Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 december 2015

    Jobbig och dyrt med höga varv

    Höjd hastighet hade varit bra, tycker några förare som ATL pratat med. Men det stora problemet är de höga varvtalen.

    ”Det har blivit lättare för mina föräldrar. De kan vara hemma och göra annat och så sköter jag mig själv. Istället för att de ska skjutsa mig hela tiden”, säger Andreas Edman som kör omkring 50 mil i veckan med sin a-traktor.
    Bild 1/6”Det har blivit lättare för mina föräldrar. De kan vara hemma och göra annat och så sköter jag mig själv. Istället för att de ska skjutsa mig hela tiden”, säger Andreas Edman som kör omkring 50 mil i veckan med sin a-traktor.
    Tim Johansson, Rasmus Svensson, Andreas Edman, David Karlsson och Theodor Månsson går alla på lantbruksgymnasiet i Svalöv och kör Epa- eller a-traktorer.
    Bild 2/6Tim Johansson, Rasmus Svensson, Andreas Edman, David Karlsson och Theodor Månsson går alla på lantbruksgymnasiet i Svalöv och kör Epa- eller a-traktorer.
    Klasskamraterna upplever att folk klagar en del på fordonen. Antingen är det buskörningar eller också är man en bromskloss. ”Det är problem om man kör för fort och det är problem om man kör lagligt”, säger David Karlsson.
    Bild 3/6Klasskamraterna upplever att folk klagar en del på fordonen. Antingen är det buskörningar eller också är man en bromskloss. ”Det är problem om man kör för fort och det är problem om man kör lagligt”, säger David Karlsson.
    Reparationerna är en del av grejen med epa-kulturen.
    Bild 4/6Reparationerna är en del av grejen med epa-kulturen.
    Tim Johansson kör en ombyggd Volvo. Inga baksäten är tillåtna. Däremot får man ha plats för en passagerare.
    Bild 5/6Tim Johansson kör en ombyggd Volvo. Inga baksäten är tillåtna. Däremot får man ha plats för en passagerare.
    Bild 6/6

    I backspegeln hänger de klassiska tygtärningarna vid sidan av en gul Wunderbaum. Stereoanläggningen får kämpa för att överrösta motorn när vi snurrar runt på gatorna i skånska Svalöv.

    – Jag kör hemifrån varje dag, så det är rätt så bra att jag kan ha en a-traktor, säger Andreas Edman.

    – Dessutom kör jag till Helsingborg flera gånger i veckan eftersom jag simmar där.

    Höga motorvarven är problemet

    Klasskamraterna går första året på lantbruksgymnasiet i byn. De är överens om att det inte hade skadat att få köra 45 kilometer i timmen, men att det är främst de höga motorvarven som är problemet.

    – På full gas går det inte fortare än 30 kilometer i timmen. Det är ju inte rimligt, säger David Karlsson.

    Han kör själv en äkta epa-traktor, en duett från 1962, och veckopendlar de åtta milen till skolan. Epa-traktorerna kan gå snabbare än 30, även om de inte får köras fortare. Det innebär att varvtalen kan hållas lägre än på a-traktorer.

    Reglerna för a-traktorer innebär sådana begränsningar i transmissionen att fordonen kör på väldigt höga varv. Ljudnivån i kupén blir hög, likaså bränsleförbrukningen och det blir stort slitage på motorn.

    "Många skrothögar skulle försvinna"

    I dag behöver inte a-traktorer besiktas. Transportstyrelsens förslag på besiktningskrav tror man hade höjt kvaliteten på a-traktorer.

    – Det är nog många skrothögar som skulle försvinna, säger Theodor Månsson.

    Eleverna tror också att de som kör med olagliga a-traktorer gör det just för att få ner varvtalen.

    – Om de hade höjt hastigheten till 45 och att de skulle få gå på lägre varv, så hade helt klart fler kört lagligt, säger David Karlsson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen