Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 13 november

    Han låter förarna styra valet av maskin

    Nora.

    Den tar både stort och smått och har gått för fullt sedan leveransen i september. Ägaren Kolbjörn Kindströmer och föraren Jörgen Malmqvist är nöjda med den nya skördaren från John Deere.

     Jörgen Malmqvist kör Kolbjörn Kindströmers nya John Deere-skördare.
    Jörgen Malmqvist kör Kolbjörn Kindströmers nya John Deere-skördare. FOTO: Mikael Marklund

    Kolbjörn Kindströmer har såväl egen skog och ett entreprenadbolag som kör mest i trakterna kring Nora på gränsen mellan Västmanland och Närke. Hans nya skördare, en John Deere 1270G är tillverkarens näst största modell och kom till firman i början av hösten.

    Varför blev det den här?

    – Den var chaufförernas val. Vi tittade också på en skördare från en annan tillverkare men chaufförerna fick avgöra, säger Kolbjörn Kindströmer, som också är ordförande i branschorganisationen Skogsentreprenörerna.

    – Det här är rätt maskin för oss storleksmässigt. Den klarar av både slutavverkningar och gallringsjobb. Och det blir i princip bara ”bondskog” för oss med ett blandat bestånd av både stort och smått.

    ”Eftervård är viktigt”

    Han är nöjd med maskinen. Men också med att leverantören inte släppt affären när maskinen väl var på plats.

    – Att få ett samtal där de frågar om allt fungerar som det ska är betydelsefullt. Eftervård är viktigt.

     Någon fara för skogsbrand är det inte i novemberblötan.
    Någon fara för skogsbrand är det inte i novemberblötan. FOTO: Mikael Marklund

    Skördaren har fått visa vad den går för i bitvis svår terräng. Den tar sig fram även där skotarna går bet.

    – En gång fick jag därför köra tillbaka och lyfta ut virket då det blev för brant för den, säger föraren Jörgen Malmqvist.

    – Fast det kan ju spela in också att det kom över hundra millimeter på bara några dagar efter jag var där och innan skotaren kom.

    Kranen på 10 meter gör att det inte är några problem att hålla 25 meter mellan stickvägarna. Och maskinen är så smidig att det inte är några problem att köra den i gallringar heller.

    Jörgen Malmqvist har kört skogsmaskin sedan 1990 då han slutade som huggare. Nu sitter han i strumplästen i skördaren och plockar ned och kapar upp träd efter träd. Beroende på vilken skog det är och hur terrängen ser ut blir det mellan 150 och 500 kubik per dag. Toppnoteringen ligger på 1 600 kubik för ett dygn när de körde dubbla skift där det var väldigt goda förhållanden. Förutom Jörgen Malmqvist brukar också Kolbjörn Kindströmers son Björn sitta bakom spakarna på skördaren ibland.

    – När det lämpar sig brukar vi köra tvåskift. Och då hoppar han in, säger Kolbjörn Kindströmer.

    Bådas namn är därför nogsamt noterade på förarhytten.

    – Det är han där som är ansvarig för klisterlappandet, säger Kolbjörn Kindströmer och pekar på sin chaufför med ett leende.

    Valde fettsmörjning

    Tonen är familjär i firman och det ges och tas små verbala tjuvnyp åt både håll.

     Är terrängen och skogen den rätta kan det bli omkring 500 kubik om dagen för Jörgen Malmqvist.
    Är terrängen och skogen den rätta kan det bli omkring 500 kubik om dagen för Jörgen Malmqvist. FOTO: Mikael Marklund

    Några stora problem har det inte varit med skördaren hittills.

    – Det enda är att rotatorn har bytts. Men det gick på garantin.

    Den steniga terrängen på skiftet där maskinen går just nu har också orsakat lite småreparationer.

    – Det har blivit en del kedjebyten. Och fler lär det bli innan vi är klara.

    Men chaufförerna försöker köra så mjukt och skonsamt som möjligt. Till exempel så håller de inte i de största träden hela vägen efter avkapningen. De sista metrarna får jättarna falla fritt för att inte slita på maskinen i onödan. Förarna måste ta ett nytt grepp när trädet ligger ned för att sedan börja apteringen. Ett extra moment, men det är värt det.

    – Det är väldigt stora krafter det handlar om då.

    Firman valde att ha fettsmörjning på skördaraggregatet i stället för oljesmörjning.

    – Om det innebär att förbrukningen minskar vet jag inte. Men det är nog bättre för miljön i alla fall.

    Föregångaren var en något mindre John Deereskördare, en 1170, som gått 16 000 timmar. Vilket kanske var i mesta laget, menar Kolbjörn Kindströmer. Risken för att det ska hända något dyrt och tidsödande ökar ju fler timmar det är på mätaren. Han hade därför inte haft något emot om bytet skett tidigare.

    – Men de långa leveranstiderna börjar bli ett allt större problem.

    När ska den här bytas ut?

    – Efter 8 000 till 9 000 timmar börjar det nog bli dags.

    Det lär precis som köpet av den nuvarande skördaren, bli en affär på ett antal miljoner kronor.

    – Så maskinerna ska inte stå stilla i onödan. Det gäller att man har bra avtal och långsiktiga relationer med sina uppdragsgivare för att känna sig trygg att göra en sådan affär.

     Skördaren går också att med bara tre hjulpar. Men det var inte aktuellt för varken Kolbjörn Kindströmer eller Jörgen Malmqvist: ”Med den här kommer man mycket längre innan man fastnar.”
    Skördaren går också att med bara tre hjulpar. Men det var inte aktuellt för varken Kolbjörn Kindströmer eller Jörgen Malmqvist: ”Med den här kommer man mycket längre innan man fastnar.” FOTO: Mikael Marklund

    Vilket är nog så viktigt att understryka när man som Kolbjörn Kindströmer även är ordförande i föreningen Skogsentreprenörerna.

    John Deere 1270G

    Motor: 4 cyl, 9,0 liter, 200 kW

    Vikt: 22 900 kg

    Längd: 7 930 mm

    Vikt: 22 900 kg

    Kran: John Deere CH7

    Räckvidd: 10 m

    Sköraraggregat: H414

    Relaterade artiklar

    Till toppen