Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 januari

    Här är traktormärkena som sålde mest 2018

    Efterfrågan på starkare traktorer fortsatte att öka förra året. Mest steg efterfrågan i effektspannet 248-300 hästkrafter, och sett till enskilda märken knep John Deere återigen förstaplatsen med en marknadsandel på 26 procent.

    Att lantbrukstraktorerna blir större och starkare är knappast något nytt. I dag sträcker sig effektspannet av lantbrukstraktorer över tre ton från 55 hästkrafter upp till 451 hästkrafter och över. Det sistnämnda marknadssegmentet står i dag för 0,38 procent av nyregistreringarna, enligt Stregis statistik för helåret 2018.

    Den här stordragaren med sina 570 hästkrafter, som ATL provkörde i höstas, utgör fortfarande ett mycket litet marknadssegment. I effektområdet 451 hästkrafter och över registrerades bara elva exemplar förra året.

    Det är i sin tur en ökning med 0,19 procentenheter jämfört med året innan. Sett till marknadsandelar ökade efterfrågan i alla dom övre effektklasserna, och mest ökade efterfrågan i segmentet 248-300 hästkrafter. Detta effektspann har nu en marknadsandel på 13,69 procent, vilket motsvarar en ökning med 4,75 procentenheter.

    Konsolideringen mot allt större lantbruk är en viktig förklaring bakom utvecklingen, enligt Mikael Persson, som är distriktschef på svenska John Deere.

    – Lantbrukarna och andra verksamma blir färre och färre och ställer krav på större traktorer för att hinna med mer på kortare tid. Kunder som byter traktor byter ofta till en större än vad man hade innan, säger han.

    Men även effektspannet 124-136 hästkrafter ökade betydligt, upp 3,58 procentenheter.

    – Det är nog samma sak där. Under en längre tid utgjorde marknaden under hundra hästkrafter 40 procent av traktormarknaden, och det spannet ökar nu till 130 hästkrafter. Man vill ha större traktorer och större frontlastare, och vill man ha volym som tillverkare så är det även där man måste in och konkurrera, säger Mikael Persson som hade all anledning att uppmärksamma årsstatistiken i veckan.

     Jämfört med 2017 gjorde New Holland ett rejält ryck genom att plussa på sina registreringssiffror med ytterligare 76 exemplar.
    Jämfört med 2017 gjorde New Holland ett rejält ryck genom att plussa på sina registreringssiffror med ytterligare 76 exemplar. FOTO: Emmanuel Bourgois

    Firade med tårta

    Att John Deere återigen knep förstaplatsen som det mest registrerade traktormärket firades med tårta, avslöjar han.

    – Det är meriterade och vi är väldigt glada över att ha nått över 26 procents marknadsandel. Orsaken är att vi har ett brett produktsortiment och ett bra återförsäljarnät som täcker in hela landet. Många väljer John Deere för att man känner sig trygg med allt runt omkring, för konforten så att man klarar långa arbetsdagar och med servicen. Det är vad vi hör från kunderna.

    Massey Ferguson, som året innan hamnade trea, blev däremot omsprungen av New Holland som tack vare ökad försäljning och inregistrering nådde upp till en marknadsandel på tolv procent.

    Massey Ferguson tappade totalt 309 inregistreringar under året, vilket gav en marknadsandel på tio procent. Men som ATL tidigare har berättat kan tappet till stor del förklaras av att märket registrerade in ett stort antal traktorer året innan för att förbereda sig för det nya traktordirektivet. Tvåan Valtra nådde samtidigt upp till en marknadsandel på 21 procent 2018.

    Tungviktarna backade

    Och även om den totala marknaden för lantbrukstraktorer fortsatte att vika neråt, förra året minskade marknaden med 290 exemplar, så ökade samtidigt flera märken sin försäljning och sina varulager.

    Förutom New Holland som plussade på sina siffror med 76 exemplar jämfört med 2017, ökade även John Deere och Kubota med tre exemplar vardera, samtidigt som Case IH ökade med 43 exemplar, Fendt med åtta exemplar och Claas med 12 exemplar.

    För återförsäljarna Swedish Agro och Söderberg och Haak, som långsiktigt har som mål att nå marknadsandelar på tio procent av traktorförsäljningen för varumärkena Claas respektive Deutz-Fahr innebär registreringsstatistiken att återförsäljarna har en del att jobba med. Deutz-Fahr marknadsandel uppgick under perioden till 3,9 procent medan Claas stod för 3,6 procent av registreringarna.

    Läs mer om

    Till toppen