Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 februari

    Kombimaskin med få kompromisser

    Mjölby

    Ola Wretemark är en verklig pionjär. När orderböckerna öppnades var han en av de första som slog till på Vimeks nya kombimaskin, Vimek Duo, som kan gå som både skördare och skotare.

    – Maskinkonceptet var ju helt nytt, och då har man fått lära sig tidigare i livet att man inte ska vara först ut. Så nu blev vi den andra kunden och vi ångrar oss inte, säger Ola Wretemark.

    Maskinen är visserligen dyrare i gallringar men i gengäld får man många andra fördelar jämfört med de tyngre maskinerna som avverkar betydligt mer på kortare tid.

    – Skogen är för värdefull för att inte vårdas, säger Ola Wretemark, när vi möts i hans täta granbestånd som han satte för 20 år sedan.

     ”Man kommer så nära ett manuelltgallrat område som möjligt, och det är det jag brinner för, för jag vill ha fina skogar utan skador”, säger föraren Jonas Milton om Vimekskördaren när vi möts i skogarna utanför Mjölby.
    ”Man kommer så nära ett manuelltgallrat område som möjligt, och det är det jag brinner för, för jag vill ha fina skogar utan skador”, säger föraren Jonas Milton om Vimekskördaren när vi möts i skogarna utanför Mjölby. FOTO: Fredrik Stork

    Fanns oro i början

    Som kombimaskin delar Vimek 404 Duo många gemensamma drag med skördaren 404 SE, bortsett från att den har bättre transmission och möjlighet att också dra den tillhörande skogsvagnen.

    Trots att maskinen var den andra som levererades från fabriken har det varit få barnsjukdomar.

    Den största rädslan var framför allt att skotningsmomentet inte skulle hålla vad det lovade. Men den rädslan skulle visa sig vara näst intill obefogad, berättar 20-årige Jonas Milton som kör maskinen på heltid.

     Med en räckvidd på 5,2 meter har Vimek Duo betydligt bättre kran än vanliga 404 SE. Men maskinen har också bättre transmission, drivhjulsberoende kraftuttag och broms för kärran.
    Med en räckvidd på 5,2 meter har Vimek Duo betydligt bättre kran än vanliga 404 SE. Men maskinen har också bättre transmission, drivhjulsberoende kraftuttag och broms för kärran. FOTO: Fredrik Stork

    Från början satt det bland annat två kättingar i en trekant mellan vagnen och skördaren. Syftet med konstruktionen var att signalera om det fanns risk för en fällknivseffekt. Men problemet var bara att kättingarna spändes även när det fanns god marginal.

    – Under det första lasset kände jag att det här aldrig skulle gå, för det bara small i det där. Men sedan kedjorna togs bort har det gått jättebra, säger Jonas Milton.

    Även för Ola Wretemark har skotningsmomentet överraskat. Men för att det ska fungera optimalt tillägger han att det är viktigt att föraren lägger upp så raka stickvägar som möjligt eftersom ekipaget inte har någon ramstyrning.

    – I stället har den krabbstyrning, och det är därför som Jonas själv får snitsla, för då vet han var gränsen går.

    Ska man göra investeringen som privatperson bör man också väga in andra faktorer, som ekonomi och vägnät. För utan ett väl utbyggt skogsvägnät kan det bli många och långa rundor. Flakets maxkapacitet är nämligen begränsad till drygt sex kubikmeter och det kan i värsta fall fresta på kalkylen.

     Traditionellt blir multifunktioner sällan så bra, enligt Ola Wretemark. Från början var han orolig över att skotningsmomentet inte skulle hålla vad det lovade. Men den oron har stillats helt, även om själva bytet mellan skördaraggregat och grip tar tid.
    Traditionellt blir multifunktioner sällan så bra, enligt Ola Wretemark. Från början var han orolig över att skotningsmomentet inte skulle hålla vad det lovade. Men den oron har stillats helt, även om själva bytet mellan skördaraggregat och grip tar tid. FOTO: Fredrik Stork
     Det dagliga underhållet går relativt smidigt även om Jonas Milton kan sakna centralsmörjning. Samtidigt gör det att han får bättre koll på vitala delar.
    Det dagliga underhållet går relativt smidigt även om Jonas Milton kan sakna centralsmörjning. Samtidigt gör det att han får bättre koll på vitala delar. FOTO: Fredrik Stork

    Ser inga spår

    Med sin låga vikt och smidighet bedömer han även att maskinen kan vara ett gångbart alternativ i vissa slutavverkningar, och framför allt i lite blötare bestånd där diametern inte överstiger 35 centimeter.

    I den 20-åriga granskogen kan vi knappt se några mark-, rot- eller stamskador. Men det beror också på att Jonas lägger ner mycket tid på att planera sina stickvägar, och att han bäddar dem grundligt med stora mängder granris.

    – Tidigare har jag haft skogar som jag nästan inte har velat besöka, med vägar som har blivit som långa kalhyggen. Men här går det knappt att se ett några spår efter maskinen, säger Ola Wretemark.

     Vagnen har både kraftuttagsöverföring och broms.
    Vagnen har både kraftuttagsöverföring och broms. FOTO: Fredrik Stork

    Tar 1,5 timme

    Själva bytet mellan grip och skördaraggregat tar ungefär 1,5 timme. Men då ingår även sedvanlig service i tidsangivelsen. Annars tar bytet runt 35 minuter. Tillkopplingen av vagnen går däremot ungefär lika snabbt som att koppla på en vanlig traktorvagn.

    – Traditionellt blir multifunktioner sällan så bra, men den oron har lagt sig även om det tar tid att byta. Men då får man också väga in hur lång tid det skulle ta att transportera hit en skotare, som också ska underhållas och försäkras. Här finns det flera samordningsvinster, säger Ola Wretemark.

    Kapaciteten på maskinen beror på medelstammen i beståndet. Men i ett fint bestånd som förstagallras kan kapaciteten uppgå till 30 kubikmeter fub per dag, enligt Jonas Milton.

    – Ska vi prata miljö också, så är maskinen väldigt bränslesnål. Den drar 4-5 liter i timmen om man kör effektivt, berättar Ola Wretemark.

    Vem passar en sådan här maskin till?

    – Folk som bryr sig om sin skog, och som ser helheten och inte kortsiktigt. En kombimaskin kan aldrig bli bäst på allting, men med den här har man kommit väldigt nära. Men jag skulle gärna se en ACC-anläggning i hytten och en förbättring av takskyddet, för det immar igen när det fryser på och då ser man ingenting, säger Jonas Milton.

     Det är krabbstyrningen i kombination med midjestyrningen som gör maskinen riktigt smidig. Enligt Jonas Milton kan han i princip köra runt ett träd om han skulle vilja, och det bedömer han att Vimek är relativt ensamma om. Men det är också denna smidighet som gör att han kan ha en vagn efter maskinen.
    Det är krabbstyrningen i kombination med midjestyrningen som gör maskinen riktigt smidig. Enligt Jonas Milton kan han i princip köra runt ett träd om han skulle vilja, och det bedömer han att Vimek är relativt ensamma om. Men det är också denna smidighet som gör att han kan ha en vagn efter maskinen. FOTO: Fredrik Stork

    Fakta: Plus och minus

    Plus

    Två maskiner i en – med samma förare.

    Fantastisk slingerstråkskörning med skördaren.

    Få mark-, rot- och stamskador.

    Servicevänlig och lätt att skruva med.

    Funkar utmärkt för skotning av vindfällen och barkborreträd.

    Minus

    Dålig plats för verktyg. Här skissar dock Jonas på en egen verktygslåda fram på maskinen.

    Avsaknad av centralsmörjning skapar merjobb, men gör samtidigt att man får bättre koll på vitala delar.

    Sämre komfort än större maskiner.

    Ingen ACC-anläggning.

    Källa: Ola Wretemark, Jonas Milton.

    Fakta: Vimek Duo

    Motor: CAT C2.2T CRDI 50 kW

    Transmission: Hydrostatisk/Mekanisk

    Hydraulik: 120 liter/min

    Markfrigång: 40 cm

    Däck: 405/70-24 alt. 500/60-22,5

    Axelavstånd: 2,1 m

    Längd: 4,65 m; 9,25 m inklusive vagn

    Bredd: 1,80/2,05 m

    Vikt: 4 700 kg exklusive vagn

    Kran

    Mowi P25, 5,20 meter.

    Lyftkapacitet: 400 kg på 5,2 m

    Griparea: 0,16 m²

    Skördaraggregat

    Keto Forest Supreme V3

    / Keto Forst Xtreme (tillval)

    Max. kapdiameter: 300 mm

    Vikt: 269/300 kg (Xtreme)

    Sågmotor: 10 cc

    Lastutrymme: 3,4 m.

    Lastarea: 2 kvadratmeter

    Lastkapacitet: 5,5 ton

    Relaterade artiklar

    Till toppen