Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 24 februari

    Hopplockad glidartraktor en trehjuling för två

    Har du sett! En trehjuling och den låter som en BM Victor. Välkommen upp på världens första Victor-trike!

     Victor-triken Kajmanen har byggts av Arne Linding och Stefan Sjögren i Söderala i Hälsingland.
    Victor-triken Kajmanen har byggts av Arne Linding och Stefan Sjögren i Söderala i Hälsingland. FOTO: Kenneth Fransson

    På vägarna runt Söderala i Hälsingland kan man få möta en fantastisk maskin. Den låter som en hederlig BM Victor-traktor från 1950-talet, men ser ut som något helt annat.

    – Det är en trike, en hot rod-traktor, berättar Arne Linding, känd maskinbyggare och konstruktör.

     I traktorvärlden är märket Victor legendariskt.
    I traktorvärlden är märket Victor legendariskt. FOTO: Kenneth Fransson

    Han och Stefan Sjögren har jobbat med maskinen i ungefär ett år. Arne har alltid fullt med idéer och det är därför helt naturligt att han kom på att de skulle bygga en trehjulig Victor, en så kallad trike. Designen skulle andas BM Victor in i minsta lilla detalj.

    – Det var väldigt viktigt att vi skulle få till allt perfekt och jag tycker vi lyckats rätt bra, säger Arne Linding och skrattar.

    Musikalisk maskin

    Nu är det dags för Stefan Sjögren att köra och när han startar sprider sig de underbaraste tonerna på gårdsplanen. Den tvåcylindriga Bolinderdieseln är ju känd för sin musik och på den här maskinen sitter den överdimensionerade raka pipan under traktorkroppen. Pipan fungerar som en högtalare som förstärker Bolinderdieselns sköna gång.

     En motvikt där bak gör trehjulingen lätt att styra och den egenkonstruerade framgaffeln ger rätt motorcykelstuk.
    En motvikt där bak gör trehjulingen lätt att styra och den egenkonstruerade framgaffeln ger rätt motorcykelstuk. FOTO: Kenneth Fransson

    Stefan Sjögren kastar i växeln och ger gas. Snart är han ute på landsvägen och växlar upp. Han glider fram som en kung på vägen. Det här är det coolaste jag någonsin sett.

    – Vi kallar den Kajmanen eftersom vi tidigare har byggt en bil som vi kallar The Crocodile eller Krokodilen.

    Både hopplockat och hemmabyggt

    Kajmanen består av ett antal traktor-, bil- och lastbilsdelar men det finns konstruktionsdelar som Arne Linding och Stefan Sjögren tillverkat helt själva.

    – Motorn kommer så klart från en Victor och just den här satt på en midjestyrd Victor- ogrässpruta från 1957. Bakkroppen och växellådan kommer från en Volvo T25 som stått ute länge. Vi fick vrida slutdreven 30-40 grader för att få hela bakvagnen lägre. Det blev inte rätt utseende annars, berättar Arne Linding.

     Fodrade Volvo-säten för optimal bekvämlighet.
    Fodrade Volvo-säten för optimal bekvämlighet. FOTO: Kenneth Fransson

    Bakskärmarna är hämtade från Ferguson Grålle och triken har två Volvo-säten. Det är alltså en perfekt glidartraktor för två.

    – Den saknar servo men baktill sitter det en stor Trima-motvikt vilket gör att det bara finns 170 kilos vikt kvar på framhjulet. Det gör att triken är lätt att styra ändå, berättar Stefan Sjögren.

     Reportern själv kan så klart inte motstå en provtur på glidartraktorn.
    Reportern själv kan så klart inte motstå en provtur på glidartraktorn. FOTO: Traktor Power

    Framgaffeln har killarna byggt helt själva, men infästningen är en framspindel från en Volvo Viking-lastbil och grillen kommer från Volvo T25:an.

    – Men den har vi breddat och motorhuven har vi smalnat av så att vi fick ett fint motorcykelstuk. Men tanklocket är original-Victor.

    Ville ha maffigare däck

    Kylaren är också original-Victor och den har flyttats baktill och här sitter det nu en elfläkt. Baktill finns det också ett expansionskärl och det är hämtat från en Volvo 740-bil.

    – Vi ville ha lite maffigare däck bak så vi köpte två BKT-gräsdäck som är riktigt sköna att köra på.

     Det snygga tanklocket är original från Victor.
    Det snygga tanklocket är original från Victor. FOTO: Kenneth Fransson

    Victor-triken är traktor-reggad och helt laglig på vägen. Den udda maskinen har också visats upp några gånger i cruisingar och den väcker stor beundran, så klart.

    Kajmanen/BM Victor-trike

    Tillverkare: Arne Linding och Stefan Sjögren

    Tillverkades: Klar 2018

    Antal tillverkade: En

    Motor: Tvåcylindrig Bolinder-diesel från en BM 230 Victor, årsmodell 1957

    Cylindervolym: 2,24 liter

    Motoreffekt: 33 hästkrafter

    Växellåda: 5 fram/1 back

    Bakaxel plus växellåda: Från Volvo T25

    Säten: Två Volvo

    Bakdäck: Feta gräsdäck

    Relaterade artiklar

    Till toppen