Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 15 oktober

    Jonsered drar sig ur Sverigemarknaden

    Efter mer än 60 år drar sig Jonsered ur Sverigemarknaden för motorsågar och andra produkter. I stället ska Husqvarnagruppen satsa på andra varumärken som Husqvarna och Gardena.

     Jonsered slutar att säljas i Sverige.
    Jonsered slutar att säljas i Sverige. FOTO: Magnus Bergström

    Jonsereds anor sträcker sig tillbaka till 1800-talet. Varumärkets första motorsåg lanserades 1954, fem år före sin konkurrent i den södra delen av Vättern. Men snart är resan slut.

    Nyligen har ägaren, Husqvarnagruppen, meddelat Jonsereds svenska återförsäljare att försäljningen av varumärkets produkter kommer att upphöra vid årsskiftet.

    – Det stämmer att vi kommer att avveckla varumärket i Sverige. Däremot kommer det finnas kvar i Finland något år så vitt jag vet. Orsakerna är troligtvis att de har ett kontrakt som stäcker sig något år framöver, säger Robert Jareman, försäljningschef för Husqvarnadivisionen i Sverige där även Jonsered ingår.

    Reservdelar till Jonsereds produkter

    I brevet till återförsäljarna berättar Husqvarnas ledning visserligen att Jonsered har varit ett uppskattat varumärke bland många kunder. Men sett till de mer internationella varumärkena Gardena och Husqvarna har Jonsereds försäljning bedrivits mer lokalt.

    Företagets avsikt är dock att fortsätta att tillhandahålla reservdelar och teknisk support även framöver.

    Jonsered köptes upp av Elektrolux 1979, och införlivades sedan i det som i dag kallas Husqvarna Group, efter att Elektrolux avyttrade sin utomhusverksamhet.

    Företagets utbud och inriktning har delvis konkurrerat med Husqvarnas i den bemärkelsen att Jonsered har sålt allt från motorsågar med tillhörande skyddskläder till trädgårdsprodukter som åkgräsklippare och röjsågar. Det betyder i sin tur också att produkterna har delat viss underliggande teknik.

    Sofia Axelsson, som är ansvarig för konsumentaffären på Husqvarna, kan inte uppge någon procentsats, men säger att företagsgruppen självklart har försökt att hitta skalfördelar där det har varit möjligt.

    Enligt Sofia Axelsson ska det förändringsarbete som nu inleds inte vara förknippade med några varsel.

    Produktionen av Jonsereds produkter har sedan länge flyttats från den västgötska orten med samma namn, och i stället sker i dag tillverkningen på andra orter, bland annat i Huskvarna. Inriktningen har i första hand varit produkter för större skogsägare, och den kundkategorin hoppas företagsgruppen nu kunna behålla genom sina andra varumärken.

    – Jonsered är ett varumärke som är stort för många användare, men som är betydligt mindre globalt, säger hon som förklaring till den nya inriktningen.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen