Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 november

    ”Den här traktorn kommer jag aldrig att sälja”

    Ravlunda

    Patrik Svenssons John Deere 7710 klarar både storm och Brösarps backar under höstsådden.

     När Patrik Svensson är ute med 7710:an och Väderstadssåmaskinen slukar de areal.
    När Patrik Svensson är ute med 7710:an och Väderstadssåmaskinen slukar de areal. FOTO: Kenneth Fransson

    Höstens första storm har dragit in över Skåne och på Brösarps backar utanför Kivik river vinden upp riktiga jordmoln. Men det är inget som hindrar Patrik Svensson och hans John Deere 7710. Den kända Waterloodragaren från USA står redo med Väderstadsåmaskinen på gårdsplanen.

    Traktorn är nytvättad och på hyttens framruta står det Svenssons Jordbruk. Men det är ändå den gnistrande pipan vid högra hyttstolpen som drar blickarna till sig. Hur underbart kan den här motorn mullra i de branta backarna här?

    – Det ska du snart få höra, säger traktorns ägare och skrattar innan han hoppar upp i hytten och startar den stora 8,1-liters John Deere-sexan.

    Ut på fältet

    Ett skönt basmuller sprider sig och plötsligt hörs inte den kraftiga vinden längre.

    – Häng på, ropar Patrik Svensson.

    I full fart bär det ut till fältet som ligger precis intill gårdens byggnader. Patrik Svensson fäller ut såmaskinen. Att det är backigt är ingen underdrift. Höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkten är uppmätt till 37 meter. I den backen får verkligen 7710:an bekänna färg.

    Patrik Svensson köpte John Deere 7710:an för tre år sedan. Årsmodellen är 1998 och i dag har den gått 11 200 timmar. Det här är hans förs­ta traktor. Han är nystartad företagare och arrenderar 160 hektar inom en radie på 10 kilometer från föräldragården i Ravlunda, där hans far Håkan Svensson driver växtodling och köttproduktion.

    – Jag är uppvuxen på Volvo BM men jag valde John Deere 7710 för att jag hade hört att den skulle vara en driftsäker traktor, och än så länge har den gått bra. Men det får man kanske inte säga för då händer det väl något, säger han och skrattar.

    Han var ute efter en säker, stor traktor som inte kostade för mycket.

    – Jag tyckte att den var relativt billig att köpa. Jag betalade 260 000 kronor plus moms, och då fick jag nya bakdäck och dubbelmontage.

    Fungerar till det mesta

    Traktorn används till allt möjligt. Det blir plöjning, harvning, sådd och det kan även bli transportkörning med vagn.

    – Det är dubbla 650-däck baktill, vilket ger bra bett. Fram sitter det 600-däck innerst och 540-däck ytterst. Dubbelmontage runt om används bara vid sådd. Annars kör jag med enkelhjul fram för att spara framaxeln.

     Frontlyften har Patrik Svensson monterat för att kunna ha stengrepp och frontvikt.
    Frontlyften har Patrik Svensson monterat för att kunna ha stengrepp och frontvikt. FOTO: Kenneth Fransson

    Från början var han lite rädd att styrningen inte skulle orka med dubbelmontage, men oron visade sig vara obefogad.

    – Den här framaxeln vinklar ju hjulen i svängar, och i yttre däcket har jag bara runt 0,4 kilos lufttryck för att inte fresta på framaxeln. Det däcket sjunker ihop när jag svänger skarpt.

    7710:an kan väljas med power­shiftlåda eller så kallad Powerquad-låda och Patrik Svenssons John Deere har den senare, vilket innebär snabbväxel i fyra steg.

    – Den är skön att köra. Förar­miljön är ju inte lika fjädrande som den är i nya traktorer, men jag trivs. Och jag är väldigt förtjust i motorljudet från den raka pipan. Den låter inte för mycket och inte för lite. Ljudet är perfekt!

    Tänker inte sälja

    Patrik Svensson är helt säker på hur framtiden för 7710:an kommer att bli.

    – Jag kommer att ha den tills den blir skrot, jag kommer aldrig att sälja den. Men efter hand som den blir äldre får jag väl trappa ned och köra mindre med den.

    Patrik Svensson, hans far Håkan och mor Christina jobbar tillsammans och det finns inga anställda i de två företagen. Maskinerna används hos både far och son och de utgår båda från gården i Ravlunda. Håkan Svensson kör mest Case IH i dag och hans traktorpark består av Case IH 240, Case IH 155 Puma och Valtra 8350.

    – Men far har ju också några veterantraktorer. En Volvo BM 430 har han renoverat riktigt snyggt, berättar Patrik Svensson.

     Patrik Svensson ger sin John Deere 7710 fria tyglar och det sjunger om den raka pipan. Naturligtvis är det dubbelmontage runt om.
    Patrik Svensson ger sin John Deere 7710 fria tyglar och det sjunger om den raka pipan. Naturligtvis är det dubbelmontage runt om. FOTO: Kenneth Fransson

    Det finns även en BM Victor och en John Deere 855 trädgårdstraktor på gården.

    – John Deere-traktorn ska far ha att ploga snö med, säger Patrik Svensson.

    Hur ser framtiden ut för dig?

    – Jag ska ta över gården här i Ravlunda, men far är ännu för ung, säger Patrik Svensson innan han hoppar upp i 7710:an och drar i väg uppför backen.

    Den här texten har tidigare publicerats i Traktor Power.

    Tillverkats sedan slutet av 1990-talet

    I mitten av 1990-talet har John Deeres 7000-serie funnits i ett antal år och det är dags för en lite större så kallad facelift. Bland annat ska den turboladdade 7,6-litersmotorn bytas ut mot en 8,1-liters John Deeremotor.

    Det är 1996 som John Deeres 7010- serie först dyker upp, och det är på ett gigantiskt återförsäljarmöte i New Mexico i USA. Serien kallas 7000 TEN-series och först ut är 7210, 7410, 7610, 7710 och 7810. Men de kommer helt i skuggan av John Deeres förs­ta gummibandare som också ser dagens ljus här. Det är 8100T, 8200T, 8300T och 8400T. Dessutom visar John Deere upp sina nya midjestyrda jättar 9100, 9200, 9300 och 9400. I den konkurrensen drunknar nästan de ”små” konventionella traktorerna. Men de kommer snart att bli en fantastisk framgång för John Deere.

    Tillverkningen kommer däremot inte i gång förrän 1997. Plåten med tillverkningsnummer hittar du framtill på ramens högersida, och 1997 börjar de på 1001, 1998 på 10001, 1999 på 20001, 2000 på 30001, 2001 på 50001, 2002 på 70001 och sista året 2003 på 80001.

    En snabb koll på de begagnade John Deere 7710 som finns ute till försäljning i USA visar att de flesta har gått mellan 5 000 och 10 000 timmar i dag.

    Priset varierar från 25 000 till 60 000 US-dollar. 7710:an är definitivt en populär traktor än i dag och den kommer att fortsätta att ge traktorförare många sköna körtimmar.

    John Deere 7710

    Tillverkare: John Deere, Waterloo, Iowa, USA.

    Tillverkades: 1997–2003. Det här exemplaret är byggt 1998.

    Motor: Sexcylindrig John Deere-diesel med turbo.

    Cylindervolym: 8,1 liter.

    Motoreffekt: 155 hästkrafter original.

    Växellåda: Fullpowershift 19 fram/7 back eller Powrquad 16 fram/16 back.

    Däck fram: Standard 14.9R28.

    Däck bak: Standard 18.4R38.

    Längd: 4,39 meter.

    Bredd: 2,79 meter.

    Höjd: 2,97 meter.

    Vikt: Standard 6,8 ton.

    Efterträdare: John Deere 7720.

    Storebror: John Deere 7810.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen