Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 27 juni

    Kompakt vägriddare laddar sig själv

    Munka-Ljungby.

    Den kompakta, självladdande suven Lexus UX 250h är en riktigt elegant och komfortabel vägriddare. Men djungeln av knappar, kontroller och en svårnavigerad pekplatta förtar lite av körglädjen.

     Lexus UX 250h AWD F Sport S.
    Lexus UX 250h AWD F Sport S. FOTO: Ia Wadendal

    Den arga uppsynen i fronten, med sneda lyktor och Darth Vader-nos, ska sannolikt signalera sportighet. Men även om den här bilen har både hästkrafter och vridmoment som kan ge en färd med så kallad körglädje, så är den framför allt en riktigt komfortabel vägriddare.

    Lexus UX 250h är en kompakt självladdande suv av det lite lyxigare slaget. Att den är självladdande innebär att två elmotorer och en tvåliters bensinmotor samarbetar för att få ner förbrukningen. Bilen startar alltid på el i körläget EV, vid högre hastigheter griper bensinmotorn in men elmotorn fortsätter stötta, och när du saktar in kör du med batterikraft igen – ungefär så kan det enkelt beskrivas.

     Med bara 401 liter bagageutrymme är det ingen storlastare.
    Med bara 401 liter bagageutrymme är det ingen storlastare. FOTO: Ia Wadendal

    Det som är bra med elhybrider är förstås att man slipper dra kablar till en laddbox och vänta i en mind­re evighet på att bilens batteri blivit alert igen.

    Näst högsta nivån

    ATL har fått låna en Lexus UX 250h Sport S med fyrhjulsdriften E-Four. Den har den näst högsta utrustningsnivån och det innebär förstås att det egentligen inte är något som saknas, och man slipper fundera på olika tillval. Men den kostar en slant: över en halv miljon kronor, närmare bestämt.

     Baksätet är lite trångt och blir nog ingen favorit för långa personer.
    Baksätet är lite trångt och blir nog ingen favorit för långa personer. FOTO: Ia Wadendal

    Basversionen ligger på modesta 359 000 kronor men då ingår inte basala saker som eljusterbart säte för föraren eller nyckellöst system. Lexus UX 250h går både att privat- och företagsleasa.

    Njutbar komfort

    Den är riktigt trevlig att köra och det är framför allt komforten som är njutbar. Mjuk färd, där fartgupp knappt märks, och både smidig styrning och växling med den steglösa automatlådan. Det finns flera körlägen att välja mellan – de som används mest är Eco, Normal och Sport. Med Eco i en hel dag lyckas vi hålla den utlovade förbrukningen på 5,8 liter per 100 kilometer, me­dan sportläget lockar till lite mer dynamisk körning och därmed slurpar också de dyra dropparna bensin i väg fortare.

     På skärmen går det att följa hur el- och bensinmotor samspelar under färden.
    På skärmen går det att följa hur el- och bensinmotor samspelar under färden. FOTO: Ia Wadendal

    Bilen är välbyggd och ljudisoleringen känns lyckad, även om den i högre motorvägshastigheter inte helt lyckas trolla bort knattret från den trubbiga skånska asfalten.

    Interiört är allt väldigt elegant, från de sportiga kviltade sätena till instrument, reglage och luftinsläpp. En fin detalj är den lilla analoga klockan till vänster om infotain­mentskärmen, som även den är sobert utformad. Men det tar ett tag innan man lär sig hela djungeln av kontroller, knappar och inte minst pekplattan på den breda mittkonsolen. Att svajpa och trycka på den samtidigt som man kör är nästintill trafikfarligt innan man lärt sig. Jag hade nog önskat en lite enklare och modernare lösning när det gäller att få fram det man vill se på skärmen.

    Perfekt i framsätet

    Sätena är överlag väldigt bekväma och för den som sitter fram går det att justera stolen i åtta led, vilket gör att i stort sett vilken kroppstyp som helst kan hitta den perfekta körställningen. Bak är det också komfortabelt, åtminstone för dem som inte är så långa eller voluminösa. Benutrymmet lämnar en del att önska för större personer.

     Lexus UX 250h har en sober förarmiljö med snygg skärm och en trevlig analog klocka.
    Lexus UX 250h har en sober förarmiljö med snygg skärm och en trevlig analog klocka. FOTO: Ia Wadendal

    Att bilen är kompakt märks också på bagageutrymmet. Visserligen tar batteripaketet inte något utrymme från bagaget – det är placerat under baksätet – men det är ändå ingen storlastare, det här. Lasttröskeln är dessutom rätt hög. Det går att skaffa dragkrok och hänga på ett släp men bilen får inte dra mer än 750 kilo.

    Bra för lilla familjen

    Det är dock inte så mycket för de stora utrymmenas skull som man slår till på en Lexus UX. Snarare handlar det om att skaffa en välbyggd premiumbil med stor komfort för den lilla familjen. Det går att välja mellan fram- och fyrhjulsdrift: driften på fyra hjul är elektrisk och hjälper till att dra loss bilen från besvärlig snö eller lera. Några terrängegenskaper har den inte, men fyrhjulsdriften är tillräckligt bra för att klara olägenheter på mindre vägar under uselt svenskt höst- och vinter­väder.

    En klart godkänd andrabil för gården. Lexus UX är visserligen ingen bonusbil, men för företagaren är den ändå att bra val med ett relativt lågt förmånsvärde och årsskatt.

     Med körlägesväljaren växlar du mellan Eco, Normal och Sport.
    Med körlägesväljaren växlar du mellan Eco, Normal och Sport. FOTO: Ia Wadendal

    Lexus UX 250h AWD F Sport S

    Motor: 4-cyl bensin, 2 liter + elmotor.

    Växlar: Steglös automat, fyrhjulsdrift.

    Toppfart: 177 km/tim.

    Effekt: 152 hk vid 6 000 v/min, elmotor 109 hk.

    Vridmoment: 190 Nm vid 4 400-5 200 v/min, elmotor 202 Nm.

    Acceleration: 0-100 km/tim på 8,5 sek.

    Tjänstevikt: 1 680 kg.

    Max släpvagnsvikt: 750 kg.

    Längd/bredd/höjd: 449/184/154 cm.

    Markfrigång: 16 cm.

    Ekonomi/miljö

    Pris: 536 900 kr (basversion 359 700 kr).

    Skatt/år: 3 722 kr.

    Förmånsvärde från: 1 776 kr/mån.

    Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

    Förbrukning: 5,8 lit/100 km.

    CO2-utsläpp: 136 g/km.

    Säkerhet

    Standard: Bland annat aktiv farthållare, aktivt krockskyddssystem, backvarnare, filhållningsass, dödavinkelvarnare, dimljus.

    Tillval: –

    Euro Ncap: 5 stjärnor.

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd.

    Bagageutrymme: 401 liter.

    Elektrisk justering förarsäte: Ja.

    El-inställning svankstöd: Ja.

    Navigation: Ja.

    Plus/minus

    Plus: Komfortabel och välbyggd.

    Minus: Svårnavigerad pekplatta och trångt i baksätet.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen