Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 november

    Kia Niro gör både miljön och plånboken glad

    Är det lönt att slå till på en laddhybrid om man inte bor i storstad? Ja, faktiskt. Du får lägre förmånsvärde, billigare fordonsskatt och behöver sannolikt inte tanka lika ofta. Dessutom blir det avdrag på inköpspriset med den nya bonusen för miljöbilar. ATL har testat Kia Niro PHEV – en av Sveriges billigaste laddhybrider.

     Kia Niro PHEV:s båda samverkande motorer med bensin och el sköter sig och känns pigga, enligt ATL:s testare.
    Kia Niro PHEV:s båda samverkande motorer med bensin och el sköter sig och känns pigga, enligt ATL:s testare. FOTO: Ia Wadendal

    Grundtanken med regeringens bonus-malussystem är ju förstås att vi ska köpa bilar som släpper ut mindre koldioxid. Eftersom gränsen för utsläpp är satt så lågt är det i princip bara elbilar och laddhybrider som får en bonus.

    På sistone har forskare ifrågasatt miljönyttan av att ladda en elbil, med tanke på att vi importerar el från länder som har kolkraft. Laddar man sin elbil hemma och har satsat på ett grönt elavtal är förutsättningarna i alla fall lite bättre för att miljön gynnas av att man bytt till en elbil eller laddhybrid.

    Ger lägre kostnader

    Men plånboken blir faktiskt också glad av den laddbara bilen. Förmånsvärde, fordonsskatt, bränslenota – allt blir lägre om man ser till att köra så mycket på el som möjligt. Kia Niro PHEV är redan en av de billigaste laddhybriderna i Sverige och dessutom får den nye ägaren en bonus på omkring 35 000 kronor efter inköp.

     Laddar man sin elbil hemma och har ett grönt elavtal är förutsättningarna för att miljön gynnas av att man bytt till en elbil eller laddhybrid lite bättre.
    Laddar man sin elbil hemma och har ett grönt elavtal är förutsättningarna för att miljön gynnas av att man bytt till en elbil eller laddhybrid lite bättre. FOTO: Ia Wadendal

    Laddhybriden Niro är en crossover med en markfrigång på 16 cm och går att få med en dragkrok – nog så viktigt om man bor på landet även om den givetvis inte är någon terrängbil. Den är enkel och trevlig att köra, med lättfattliga instrument och knappar. I displayen syns det tydligt hur mycket el som går åt under körningen – vilket gör att man börjar tävla med sig själv för att köra så mycket som möjligt på batteriåtgång.

    Laddbar bil kräver planering

    De båda samverkande motorerna med bensin och el sköter sig och känns pigga. Släpper man gasen eller bromsar så vinner man lite elkraft med bromskraftåtervinning. Räckvidden på el ligger officiellt på 58 kilometer – men under en veckas provkörning klarade jag bara att köra bilen på ström ungefär fyra mil mellan laddningarna. Det var en kall och regnig vecka, vilket gjorde att både värme och vindrutetorkare var igång ofta – och sådant drar kraft.

    Med en laddbar bil får man planera lite så att man har något annat att göra när sladden är kopplad till eluttaget på p-platsen. Med ett typ 2-uttag tar det nästan två timmar att ladda upp för nya friska elmil.

     I en display på instrumentpanelen syns det hur mycket el som går åt under körningen – vilket gör att man börjar tävla med sig själv.
    I en display på instrumentpanelen syns det hur mycket el som går åt under körningen – vilket gör att man börjar tävla med sig själv. FOTO: Ia Wadendal

    Bensinmotorn känns lite bullrig när den drar igång, men det går att stå ut med. Dock hände det några gånger att bensinmotorn gick igång omotiverat efter stopp vid rödljus, märkligt.

    Billig körning

    Jag tankade bara bensin en gång under veckan, och det var inför återlämningen av bilen. Då var det dessutom en halv tank kvar. Laddningen skötte jag huvudsakligen vid kommunens laddstolpar och just i Halmstad där jag höll till är elen gratis vid stolparna, det är bara p-avgiften som måste betalas. Hittills en av de billigaste provkörningar jag har gjort.

    Kia Niro PHEV

    Cirkapris: 302 900 kronor

    Motor: 1,6 liters bensin på 105 hk, 360 V elmotor på 61 hk

    Räckvidd på el: 58 km

    Växellåda: Automat

    Bränsleförbrukning: 1,3 liter/100 km

    CO2-utsläpp: 29 g/km

    Prestanda: 0-100 på 10,8 sek, toppfart 172 km

    Längd/bredd/höjd: 4350x1810x1550 mm

    Markfrigång: 16 cm

    Tjänstevikt: 1 519 kilo

    Max dragvikt: 1 300 kilo

    Bagagevolym: 324-1 322 liter

    Laddkort/laddstationer i Sverige

    •Det har blivit billigare att installera en hemmaladdare för elbilen eller laddhybriden – sedan den 1 februari i år kan privatpersoner söka stöd för installation av laddboxar till villagaraget. Bidraget täcker upp till 50 procent av kostnaderna för material och arbete – laddbox och framdragning av el. Stödet gäller för laddboxar med typ 2-uttag.

    • Det finns flera aktörer som bygger ut laddstolpar i Sverige, bland annat Vattenfall, Eon och Clever. Fortfarande är koncentrationen störst i storstäderna men antalet stolpar även i mindre städer och längs de stora vägarna ökar hela tiden.

    • I appar som Laddkoll och Incharge går det att se var de närmaste laddstolparna befinner sig. Clever har en egen app för sina laddstationer. Det går att betala laddningen antingen med en app eller med ett laddkort som man beställer från någon av aktörerna.

    Till toppen