Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 september

    Investeringen ger inte automatiskt lägre försäkringspremie

    Trots att det är vanligt i andra branscher vågar Länsförsäkringar inte ge några eftergifter till den som installerar ett släcksystem i sin tröska i efterhand.

     Tack vare rörsystemet ska Fogmakers lösning täcka in alla svaga punkter i motorrummet och i resen av maskinen. Vid en brand kvävs branden sedan blixtsnabbt med hjälp av en trycksatt cylinder med vatten som skapar en vattendimma.
    Tack vare rörsystemet ska Fogmakers lösning täcka in alla svaga punkter i motorrummet och i resen av maskinen. Vid en brand kvävs branden sedan blixtsnabbt med hjälp av en trycksatt cylinder med vatten som skapar en vattendimma. FOTO: Fogmaker

    ATL rapporterade om flera allvarliga brandtillbud i somras. Här gjorde en snabb insats med harven att branden aldrig spred sig.

    Växjöbaserade Fogmaker, som installerar sina släcksystem i en rad tröskmärken, har än så länge inte märkt av att installationen premieras av de stora försäkringsbolagen.

    – Men på lastbilssidan, där försäkringsbolagen har varit mer aktiva i vår hemregion, märker vi att åkare som drabbas av en brandskada kan få en självrisk på runt 10 000 kronor med ett sådant här system, medan den åkare som väljer att avstå kan få en självrisk på 100 000 kronor eller mer beroende på vilket försäkringsbolag man har, säger Roger Berglund på Fogmaker.

    Karl-Johan Kullander, som själv råkade ut för en tröskbrand i somras, tycker i grunden att det är självklart att eftermonteringar som denna ska premieras.

    – Tittar man på Mellansverige, med de snäva tidsfönster som vi har, så kostar en tröska fyra miljoner och den ska ta in en skörd som är värd tio miljoner. Då blir det väldigt dyrt när man tappar fem skördedagar, men det blir även hiskeliga pengar för försäkringsbolagen, säger Karl-Johan Kullander.

    Visserligen får man även räkna med att den som installerar ett släcksystem kommer att förlora ett par skördedagar om den börjar brinna. Men i stället för skador i mångmiljonklassen kan dessa kanske i bästa fall reduceras till ett par hundra tusen, fortsätter han.

    För Länsförsäkringar, som är en av giganterna på lantbrukssidan, är det dock inte lika självklart att premiera den här typen av installationer. Länsförsäkringar består i grunden av en rad olika länsförsäkringsbolag, och Susanne Fagerberg, som är försäkringsspecialist på Länsförsäkringars gemensamma servicebolag, kan därför inte uttala sig för alla. Men när det gäller prissättning och premier baseras detta i första hand på maskinens ålder och marknadsvärde, säger hon.

    Och i kontrast till privata villaförsäkringar, som exempelvis premierar kunder med vattenlarm som automatiskt slår larm vid läckor, finns det i dag inga unika rabatter som reducerar varken årsavgiften eller självriskerna hos den som installerar en automatisk släckutrustning i efterhand.

    – Men min rekommendation är ändå att man pratar med sitt försäkringsbolag, och ser om det kan ge några speciella förmåner, säger hon.

    Säkert är det även möjligt för många att uppgradera sina tröskor även utan uppbackning från försäkringsbolagen, enligt Karl-Johan Kullander.

    – Men det rimliga är att det sker från båda håll, eftersom både lantbrukarna och försäkringsbolagen skulle tjäna på det, säger han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen