Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 18 oktober

    Här går utfodringen som på räls

    Kumla

    Free Stall Feeder WIC är en uppdaterad utfodringsvagn från GEA som gör det möjligt att styra utfodringen helt digitalt för enskilda djurgrupper. Men framför allt sparar den rälsburna utfodringen både arbetstid och energi.

     Slitdelar i det rälsburna fodersystemet byts alltid ut efter givna intervaller oavsett om man ser slitskador på delarna eller inte. Här syns gårdens servicetekniker, Mats Larsson, tillsammans med ägarna Karl och Henrik Gustafsson.
    Slitdelar i det rälsburna fodersystemet byts alltid ut efter givna intervaller oavsett om man ser slitskador på delarna eller inte. Här syns gårdens servicetekniker, Mats Larsson, tillsammans med ägarna Karl och Henrik Gustafsson. FOTO: Fredrik Stork

    Rälsburna fodersystem har funnits sedan 1970-talet, och har på senare år utvecklats allt mer mot lösdrift. Med dagens krav på ökad automation ger systemen flera fördelar, och det börjar redan på byggstadiet. Eftersom fodergångarna inte behöver dimensioneras för traktordragna ekipage går det att bygga stallen både billigare och mer yteffektiva. Men framför allt sparar systemen in värdefull arbetstid.

    – Personaldelen och foderhygienen är de stora delarna. Vi lägger två till tre timmar per dag på att utfodra de tusen djuren som vi har på den här gården, och det är nog ganska svårslaget att utfodra så många djur per arbetstimme. Det gör att man hinner med andra saker, säger Karl Gustafsson som driver Nynäs Säteri utanför Kumla tillsammans med sin far och bror sedan drygt tre år tillbaka.

    Hög precision

    Gården utrustades med GEA:s rälsburna så kallade Mix and Carry-system redan 2008, och har nyligen investerat i den nya WIC-vagnen som bjuder på ett större mått av precisionsstyrd utfodring. Jämfört med den tidigare vagnen som var tvungen att programmeras från stallet, kan den nya styras helt digitalt från kontorsdatorn eller valfri telefon och läsplatta. Det gör i sin tur att man enkelt kan utfodra enskilda djurgrupper med exakt den fodermix och mängd som man vill ha för stunden.

     Med den nya rälsburna WIC-vagnen sköts utfodringen helt digitalt från kontorsdatorn. Här ställer man in önskad mängd av olika ingredienser och hur mycket foder som ska läggas ut till varje djurgrupp.
    Med den nya rälsburna WIC-vagnen sköts utfodringen helt digitalt från kontorsdatorn. Här ställer man in önskad mängd av olika ingredienser och hur mycket foder som ska läggas ut till varje djurgrupp. FOTO: Fredrik Stork

    Mix and Carry-systemet är dimensionerat för 120 till tusen kor, och utgår från ett foderkök där fodret mixas utifrån vala foderrecept. På Nynäs Säteri består köket av fem rivarbord eller magasin som fylls på med grovfoder varje morgon och eftermiddag. Från de olika foderlagren plockas sedan beståndsdelarna i form av grovfoder, mineraler och spannmål ut automatiskt i rätt vikter och förs till en grovmodermixer innan vagnen fylls och åker ut via takrälsen till rätt besättning. I taket finns även växlar som ser till att vagnen alltid hamnar på rätt spår.

    Med undantag av att magasinen måste fyllas på varje morgon och eftermiddag sköter systemet lastning och utfodring helt själv. Men digitalisringen innebär också att det blir enklare att gasa och bromsa utfodringen. Eftersom djuren utfodras upp till 20 gånger per dygn får djuren ökade möjligheter att alltid äta rent på foderbordet, vilket ger en bättre foderhygien än när hela fodergivan slås ut på ett par körningar under dygnet.

    Sparar diesel

    GEA:s rälsburna Mix and Carry-system finns i dag på 15 platser i Sverige.

    Precis som för alla utfodringssystem jobbar Nynäs Säteri med både hängslen och livrem för att de 620 årskorna och 750 ungdjuren alltid ska ha en trygg foderförsörjning. Eftersom fodersystemet rullar nästan dygnet runt, och därmed är den anläggning i Sverige där GEA-vagnarna rullar intensivast, har det tvingat fram ett nytänk där alla slitdelar lagras hemma och byts ut efter givna intervaller för att undvika oplanerade driftstopp.

     Växlarna i taket gör att fodervagnen alltid hamnar på rätt spår. Vill man går det även att dra rälsen mellan olika byggnader.
    Växlarna i taket gör att fodervagnen alltid hamnar på rätt spår. Vill man går det även att dra rälsen mellan olika byggnader. FOTO: Fredrik Stork

    Eftersom vagnen går på batteridrift sparar gården även diesel, vilket inte är helt obetydligt i dessa tider med stigande bränslepriser.

    – Vi genomförde en energikartläggning för inte så länge sedan där vi låg bland de lägsta i landet just på kilowatt per kilo mjölk. Det hänger ihop med andra saker också, men utfodringen är så klart en stor del av det, säger Karl Gustafsson.

    Se mer om hur tekniken fungerar i filmklippet ovan.

    Fakta: WIC-vagnen

    Totalvikt: 1 600 kilo inklusive last.

    Lastkapacitet: Tre eller två kubikmeter beroende på modell.

    Drivkälla: Elmotor och batteridrift (gelebatterier).

    Övrigt: Vagnen styrs trådlöst via wifi, och utgår från foderrecept som görs i datorn och som skickas till ett styrskåp som manövrerar vagnen automatiskt. Under drift kan vagnen ta med foder till flera grupper eftersom vagnen väger ut fodret och alltid räknar ur bästa körväg för att utfodra de olika grupperna.

    Vagnen är utrustad med påkörningsskydd, men kan även avge strömstötar för att nyfikna kor inte ska hindra framdriften. Bärstolpar och rälssystem kan ofta enkelt byggas in i befintliga stallar och rälsen kostar runt 180 kronor metern. Rälsen levereras av en fristående aktör.

    Till toppen