Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 27 februari

    ATL TV: Nya Järnhästen körs trådlöst

    Årjäng

    Lennartsfors har tagit fram en helt ny modell av den kända Järnhästen. Det karakteristiska styrhandaget är borta och den vänder på stället.

     Järnhästen Essence.
    Järnhästen Essence. FOTO: David Larsson

    Järnhästen har funnits i över 35 år och är en känd maskin för många skogsbrukare och älgjägare. Den lilla banddrivna dragaren har i det närmaste sett likadan ut sedan lanseringen 1984. Men 2015 kom Järnhästen Flex med ett flyttbart redskapsfäste. Och nu är det dags för nästa större steg med modellen Essence.

     Hela chassit kan flyttas 40 centimeter i längsled.
    Hela chassit kan flyttas 40 centimeter i längsled. FOTO: David Larsson

    Maskinen premiärvisades för en stor samling återförsäljare på onsdagen på Årjängstravet i Värmland och ATL var på plats.

    Essence skiljer sig från de tidigare modellerna på flera avgörande punkter. Det första som slår en är att styrhandtaget är borta. Den nya modellen är helt radiostyrd från en fjärrkontroll med en räckvidd på 100 meter. Om man tappar kontakten stannar maskinen och fjärrkontrollen har även ett inbyggt gyro som känner av om man ramlar.

     Järnhästen Essence.
    Järnhästen Essence. FOTO: David Larsson
     Konstruktören Henrik Kihlgren kör den nya Järnhästen Essence på behörigt avstånd.
    Konstruktören Henrik Kihlgren kör den nya Järnhästen Essence på behörigt avstånd. FOTO: David Larsson

    Men det som framför allt skiljer maskinen från den klassiska Järnhästen är hydrauldriften. Mellan banden sitter två hydrostatdrivna pumpar, en till varje band som driver en 250 kubiks hydraulmotor. Varje band körs med en egen joystick och genom att backa med den ena och köra framåt med den andra kan man få maskinen att snurra på stället.

    Detta, tillsammans med möjligheten att montera ett tillbehörsfäste, gör att den nya Järnhästen ska bli en maskin som är mer användbar för flera typer av arbeten.

    – Nu kan man sätta på en jordborr, ett klippaggregat eller en brandspruta. Avantfästet, som sitter på nu, har en mängd olika redskap som även används av italienska Multi One, säger Dick Henriksson, marknadsansvarig för Norden på Lennartsfors.

     Motorn i den nya Järnhästen är en helt ny från Honda på 25 hästkrafter. Tankningen sker genom att byta ut 10- eller 20-liters Jeepdunkar.
    Motorn i den nya Järnhästen är en helt ny från Honda på 25 hästkrafter. Tankningen sker genom att byta ut 10- eller 20-liters Jeepdunkar. FOTO: David Larsson

    För att dra nytta av den nya fästanordningen är maskinen utrustad med en betydligt kraftfullare arbetshydraulik med ett flöde på 45 minutliter och ett tryck på 180 bar.

    – Vi tror att Järnhästen Essence kan bli intressant för till exempel räddningstjänsten i och med att den är radiostyrd och kan utrustas med brandredskap.

     Med en radiostyrd maskin har Lennartsfors byggt in flera säkerhetslösningar.
    Med en radiostyrd maskin har Lennartsfors byggt in flera säkerhetslösningar. FOTO: David Larsson

    Maskinen bör även vara intressant för till exempel byggbranschen, menar Dick Henriksson.

    Tillbehörsfästet kan höjas och tiltas och kan köras i flytläge. Fästet, liksom den hydrauliska vinschen, säljs som tillbehör till maskinen.

    Den nya dragaren/redskapsbäraren har samma band som tidigare modeller, men maskinen i sig är både bredare och längre. För att göra den mer flexibel har Lennartsfors valt att göra motordelen flyttbar 40 centimeter i längsled. Detta kan justeras under färd för att anpassa tyngdpunkten beroende på arbete.

     Hela motorpaketet skyddas av en vältbåge.
    Hela motorpaketet skyddas av en vältbåge. FOTO: David Larsson

    Motorn är en Honda iGX800 på 25 hästkrafter och transmissionen en hydrostat med hög- och lågväxel.

    – Det är en ny insprutningsmotor och vi är de första som använder den.

    Den nya motorn ska också ge möjlighet att reglera varvtal och på- och avslag från fjärrkontrollen.

    Eftersom maskinen är radiostyrd räknar Lennartsfors med att den kan komma att användas i tuffare förhållanden än tidigare modeller. Hela motorpaketet är därför omgärdat av en skyddsbåge.

    Den nya maskinen blir ett komplement till de två tidigare Classic och Flex. Företaget har dessutom Hjulhästen kvar i programmet. Den lanserades 2010 och har hittills sålt i cirka 80 exemplar. Järnhästen, som tidigare ingick i Jonsered, finns i 12 800 exemplar spridda över jordklotet.

     Den nya motorn ger möjlighet att kunna styra även varvtal och på- och av från fjärrkontrollen.
    Den nya motorn ger möjlighet att kunna styra även varvtal och på- och av från fjärrkontrollen. FOTO: David Larsson

    2019 blev ett bra år för Järnhästen med över 100 maskiner sålda i Sverige och Norge.

    – Det är många arborister som köper Järnhästen och sex av åtta maskiner säljer vi med timmergripen. Men vi säljer också till geologer och andra som jobbar i känsliga miljöer, säger Dick Henriksson.

    Många använder numera också Järnhästen i kombination med hydrauliska griplastarvagnar som egentligen är tänkta att dras av fyrhjulingar.

    Järnhästen Essence är tänkt att komma ut på marknaden efter sommaren. På träffen för återförsäljare pekade Lennartsfors också ut framtiden där man siktar på en eldriven maskin inom några år.

     Avantfästet är ett tillbehör till maskinen. Det kopplas in med två snabbkopplingar för hydrauliken och har då höj-, tilt- och även flytfunktion.
    Avantfästet är ett tillbehör till maskinen. Det kopplas in med två snabbkopplingar för hydrauliken och har då höj-, tilt- och även flytfunktion. FOTO: David Larsson

    Fakta: Järnhästen Classic

    Motor: Honda 9 alternativt 13 hästkrafter.

    Transmission: Mekanisk växellåda och variator.

    Drivband: Standardband.

    Vikt: 350-450 kilo.

    Lastkapacitet: 900 kilo.

    Dragkraft: 700 kp

    Styrning: Manuell med uppfällbar styrspak.

    Längd: 178 centimeter.

    Bredd: 108 centimeter.

    Fakta: Järnhästen Flex

    Motor: Honda 9/ 13 hästkrafter.

    Transmission: Mekanisk växellåda och variator.

    Drivband: Interndrivning.

    Arbetshydraulik: Std 5 cm3, Flöde 18 liter/minut, Tryck 140 bar

    Vikt: 400-450 kilo.

    Lastkapacitet: 900 kilo.

    Dragkraft: 800 kp

    Styrning: Manuell med uppfällbar styrspak.

    Längd: 178 centimeter.

    Bredd: 108 centimeter.

    Fakta: Järnhästen Essence

    Motor: Honda iGX800, 25 hästkrafter.

    Transmission: Hydraulisk, variabel (hydrostat).

    Drivband: Interndrivning med längre anläggningsyta.

    Arbetshydraulik: Std 14,4 cm3, Flöde 45 liter/minut, Tryck 180+ bar

    Vikt: 550-600 kilo.

    Lastkapacitet: 1000 kilo.

    Dragkraft: 1100 kp

    Styrning: Fjärrstyrd med radio.

    Längd: 194 centimeter.

    Bredd: 114 centimeter.

    Relaterade artiklar

    Till toppen