Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 12 december 2020

    Tank och pump gör Järnhästen till brandfordon

    Joacim Karlsson hjälpte till med traktor och tunna vid skogsbränderna i Ljusdal 2018. Han såg bristen på resurser och i traktorhytten föddes idén till att utrusta Järnhästen till ett brandfordon.

     Järnhästen Fire Edition har visats för räddningstjänsten vid flera tillfällen och det finns ett stort intresse för maskinen.
    Järnhästen Fire Edition har visats för räddningstjänsten vid flera tillfällen och det finns ett stort intresse för maskinen. FOTO: Privat

    Joacim Karlsson driver tillsammans med sambon Anna Lindholm jordbruk, däckverkstad och försäljning av bland annat Järnhästen på föräldrarnas gård i Oviken i Jämtland.

    När han kommit hem efter en brandinsats i Ljusdal 2018 testade han direkt med att montera en 1 000-liters plasttank på minilunnaren. Bygget visades upp på en mässa och mottagandet blev positivt.

    Därefter tog han fram en första prototyp med en tank på 900 liter i rostfritt stål.

    – Men den var för stor och hade för hög tyngdpunkt. Så vi landade på en tank på 500 liter. Där är vi trygga med maskinen.

     Anna Lindholm och Joacim Karlsson driver Kefab i Oviken, Jämtland med jordbruk, försäljning av bland annat Järnhästen och Alstor samt en däckverkstad.
    Anna Lindholm och Joacim Karlsson driver Kefab i Oviken, Jämtland med jordbruk, försäljning av bland annat Järnhästen och Alstor samt en däckverkstad. FOTO: David Larsson

    Förutom vattentanken har den en Honda-motor som driver en högtryckspump. Den är utrustad med räddningstjänstens standardkopplingar och det finns möjlighet att sätta på en sugslang för att hämta vatten ur ett vattendrag.

    Fungerar bäst för snabba initiala insatser

    På Järnhästen Fire Edition sitter också en slangvinda med 30 meter brandslang och det går att pumpa vatten genom vindan utan att dra ut slangen.

    Joacim Karlsson menar att maskinen inte i första hand är tänkt att vara med mitt i en stor eldsvåda.

    – Den fungerar bäst för snabba initiala insatser och vid eftersläckning, där markägaren har ansvar. Då kan man lämna kvar maskinen tills eftersläckningen är klar.

    Modellerna Järnhästen Flex och Essence har dubbelverkande hydrauluttag och i samarbete med Lennartsfors har Joacim Karlsson tagit fram ett kasettflak med en hydraulisk slangupprullare.

    – Man ska se Järnhästen som en lastbärare. Man får lasta ett ton på den och på två man lyfter man lätt på vår Fire Editionutrustning.

    Joacim Karlsson ser också brandfordonet som ett sätt för räddningstjänstpersonalen att jobba säkrare.

    – Fyrhjulingar och sexhjulingar är bra på somliga sätt men de är också farliga om de inte används rätt. Järnhästen går sju kilometer i timmen och om det händer något är det bara att släppa styrspaken och låta den rulla.

    Järnhästen Fire Edition har visats för räddningstjänsten vid flera tillfällen och det finns ett stort intresse för maskinen.

    – Vi har bara ett led i tillverkningen. Vi gör den själva och kan anpassa den helt efter kundens behov.

     Järnhästen Fire Edition framtagen av Kefab i Oviken, Jämtland.
    Järnhästen Fire Edition framtagen av Kefab i Oviken, Jämtland. FOTO: Privat

    LÄS OCKSÅ: Ny ramp gör skotaren till brandfordon

    Fakta: Järnhäst Fire Edition

    Basmaskin: Järnhästen Flex eller den radiostyrda Järnhästen Essence.

    Pumpmotor: Luftkyld Honda bensinmotor med 2 liters tank och 1,5 timmes drifttid.

    Max pumpkapacitet: 370 liter per minut.

    Sughöjd: 8 meter.

    Vattentank: 500 liter.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen