Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 april 2018

    Holländarna byggde egen 4WD

    Holländarna gillade Volvo BM T 650. Det som saknades var fyrhjulsdrift. Men det kom inga löften om att ta fram en ny modell med fyrhjulsdrift från fabriken i Eskilstuna. Så återförsäljaren Kuiken fick ta fram en egen lösning till kunderna.

     Återförsäljaren Kuiken i Holland tog sig an uppgiften att göra T 650 till en fyrhjulsdriven traktor. Behovet fanns i Holland och därför tog man fram utrustningen.
    Återförsäljaren Kuiken i Holland tog sig an uppgiften att göra T 650 till en fyrhjulsdriven traktor. Behovet fanns i Holland och därför tog man fram utrustningen. FOTO: Danny Vermue

    Hösten 1975 fanns det endast en fyrhjulsdriven modell i sortimentet från Volvo BM. Det var T 814 och den traktorn tyckte den holländske lantbrukaren Joop Vermue var för dyr. På en lantbruksutställning i Emmelord fanns en möjlig lösning. Företaget Kuiken hade tagit fram en egen fyrhjulsdrift till T 650 som var hydrostatisk. Joop Vermue beställde en ny T 650 med fyrhjulsdrift som tillval. Men ombyggnationen för att få drivning på framhjulen gjordes inte över en natt.

    Till att börja med levererades traktorn som tvåhjulsdriven och Joop använde den så i vårbruket 1976. Under sommaren kunde Kuiken bygga om traktorn och till hösten 1976 rullade den ut ur verkstaden med fyrhjulsdrift. Världens första T 650-4. Kostnaden för tillvalet blev 5 445 euro – en summa som kan jämföras med de 18 000 euro som traktorn kostade som tvåhjulsdriven.

    LÄS ÄVEN: Här hittar du alla ATL:s veteranartiklar

     Utrustningen tar plats i fronten och därför kunde man inte använda frontlastare. Vilket var till nackdel då T 650 var en mellanmodell som kan användas till lastning.
    Utrustningen tar plats i fronten och därför kunde man inte använda frontlastare. Vilket var till nackdel då T 650 var en mellanmodell som kan användas till lastning. FOTO: Danny Vermue

    Bara 15 exemplar

    Volvo BM beställde 50 stycken satser till den nya turbomodellen T 700. Skånska bönder och betodlarna var tilltänkta köpare. Entusiasmen dalade dock när teknikerna fick tag på produkten. Utrustningens kapacitet reducerades till hjälpstyrning i deras ögon. Dragförmågan ansågs inte räcka till för svenska förhållanden med plog i styv lera. Säljarna skulle få arga frågor och frontlastare var ju inte att tänka på. Utrustningen för att driva framhjulen var i vägen framför kylaren.

    Ordern bantades ned och leveranserna till Sverige upphörde efter femton exemplar. I maskinkatalogen från Skånska Lantmännens Maskin AB år 1977 var modellen i alla fall med på första sidan.

    LÄS ÄVEN: Nytt prisrekord för en T 814

     Hjulmotorerna i framhjulen kom från Volvo flygmotor.
    Hjulmotorerna i framhjulen kom från Volvo flygmotor. FOTO: Danny Vermue

    En favorit

    Joop Vermue var nöjd med köpet. Nu hade han en fyrhjulsdriven favorit-traktor som kunde användas i odling av sockerbetor, spannmål och potatis. Hans son, Danny Vermue, menar att fyrhjulsdriften hjälper till när traktorn körs i en bestämd hastighet. I registret 5-16 kilometer i timmen känns traktorn lika stark som om den hade haft mekanisk fyrhjulsdrift. Dragkraften minskar dock när traktorn körs med en hastighet under fem kilometer i timmen. Då orkar inte hjulen ge tillräcklig effekt.

    Slitage har uppstått i hjulmotorerna då oljan alltid pumpas runt, även när fyrhjulsdriften inte används. Att Joop Vermue ville köpa en Volvo BM T 650 var för att han var nöjd med traktorerna från Sverige. De var så bra att han investerade i en vanlig T 650 och lät göra om den en till fyrhjulsdriven.

    LÄS ÄVEN: Tröskan som har fått nytt jobb som nostalgikickLÄS ÄVEN: Så mycket hade en BM kostat i dag

     Knapparna till höger som sitsen är de som används för att använda fyrhjulsdriften.
    Knapparna till höger som sitsen är de som används för att använda fyrhjulsdriften. FOTO: Danny Vermue

    FAKTA: Två olika typer av transmissioner

    Framhjulsdriften drevs av en frontmonterad hydraulpump med variabelt deplacement från Bosch och hydraulmotorerna som genom en två-stegs planetväxel drev var sitt framhjul kom från Volvo Flygmotor. Däremellan fanns ett kontrollsystem. Utöver det behövdes oljetank, filter och oljekylare. Hydraulpumpen var tryckavkännande och framhjulens hastighet anpassades automatiskt till bakhjulens. In- och urkoppling skedde elektromagnetiskt. När hjulmotorerna parallellkopplades och därmed maximal dragkraft uppnåddes, verkade framhjulsdriften upp till 8 km/h, med seriekopplade upp till 16 km/h. När körhastigheten var över 16 km/h kopplades systemet ur. När kopplingen trycks ned stannar framhjulen, det sitter en elektrisk kontakt på länkaget. När pedalen till differentialspärren på bakaxeln trycks ned för bakaxeln låser även framhjulen. Den funktionen kan också göras manuellt med en kontakt. Teoretiskt kunde man ta ut 25 hästkrafter i effekt på framhjulen.

    Antal T 700 med hydrostatisk 4WD: 30 stycken, varav hälften stannade i Holland.

    Källa: Från Munktells till Valmet och personal vid Volvo BM

    Relaterade artiklar

    Till toppen