Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 29 oktober 2018

    Intercooler skapade ny stordragare

    Intercooler var det nya i den största modellen från Volvo BM Valmet. Med teknikens hjälp trollade man fram 23 nya hästkrafter ur den gamla Volvomotorn. Det blev också andra nyheter. Här är historien om de sista svenska stordragarna.

     Den här traktorn är den sist tillverkade i Eskilstuna. Traktorn köptes sen av en lantbrukare i Dalarna. När denna bild togs 2014 var traktorn kvar på samma gård.
    Den här traktorn är den sist tillverkade i Eskilstuna. Traktorn köptes sen av en lantbrukare i Dalarna. När denna bild togs 2014 var traktorn kvar på samma gård. FOTO: Niklas Larsson
     Intercooler står det under hytt-taket på Volvo BM Valmet 2105. Ny framaxel och lägre vikt var andra nyheter på de stora modellerna i 05-serien som lanserades 1985.
    Intercooler står det under hytt-taket på Volvo BM Valmet 2105. Ny framaxel och lägre vikt var andra nyheter på de stora modellerna i 05-serien som lanserades 1985. FOTO: Hans-Peter Grönkvist

    Volvo BM Valmet 05-serien hade lanserats redan 1982, men det saknades två modeller på toppen. Volvo BM fick då frågan om de kunde tillverka 1 000 traktorer med lansering i början av 1985. Projektansvariga för de nya modellerna var bolaget Scantrac medan Volvo BM endast stod för produktionen, eftersom företaget då egentligen avslutat sitt engagemang inom traktortillverkningen.

    De nya storgårdsdragarna döptes till 2005 och 2105 och tillverkades 1985-1987. I början stod det Volvo BM Valmet på dekalerna men från och med 1986 fick det bara stå Valmet. Motorerna i 2005 och 2105 var samma som i Volvo BM 2650 och 2654 men till 2105:an kom en nyhet som höjde effekten och gav mer vridmoment. Med en intercooler kunde man få en ny modell utan att behöva byta motor.

     Volvo BM Valmet 2005 var en vidareutveckling av den beprövade modellen Volvo BM 2654 med rötterna i T 814.
    Volvo BM Valmet 2005 var en vidareutveckling av den beprövade modellen Volvo BM 2654 med rötterna i T 814. FOTO: Niklas Larsson

    Mycket var sig likt från förr i 2005 och 2105. Man tog grunden från den beprövade 2654:an och uppdaterade traktorn. Den lite klumpiga framaxeln byttes ut mot en från ZF med automatisk differentialbroms. Då fick man en efterlängtad fyrhjulsdrift.

    Försäljare av Volvo BM:s traktorer minns hur pinsamt det var med en trehjulsdriven traktor som kunde ha kallats ”2653”. Till 2654 fanns ingen differentialspärr eller differentialbroms på framaxeln. Men till 2005 och 2105 rättade man till den saken. Man fick också en snävare vändradie med den nya framaxeln och högre markfrigång när man använde en större hjulstorlek.

    Hjulskivor i plåt

    Den hydrauliska kapaciteten uppgraderas, en 2005 eller 2105 kunde lyfta 6,5 ton som mest, och så använde man hjulskivor i plåt på bakaxeln, istället för det gamla helgjutna hjulcentrumet som fanns på 2650 och 2654.

     Motorn i Valmet 2005 är densamma som finns i Volvo BM 2654. Volvo TD60B med effekten 140 hästkrafter.
    Motorn i Valmet 2005 är densamma som finns i Volvo BM 2654. Volvo TD60B med effekten 140 hästkrafter. FOTO: Niklas Larsson

    Den nya framaxeln och de nya hjulskivorna gjorde att vikten minskade. En 2654 kunde väga omkring 7 500 kilo medan en 2005 vägde nästan ett ton mindre. Det togs däremot inte fram tvåhjulsdrivna versioner av 2005 och 2105. Den tiden var förbi då kunderna efterfrågade sådana modeller på hemmamarknaden.

    Intercoolern, eller laddluftkylaren som den kallades i Sverige, var en av nyheterna i 2105 som uppmärksammades i lantbruksmedia. Med turbo hade man kunnat höja effekten i en Volvo-motor sedan länge. Med en intercooler kunde man höja den lite till genom att kyla insugningsluften.

    Kyla höjer effekten

    Turbon tryckte in luften i motorn med en väldig kraft. En vanlig sommardag steg värmen i luften på väg in i cylindrarna till 150 grader. Intercoolern var ihopkopplad med kylsystemet och kunde ta ned den temperaturen till 95 grader. Då ökade luftens densitet, eller täthet, med cirka 15 procent.

     Från och med 1986 stod det enbart Valmet på dekalerna. Då kunde inte namnet Volvo BM användas längre.
    Från och med 1986 stod det enbart Valmet på dekalerna. Då kunde inte namnet Volvo BM användas längre. FOTO: Niklas Larsson

    Det kom in mer syre och då gick det att höja motoreffekten i 2105 ännu lite till jämfört med 2005 som bara hade turbo. Med intercooler blev max effekt 163 hästkrafter och vridmomentet var 555 newtonmeter som mest. Jämfört med sugmotorn D60 i Volvo BM T 800 från mitten av 1970-talet, kunde man plocka ut en effektökning på hela 54 procent, ur samma motorvolym på 5,5 liter.

    Ett problem som uppstod för en del ägare av en 2105 var att framhjulen kastade upp boss och halm vilket fastnade i kylarmaskeringen. Som en lösning kunde Scantrac rycka ut och ta upp tre rektangulära hål på sidan av kylarkåpan. Då minskade lufthastigheten och kylarnätet sattes inte igen lika lätt. Den sista traktorn som lämnade Volvo BMs traktorfabrik var en Valmet 2005 med tillverkningsnummer 2 1000. Då var serien klar och Valmet fick söka efter en ny samarbetspartner.

     Den sista traktorn i 2005-2105 serien var en Valmet 2005. Den fick tillverkningsnummer 2 1000.
    Den sista traktorn i 2005-2105 serien var en Valmet 2005. Den fick tillverkningsnummer 2 1000. FOTO: Niklas Larsson

    Volvo BM Valmet 2005 och 2105

    Tillverkare: Volvo BM

    Antal tillverkade: 1 000, varav 545 av modell 2105 och 455 av modell 2005.

    Tillverkningsår: 1985–1987.

    Motorer: 2005 har sexcylindrig Volvo TD60B med turbo. 2105 har sexcylindrig Volvo TD60K med turbo och intercooler.

    Cylindervolym: 5,5 liter.

    Motoreffekt: 140 hk (DIN) respektive 163 hk (DIN) vid 2 300 rpm.

    Vridmoment: 485 Nm vid 1600 varv respektive 555 Nm vid 1600 rpm.

    Växellåda: 14 växlar fram/4 back, i Sverige. Utan spärr: 16 växlar fram. Osynkroniserad. Snabbväxel

    Hjulbas: 2,85 meter.

    Längd: 4,8 meter.

    Höjd: 3,4 meter.

    Dieseltank: 210 liter.

    Vändradie: 5,4 meter.

    Däck, fram: 16.9R28.

    Däck, bak: 20.8R38.

    Vikt: 6 650 kilo respektive 6 680 kilo.

    Ljudnivå i hytt: 81 dB.

    Pris 1985: 320 000 kronor respektive 360 000 kronor.

    Relaterade artiklar

    Till toppen