinan ligger på omkring 185 000 kronor, och är inte alldeles enkel att köra in. Rise har visserligen visat att investeringen går att räka hem, genom billigare drift och underhåll, förutsatt att batteriet inte behöver bytas ut. Själv har Lars-Gunnar Jonsson räknat med en halvtimmes körning per dag.

    – Jag ligger nog i nerkant på timantalet egentligen, men i och med att jag har så många korta körningar så kommer jag samtidigt spara in på kallstarterna, säger han.

    – Men ska du ha den i utfodringen så är det inget att tveka på även om inköpspriset är en halv miljon, eftersom du ska in i stallbyggnader och köra så pass mycket. Den egna hälsan är också viktig när man ska räkna på investeringen.

    Laddningen är i det här fallet lite omständig eftersom den sitter under skyddskåpan. Dessutom går det inte att ladda batteriet utan att först koppla loss den från maskinen, vilket naturligtvis är en mycket billigare lösning.

    – Sätter jag i sladden, och gör något annat som att mjölka korna eller liknande, så är batteriet uppe på 99 procent sen.

    När plus och minus vägs ihop är han mer än nöjd.

    – Men som sagt, en el-variant av R-serien. Där tror jag man har den riktiga el-maskinen, säger Lars-Gunnar Jonsson.

    Fakta: Boda gård

    Mjölk- och köttproduktion på 60 kor. Mindre entreprenadarbeten med rundbalspressen.

    Vallodling på 60 hektar och skog.

    Omsättning och vinst: 2 miljoner kronor med pendlande resultat på runt 400 000 före avskrivningar.

    Investeringar senaste tre åren: Nytt lösdriftsstall med 50 platser, ny gödselbrunn, en MF 7718 och en Avant.

    Maskinpark: McHale press (2013), fyrskärig växelplog, Dalbo-ringvält med frösålåda för vallen, bogserad fodermixervagn, rälsburet utfodringssystem från Mullerup.

    Avant satsar inte bara på eldrift. I våras var ATL i Finland för att titta närmare på företagets största lastare hittills.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen