Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 juni

    ”Jag är ganska säker på att man kommer längre på HVO”

    Med ett literpris som ligger en krona över den konventionella dieseln är det inte alltid så lätt att köra fossilfritt i växtodlingen om ekonomin ska gå ihop. Så här resonerar lantbrukare som ATL har pratat med.

     Arkivbild.
    Arkivbild. FOTO: Staffan Andersson/TT

    Just nu är det kanske inte rätt tid att reflektera över dieselvalet. Vid pump kostar den rena HVO-dieseln, eller HVO 100 som den också kallas, i skrivande stund över en krona mer än den fossila varianten.

    På bulk kan skillnaden visserligen bli lägre. Men efter att skattelättnaderna på den vanliga lantbruksdieseln vägs in, ökar avståndet igen.

    Investerar i annat

    Så hur ska man tänka? ALT har pratat med lantbrukarna Johan Olsson utanför Svalöv och Fredrik Andersson utanför Arboga, som har helt skilda utgångspunkter. För Fredrik Andersson har prisskillnaden hittills gjort att han har avstått från att köpa hem ren HVO.

    – Som jag ser det kan man inte det. För det första är den dyrare och sen får man inte tillbaka något på skatten. Men skulle det finnas ekonomiska förutsättningar så skulle vi köra på det, som jag ser det.

    I stället har han valt att göra andra investeringar som kapar utgifterna och samtidigt leder till miljönytta. Dit räknas bland annat investeringarna i en ny biopanna och en ny solcellsanläggning. Att köra miljövänligt när man samtidigt måste eftersträva lönsamhet är svårt, enligt Fredrik Andersson.

    Förlorade 1,7 kronor

    För växtodlaren och grisuppfödaren, Johan Olsson, var det däremot miljöskälen som vägde tyngst när han valde att gå över till HVO.

    Han har än så länge bara positiva erfarenheter av bränslet, men kör just nu på konventionell diesel på grund av att leverantören inte har någon HVO på lager.

    – Vi har tidigare haft samma pris på dielsen och HVO, och förlorar 1,70 på grund av att det inte är någon skatt på den. Men jag är ganska säker på att man kommer längre på HVO, så i grova drag tycker jag inte att det skiljer jättemycket. Man märker även på traktorn att den ryker mindre.

    Vad är det som gör att du upplever att du kommer längre?

    – Vi har Dataväxts Logmaster, och det är inte statistiskt säkerställt, men där kan jag se att det går åt mindre bränsle. Men jag har även läst om seriösa tester där det har gått åt mindre bränsle. Jag har inte gjort det lika seriöst men har uppfattningen att det faktiskt verkar stämma.

    Hemma på gården utanför Svalöv i Skåne har han 300 integrerade suggor medan växtodlingen bedrivs på 400 hektar. Visionen är på sikt att den fossilfria driften ska göra att han kan ta mer betalt för sitt kött.

    – Där är slakterierna ännu inte med på banan, säger Johan Olsson, som samtidigt har respekt för de lantbrukskollegor som tvekar.

    – Lantbruket är pressat ekonomiskt och så länge man inte kan få betalt för det genom sina produkter är det svårt. Antingen är det staten eller konsumenterna som kommer att få betala för att vi ska bli fossilfria, eftersom de enskilda företagen inte kan göra det.

    Även Fredrik Andersson är inne på att marknadskrafterna kan få stor betydelse för hans framtida drivmedelsval.

    – Om marknaden har en efterfrågan som skapar lönsamhet, då kan vi komma i ett annat läge, säger han.

    Fakta: Skattereduktionen

    Jord-, skogs- och vattenbruk är normalt befriat från koldioxidskatt i arbetsfordon. För 2018 låg koldioxidskatten som lantbrukarna kunde få tillbaka på 1 700 kronor per kubik. Men 2019 sänktes skattenivån till 1 430 kronor per kubik. För HVO utgår ingen koldioxidskatt och därför kan lantbrukarna heller inte få tillbaka något på skatten för konsumtionen.

    Nyligen beslutade riksdagen att höja skattebefrielsen till 2 430 kronor per kubikmeter, varav 2 236 kronor är en återbetalning av koldioxidskatten och 194 kronor är en återbetalning av energiskatten. Skattebefrielsen gäller under perioden 1 juli till 31 december 2019.

    Källa: Skatteverket

    ATL bevakar löpande prisutvecklingen på en rad drivmedel. Just nu ligger HVO-priset en krona över än den konventionella dieseln vid pump.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen