Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 24 augusti

    Extrem avverkning med X9

    John Deeres nya tröska X9 går nu på svensk mark. Den är byggd för hög kapacitet och klarar de utlovade 100 tonnen i timmen.

    John Deere premiärvisade sin nya X9-serie på Agritechnica i höstas. Nu är Sverige ett av fyra länder i Europa där det går tröskor ur förproduktionen. Men tröskan har i hemlighet varit här tidigare.

    – X-serien har gått som test i Sverige under flera år. Det är ett viktigt land att ha maskiner i för att ta fram nya koncept och nya maskiner. Vi har ofta mycket massa, höga vattenhalter och många olika grödor, säger Emil Stolpe-Nordin, John Deeres regionchef för Sverige, till ATL.

     Skärbordet på 45 fot ser till att hålla kapaciteten uppe.
    Skärbordet på 45 fot ser till att hålla kapaciteten uppe. FOTO: David Larsson

    Dubbla rotorer

    X9 finns i två modeller, 1000 och 1100. Skillnaderna ligger bland annat i motorstorlek, tankvolym och tömningskapacitet. Men båda är dubbelrotortröskor och blir ett komplement till de tidigare tröskserierna.

     John Deere X9 har en dokumenterad kapacitet på över 100 ton i timmen.
    John Deere X9 har en dokumenterad kapacitet på över 100 ton i timmen. FOTO: David Larsson

    I flera oberoende tester har man kunnat bekräfta att tröskan når en kapacitet på över 100 ton i timmen.

    – Vi ser det även i våra egna tester. Och vi gör det med en nivå på max en procents spill och en procent krossade kärnor i tanken.

    Vi gör en rundvandring runt tröskan med Emil Stolpe-Nordin och det finns många detaljer att lyfta fram. Materialet går genom samma bredd, 172 centimeter, hela vägen utan flaskhalsar.

     Vid flygande tömning finns en extra effektboost för att tröskverket inte ska tappa kapacitet.
    Vid flygande tömning finns en extra effektboost för att tröskverket inte ska tappa kapacitet. FOTO: David Larsson

    Separat urtröskning

    De två rotorerna är 3,5 meter långa och mäter drygt 60 centimeter i diameter. Allt material släpps i framkant av sållen, som är större än på S-serien och med ett förbättrat förhållande mellan vikt och kapacitet.

     Emil Stolpe-Nordin, regionchef för Sverige.
    Emil Stolpe-Nordin, regionchef för Sverige. FOTO: David Larsson

    För att rotorerna ska kunna jobba med full effekt har returmaterialet separat urtröskning och vid flygande tömning finns en extra motorboost på 54 hästkrafter.

    Den nya sexcylindriga motorn är förhållandevis liten för tröskstorleken. Men det var också ett av målen under utvecklingen, en motor på max 700 hästkrafter. Kraven var hårda: ”Hackavdelningen – ni får så många kilowatt och rotoravdelningen – ni får så många”.

    – Vi har förfinat allt från inmatningskanaler, drivningar, remskivor, smörjfria lager, ny motor, ny transmission. Allt har gåtts igenom för att komma ned i så låg effektförbrukning som möjligt.

    I jakten på hästkrafter förtjänar hackknivarna ett eget omnämnande. De har vad Emil Stolpe-Nordin kallar golfbollsdesign, det vill säga med små urfrästa gropar.

    – Det blir mindre luftmotstånd och vi spar in 27 hästkrafter.

     John Deere har jobbat med alla detaljer på tröskan. I hytten finns en ventilerad stol och bra översikt över flödet.
    John Deere har jobbat med alla detaljer på tröskan. I hytten finns en ventilerad stol och bra översikt över flödet. FOTO: David Larsson

    Flera styrsystem

    John Deere X9 har fyra olika smarta system som styr olika komponenter automatiskt för att hela tiden kunna ta in mycket material utan att öka spill och skador. Flera kameror tar bilder i tanken och på returgodset. Såll och fläkt justeras efter lutningen på fältet i längsled och som tillval finns även sidlutskompensation.

     John Deere X9.
    John Deere X9. FOTO: David Larsson

    I tanken finns också en vågsensor som kalibrerar skördemätaren. Det ska göra att skördekarteringskartan blir mer exakt.

    I utdata får man i dag med sig vattenhalt och avkastning. Men redan nästa år ska det även gå att mäta proteinhalten, en teknik som i dag finns i John Deeres hackar.

    Förutom ren tröskteknik har man även jobbat med hyttkomforten och servicevänligheten.

    – Det är ingen daglig service på tröskan. Vi har 6 nipplar som ska skötas var femtionde timme. Resten ligger på antingen 200 eller 400 timmar. Och i bandstället är det ett intervall på 500 timmar mellan oljebytena.

    FOTO: David Larsson

    Nya skärbord

     Med fastfill-systemet tankar man 550 liter per minut.
    Med fastfill-systemet tankar man 550 liter per minut. FOTO: David Larsson

    I hytten sitter föraren i en ventilerad stol med massagefunktion. Och på hyttaket sitter GPS:en som nu är integrerad i hytten.

    Tillsammans med nya X9-serien kommer också två nya skärbord, HDR och HDX. Det är ledbara draperbord med mattor på 100 respektive 120 centimeter. Det finns även en ny kärnhäftande matta som ska minska spillet vid drösande kärna.

    X9-tröskan som går i Sverige ingår i förserien. Nästa år kommer ett begränsat antal ut på marknaden och 2022 ska det vara full produktion på tröskfabriken i USA.

     Visning utanför Bro. John Deere tröska X9.
    Visning utanför Bro. John Deere tröska X9. FOTO: David Larsson

    Fakta: John Deere X9

    X9 1000

    Motoreffekt (hk): Drygt 600

    Tankvolym (liter): 4 800

    Tömning (liter/ sekund): 162

    X9 1100

    Motoreffekt (hk): 700

    Tankvolym (liter): 16 200

    Tömning (liter/ sekund): 186

    Tömningsrör: 4 längder från 7,9 till 9,4 meter

    Arbetsvarv motor (varv per minut, RPM): 1900 men med max vridmoment ned till 1350

    Band: Fullt avfjädrade med 5 pivoterande punkter, finns i tre bredder (24, 30 och 36 tum)

    Fakta: Nya draperbord

    HDR: 35, 40, 45 och 50 fot. Matta 1 meter lång.

    HDX: 35, 40 och 45 fot. Matta med kärnhäftande yta 1,2 meter lång.

    Relaterade artiklar

    Till toppen