Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 19 mars

    Här är vårens nya däcktrender

    Multifunktionella traktordäck som skonar jordarna och däck som blåser upp sig själva med hjälp av tryckreglering. För den som botaniserar finns det flera trender att ha koll på. Här går ATL igenom några av dem och andra tips inför vår- och sommarsäsongen.

    Vad man till slut ska välja är alltid en fråga om var däcken ska monteras – på en ren fältmaskin eller på ett fordon som ska rulla på både vägen och på fältet, säger Per-Anders Algerbo, som är före detta rådgivare och numera jobbar med forskning och utveckling på RISE.

    – Tumregeln är att alltid ta sikte på ringtryck ner mot 0,5 bar i fält, för då plockar man bort många av riskerna med markpackningen. Sen kan det alltid diskuteras om något fabrikat har bättre däck än andra vad gäller dragförmåga, livslängd, lastförmåga och ringtryck, säger han.

    Bland maskinhandlarna märks även en stigande efterfrågan på bredare däck för att hålla nere marktrycket.

    – Just nu väljer många att gå så brett som möjligt eftersom markerna är blöta. Vi ser att många väljer ett 900-brett däck eller dubbelmontage. Den allmänna trenden är också att det går åt det bredare hållet, även om det går sakta uppåt, säger Thony Ljungh, lantbruksansvarig på Gripen Wheels.

    TV: Han var först med Evobib. ATL har tidigare tittat närmare på den revolutionerande två-i-ett-lösningen från Michelin.

    Kartlägg riskerna

    Minst lika viktiga som däckvalen är också hur fältförhållandena ser ut när man kör, men i förlängningen även hur man dimensionerar maskinparken och sin dränering för att klara alla förhållanden i fält.

    Till slut är det alltid en fråga om vad markpackningen får kosta. Här kan inte minst hjälpverktyg som Terranimo vara till god hjälp.

    Terranimos svenska sajt kan du enkelt ställa in en rad parametrar, som hjullast, ringtryck, lerhalt och markfukt, och därefter få ett svar på hur stora riskerna är för att få markpackning på alven, tipsar Per-Anders Algerbo.

    Allt fler VF-däck

    När det kommer till inköp av större fältmaskiner, som tröskor och traktorer, blir det också naturligt att fundera på band, som ska ge lägre slirning, bättre dragförmåga och en bättre bärförmåga.

    – VF-teknologin är också en trend. Traditionella traktordäck, är enkelt förklarat, byggda med ett visst trådverk i sidan, som tillåter ett lågt lufttryck, som sedan riskerar att överbelastas vid vägkörning. Med VF-teknologin kan man i stället belasta däcket upp till 40 procent mer redan vid 0,6 bar. I framtiden tror jag i princip att alla däck kommer att vara VF, som har tunnare och många fler trådar i sidan. Det gör också att däckstommen blir mer flexibel och klarar av påfrestningarna i form av hastighet och belastning mycket bättre, säger Thony Ljungh.

    – Med VF-däcket slipper man också det traditionella pumpandet, som fortfarande är viktigt, även om man alltid klarar sig från åkern och hem, fortsätter han.

    Vid genomgången av tillbehörslistan kan det också vara motiverat att fundera över olika däcktrycksregleringssystem, som gör det möjligt att reglera trycket under färd. Systemen har tidigare varit, och är fortfarande dyra, men kan ändå vara befogade för rätt köpare.

    – Det kan vara motiverat om man har varierande körningar, både på fältet och på vägen, eller stora skillnader i last på fältet som för betupptagarna. Det kan skona jordarna och spara bränsle på väg, säger Per-Anders Algerbo.

    Vad dessa system genererar i kronor och ören är fortfarande svårt att belägga, men sannolikt behöver man köra många timmar i fält med en tyngre maskin för att det ska löna sig.

    – Man kan också fundera över hur man lägger upp fältarbetet med sin traktor, tröska, spridare och fältvagnar. De tyngsta fältarbetena kan ske i fasta körspår som blivit enklare att planera med hjälp av GPS tekniken. Men genom att kolla ringtrycket och ha sikte på 0,5 bar så har man kommit långt och plockat undan många riskmoment, säger Per-Anders Algerbo och tillägger att han tycker att senaste däcksteknologin har förbättrat möjligheterna avsevärt.

    Fem nya lantbruksdäck

    Agri Star II – Alliance

    Inför den kommande säsongen lyfter Alliance bland annat fram sitt nya traktordäck Agri Star II, som bygger på en helt ny skiktteknik som ska säkerställa en bra prestanda på fältet, men också en lång livslängd och en intressant totalkostnad, enligt tillverkaren.

