Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 11 september

    Här är väghyveln som även tar bort ogräset i ett drag

    Med flera mil grusväg på gården upplevde Fredrik S Hermelin att det fanns ett behov av en ny och mer effektiv konstruktion för att hålla ogräset i schack och samtidigt ta hela vägbanan i ett drag. Nu har han byggt ”Gräsdödaren”, en unik väghyvel med 2,70 meters arbetsbredd.

     Den 2,7 meter breda konstruktionen sparar inte bara arbetstid utan är även bra för miljön, eftersom dieselförbrukningen nästan halveras, framhåller Fredrik S Hermelin.
    Den 2,7 meter breda konstruktionen sparar inte bara arbetstid utan är även bra för miljön, eftersom dieselförbrukningen nästan halveras, framhåller Fredrik S Hermelin. FOTO: Privat

    – Jag har fem mil grusväg, och traditionellt kör man ofta ett drag på den ena sidan och ett drag på den andra. Min konstruktion bygger på att jag tar båda dragen samtidigt, och det gör att jag halverar arbetstiden och nästan dieselkostnaden också, säger Fredrik S Hermelin, som driver Gripenbergs Gård utanför Tranås i Småland.

    Den stora arbetsbredden gör i sin tur att han får tid över som kan användas till annat, som avverkningar och kampen mot granbarkborrarna.

    Revolutionerande mittenskär

    Han blev själv förvånad över hur bra konstruktionen fungerade.

    Väghyveln är framtagen med hjälp av en verkstad i Östergötland som har svetsat ihop merparten av redskapet. Efter en rad experiment är flera av barnsjukdomarna borta, vilket nu har resulterat i en färdig CAD-ritning där alla svaga punkter har arbetats bort.

     Väghyveln är utrustad med ett unikt mellanskär som skrapar upp mittfåran ungefär som en osthyvel för att förhindra ogräsetablering. Bearbetningen blir ungefär 10-20 millimeter djup och lyfter upp gräsrätterna så att de torkar ut.
    Väghyveln är utrustad med ett unikt mellanskär som skrapar upp mittfåran ungefär som en osthyvel för att förhindra ogräsetablering. Bearbetningen blir ungefär 10-20 millimeter djup och lyfter upp gräsrätterna så att de torkar ut. FOTO: Privat

    Förutom arbetsbredden har redskapet utrustats med ett unikt vinklat järn som fungerar lite som en osthyvel. Detta järn sitter i höjd med vägens mittremsa, och har i uppgift att plocka bort allt gräs som annars riskerar att förkorta skogsbilvägarnas livslängd.

    I samband med att traktorn drar redskapet skalar järnet upp gräset och vänder på det så att gräset torkar ut.

    Enligt Fredrik S Hermelin har konstruktionen imponerat på både vänner och bekanta.

     Redskapet går under namnet Gräsdödaren, och är i första hand byggt för att öka livslängden på skogsbilvägarna genom att ta bort det gräs som snabbt etablerar sig på vägbanan.
    Redskapet går under namnet Gräsdödaren, och är i första hand byggt för att öka livslängden på skogsbilvägarna genom att ta bort det gräs som snabbt etablerar sig på vägbanan. FOTO: Privat

    Valde bort bombering

    Däremot är redskapet inte byggt för att bibehålla den så kallade bomberingen, alltså den lutning på vägbanan som ska göra att vattnet rinner ut i dikena.

    – På bilskogsvägar spelar bomberingen ingen roll ändå eftersom skogsbilarna väger så mycket att det bildas djupa spår ändå. Därför har jag struntat i det.

    För att öka livslängden på vägarna brukar han hyvla av dem minst en gång om året, något som han numera klarar på två tiotimmarspass i stället för en vecka. Ska man ha in en 24-meters långtradare vill man bara ha grus på vägarna, resonerar Fredrik S Hermelin, som också nämner att ogräset har växt extra bra i sommar.

    – Det växer igen så man nästan inte hittar dit, och i värsta fall blandas gräset upp med gruset och bildar jord och då blir det bara geggigt till slut.

    Finns det någon nackdel med att köra med ett så brett ekipage?

    – Ja, om man möter någon på allmän väg, men jag kör med blinkande saftblandare. För mig som bara är van vid att köra med vanlig traktor och vagn så är det lite ovant, men för riktiga lantbrukare och lastbilschaufförer som är vana vid breda ekipage är det nog inte så ovant.

    Utvecklingen drivs som ett sidoprojekt, och Fredrik S Hermelin återkommer inte minst till hur roligt han har haft under arbetets gång. Eventuellt kan det också bli en tripp med väghyveln till en och annan lantbruksmässa framöver, avslöjar han.

     Fredrik S Hermelin, här med dottern Alexia, brukar hyvla av sina skogsbilvägar en gång om året.
    Fredrik S Hermelin, här med dottern Alexia, brukar hyvla av sina skogsbilvägar en gång om året. FOTO: Privat

    Relaterade artiklar

    Till toppen