Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 19 december 2019

    John Deere organiserar om

    John Deeres återförsäljare i Europa väntas bli allt färre när allt fler ska spräcka miljardvallen. Fortfarande är det för tidigt att uttala sig om hur den nya strategin kommer att påverka Sverige. Svenska återförsäljare som ATL har pratat med är oroliga.

     Vad visionen kommer att betyda för Sverige är fortfarande för tidigt att säga. Först läggs fokus på de stora marknaderna i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
    Vad visionen kommer att betyda för Sverige är fortfarande för tidigt att säga. Först läggs fokus på de stora marknaderna i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. FOTO: Fredrik Thunberg

    Strategin presenterades för Europas återförsäljare för någon månad sedan och bottnar i en resa som John Deere påbörjade för över tio år sedan.

    – Redan 2007 när John Deere började sin resa pratade man om större återförsäljare för att kunna möta morgondagens kunder som blir allt större och allt mer professionella. För John Deeres del har man försökt att ligga i framkant för att möta kundernas krav och förväntningar, säger Håkan Westesson, Sverigechef.

    Vad visionen kommer att betyda för Sverige är fortfarande för tidigt att säga.

    – Men den kommer inte att bankas igenom nu direkt för den svenska marknaden.

    I stället kommer fokus att ligga på de stora marknaderna som Storbritannien, Tyskland och Frankrike, som har förhållandevis många små återförsäljare.

    – Där tar man nu nästa steg på den här resan. För vår del är det alldeles för tidigt att prata om hur det kommer påverka oss i Sverige. Sen är ju John Deeres strategi något som man också tar med sig från andra världsdelar där man redan har gjort den här resan under flera år. Det är vår region som består av Europa, delar av Afrika och Mellanöstern som ännu inte gjort det här.

    Håkan Westesson kan liksom ATL bekräfta att personer i återförsäljarledet har uttryckt viss oro efter att strategin presenterades.

    – Vissa är oroliga inför framtiden, andra ser det som en möjlighet. Men det jag vill uppmana till är att man ska sitta lugnt i båten. Vi har ingen brådska att genomföra något i Sverige med tanke på hur bra våra återförsäljare presterar i dag sett till marknadsandelar och annat. Man ska inte ändra något för ändrandets skull.

    I Sverige har antalet återförsäljare redan minskat från 23 till 9 sedan 2007. Men samtidigt består organisationen också av betydligt fler anläggningar än som var fallet för tolv år sedan, enligt Håkan Westesson.

    Vad skulle vinsten vara att få upp omsättningen i återförsäljarbolagen?

    – Totalt sett handlar det om långsiktig lönsamhet. Får man upp volymerna på maskinerna så får man också en helt annan kostnadsfördelning.

    I grunden handlar det om att få ner alla typer av overhead-kostnader för att skapa större och mer professionella organisationer, med effektiva ekonomiavdelningar och gemensamt utnyttjande av allt från produktspecialister till specialverktyg. Jobbar man effektivare kan man åstadkomma många skalfördelar, men också möta kundernas behov på ett annat sätt, förklarar Håkan Westesson.

    – Om brytpunkten går vid en miljard, som är visionen på Europanivå där man kan se skalfördelar, så får vi i så fall sätta oss ner och fundera på vad som är rimligt för Sverige. Vi är försiktiga med att påverka vår återförsäljarmarknad åt det ena eller andra hållet.

    Hur tror du att John Deeres marknad kommer att utvecklas i Sverige på sikt?

    – Återigen är det för tidigt att spekulera. Det skulle bara vara vilda gissningar.

    Kommer John Deere att tvinga er att genomföra detta?

    – Det är en strategi från John Deere och man kan egentligen inte tvinga fristående bolag att göra något, utan det får i så fall ske utifrån önskemål. John Deeres strategi är att man vill gå åt detta hållet och de återförsäljare som vill fortsätta med franchisen får man i så fall ta en diskussion med, säger Håkan Westesson och tillägger att John Deere är ett öppet bolag. Därför tycker han att det är viktigt att köra med öppna kort.

    Relaterade artiklar

    Till toppen