Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 september

    Deutz-Fahr släpper nya 8280 TTV

    Deutz-Fahr släpper nya 8280 TTV - en traktor som är byggd för att vara ständigt uppkopplad, och med en rad nya komfortlösningar som också ska bana väg för körhastigheter i upp till 60 kilometer i timmen.

     Så här ser den ut, nya 8280 TTV som ska sätta en ny standard för Deutz-Fahr.
    Så här ser den ut, nya 8280 TTV som ska sätta en ny standard för Deutz-Fahr. FOTO: Deutz-Fahr

    Den nya traktorn på 287 hästkrafter är kort och gott byggd för att vara en arbetshäst som ska locka både professionella lantbrukare och maskinstationer, enligt Deutz-Fahr.

    Med lösningar som Dynamic Power som ska göra att traktorn alltid får rätt kraft utifrån de arbetsuppgifter som ska utföras, torra skivbromsar, och dubbla kraftuttagshastigheter fram, ska traktorn kunna ta sig an alla relevanta uppgifter både på och vid sidan av fältet.

    Ständigt uppkopplad

    Men framför allt var det uppkopplingen, under parollen #ALWAYSONTRACTOR, som stod i centrum för lanseringen. Som så många andra tillverkare satsar även Deutz-Fahr stora belopp på att utveckla traktorer som är byggda för att vara ständigt uppkopplade. Det är fortfarande oklart vad Deutz-Fahr menar med detta. Men enligt företaget är de nya digitala lösningarna skapade för att spara både tid och pengar.

    – Det nya här är att de satsar mer mot det digitala. Det handlar bland annat om allt som har med precisionsodling att göra, som skördekarteringar och var man lägger ut sin gödnig, säger Tobias Lundgren, som är försäljningsansvarig för Deutz-Fahr på Söderberg och Haak.

    Men till detta kommer självklart också en rad sensorer som ska övervaka och justera traktorinställningarna på grundval av den information som finns, men också olika former av maskindiagnostik, som sedan tidigare också har varit standard på företagets traktorer.

    Större än 7-serien

    Tobias Lundgren hoppas och tror att den nya modellen ska hjälpa till att lyfta Deutz-Fahr till en ny nivås, och att den ska fylla det tomrum som tidigare har funnits i utbudet.

    – Det är en efterlängtad modell i det här segmentet, säger han.

    Storleksmässigt ska den nya modellen ha ett större chassi, som gör att den placerar sig någon stans mellan 7 och 9-serien. Men framför allt blir den ett efterlängtat komplement som ska möta efterfrågan i effektspannet mellan 250 och 300 hästkrafter.

    – En annan nyhet är att man får möjlighet att plocka ut mer hydraulolja som har varit en liten begränsning tidigare. Det gör att den här traktorn även kommer passa stora reskap och flyttunnor som kräver mer hydraulkapacitet. Det har samma stora hydraulpump som vi hittar på 9-serien med upp till 210 liter per minut.

    Alla hydrauluttag är dubbelverkande, varav sex bak och två fram, enligt Tobias Lundgren.

    Till detta kommer även intelligent framaxelfjädring, pneumatisk hyttfjädring och led-ljus.

    Den sexcylindriga motorn, som beskrivs som helt ny, levereras av Deutz och har en volym på 6,1 liter. Emissionskraven uppfylls bland annat med hjälp av Adblue.

    Transmissionen är steglös (SDF7780), och som standard levereras traktorn med de valbara PTO-hastigheterna 540ECO/1000/1000ECO. I kombination med det främre kraftuttaget med dubbla hastigheter (1000 och 1000ECO) är Deutz-Fahrs förhoppning att traktorn ska bana väg för en mer effektiv redskapsanvändning. Körningen i ekoläget ska spara upp till 18 procent av bränsleförbrukningen.

    De svenska beställningarna väntas dra i gång i slutet av september, med förhoppning om maskinleveranser i slutet av året.

    Relaterade artiklar

    Till toppen