    Som så ofta sitter hemligheten i klackarna och hur de är uppbyggda. Klackarna är i det här fallet utrustade med flera vinklar som ska ge en bra självrengöring redan från start. När däcket har slitits ner till omkring 40 procent kommer man in i det, som på illustrationen ser ut som ett blå skilt, och där blir klacken bredare vilket i sin tur ska ge en bra dragförmåga och vägstabilitet.

    Dragförmågan är dock fortfarande bäst när det är nytt, precis som alla däck. Genom att bygga upp produkten på det här sättet är tanken dock att man inte ska få samma försämring som annars är vanlig på många traktordäck.

    Däcket är i det här fallet klassificerat för hastigheter upp till 65 kilometer i timmen, och tillgängligt i 35 olika lagervarianter i 70-serien och 41 varianter i 85-serien.

    Därutöver har däcket också fått ett något större fotavtryck som ska minska markpackningen.

     Agri Star II.
    Agri Star II. FOTO: Alliance

    Ground King – Nokian

    Nokians senaste produktsläpp, Ground King, är utvecklat för att ha goda egenskaper både på vägen och på fältet, men även när traktorn drar tung last. Enligt företaget är produktutvecklingen ett naturligt steg med tanke på att allt fler traktorer behöver gå allt längre sträckor på väg.

    Som så ofta när det kommer till däck har Nokian lagt stort fokus på däckmönstret. Detta för att hitta den mest optimala uppbyggnaden som varken kompromissar med de krav som man normalt ställer vid fält- och vägkörning. Enligt företaget ska däcken dessutom skapa mycket lite buller i höga hastigheter.

    Det nya däcket visades upp på Agritechnica i november, och är i grunden en vidareutveckling av ett koncept som visades upp på samma mässa i november 2017.

     Ground King.
    Ground King. FOTO: Nokian

    V-Flexa – BKT

    V-Flexa är en ny produkt från BKT som tillhör generationen flotationdäck med VF-teknologi, eller så kallad Very High Flexion-teknologi. Produkten ska i det här fallet lämpa sig för flera typer av maskiner, som spridarvagnar, tankvagnar och gödseltunnor.

    Tack vare VF-teknologin är däcket optimalt för tunga vägtransporter och enligt tillverkaren ska däcket kunna bära samma lastmängd, men med ett lufttryck som är 30 procent lägre än hos ett standarddäck i motsvarande dimension. Förutom FV-teknologin har däcket också ett mönster med stålbälten som ska ge ökad motståndskraft vid stötar. Dessutom ska den överdimensionerade kontaktytan ge en bra viktfördelning som är skonsam mot jorden.

    V-FLEXA finns i dag i storleken VF 600/55 R 26.5.

     V-Flexa.
    V-Flexa. FOTO: BKT

    Flotation Trac – Vredestein

    Vredestein har nyligen breddat sitt sortiment av Flotation Trac-däck, som nu även kommer levereras i storlekarna 900/65R32 och 900/65R38, och där det största däcket får en diameter på 2,15 meter.

    Däcken blir bland annat en konkurrent till företagets 1050-däck, som bland annat är utvecklat för stora gödselspridare. Med så stora däck som 2,15 meter i diameter, ska bland annat rullförmågan förbättras med upp till 22 procent, och även under tuffa förhållanden vilket även ska gynna bränsleförbrukningen.

     Flotation Trac.
    Flotation Trac. FOTO: Vredestein

    VF 1000 – Mitas

    Mitas, som är en del av Trelleborgkoncernen, har nyligen släppt fyra nya lantbruksdäck. Ett av dessa är 800/65R32 IMP 185D AGRITERRA 04 TL är utvecklat för hög lastkapacitet, och ska passa många typer av lantbruksredskap, som tunnor och snabbrullande vagnar. Däcket är i första hand utvecklat för att gå i fält och gräslandskap med god självrengörning.

     VF 1000.
    VF 1000. FOTO: Mitas

    TV: För alla däcknördar där ute har ATL också satt ihop en filmkavalkad!

    Billig teknik för rätt tryck. Patrik Persson tog fram en egen lösning för att kunna reglera däcktrycket på traktorn.

    Här ges enorma däck nytt liv. Regummeringsbranschen har gått igenom ett stålbad. Men Emgeve satsar vidare. Där regummeras stora grova däck inom entreprenad och gruvdrift.

    Relaterade artiklar

    Till toppen