Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 1 augusti

    Här är Claas nya högkapacitetströskor

    Orléans (Frankrike)

    Claas släpper en ny generation tröskor, där nästan allt är nytt på insidan. Största förändringen är det nya tröskverket som ska öka kapaciteten med 25 procent.

     Utöver nyheterna bakom plåtarna är ökat hyttutrymme, inklusive större inspektionsfönster, några av de största förändringarna på den nya tröskserien.
    Utöver nyheterna bakom plåtarna är ökat hyttutrymme, inklusive större inspektionsfönster, några av de största förändringarna på den nya tröskserien. FOTO: Fredrik Stork

    Tio år har gått sedan Claas började utveckla det som i dag är nästa generation Lexion. Det är med andra ord en lång utvecklingsprocess, där företaget slår sig för bröstet och vågar påstå att det vi ser framför oss är något helt nytt – en maskin som är utvecklad från grunden. Profilfärgerna och de kompakta yttermåtten, som ska underlätta transporterna på Europas vägar, är visserligen de samma. Men på insidan, i det som Claas marknadsför som maskinens hjärta, är det mesta nytt.

    – Den viktigaste nyheten är definitivt APS Synflow, där vi är skonsamma både mot halm, kärna och dieseltanken. Det är ett helt nytt tröskverk där vi låter halmen ha ett jämnt flöde genom maskinen, och genom att inte ändra riktning och hastighet så blir vi skonsammare på alla sätt. Det är den största förändringen på 25 år, säger Swedish Agros produktchef Göran Sundqvist.

     8900 med 790 hästkrafter och en grödtank på 18 000 liter blir toppmodellen i den nya Lexion-serien.
    8900 med 790 hästkrafter och en grödtank på 18 000 liter blir toppmodellen i den nya Lexion-serien. FOTO: Fredrik Stork

    Tio års arbete

    Vid sidan av detta tillkommer även förbättrad användarvänlighet i form av ökad automatisering och förenklat underhåll.

    – Man har lagt tio år på att utveckla en helt ny Lexion. Underhållet blir enklare genom färre kedjor och remmar, men också genom moderna inkopplingar och det vi kallar remote service (fjärrstyrt underhåll) där vi kan följa maskinen på avstånd på ett bättre sätt. Det gör att vi kan identifiera problem långt tidigare.

    Nya Lexion lanseras med modellbeteckningar från 5300 upp till 8900, där vissa av modellerna sannolikt kommer sälja bättre i vissa delar av landet och tvärt om. Exempelvis kommer troligtvis de stora skakartröskorna i intervallet 6700-6800 att bli intressanta i områden där lantbrukarna vill ta mycket halm och samtidigt ha tillgång till skonsam teknik.

    – Men jag tror att 7700 kommer bli volymmaskinen framöver.

     En av nyheterna på insidan är det nya armstödet, som har hämtats från Tucano, där man kan hantera flera av basfunktionerna. Flera av funktionerna som tidigare krävde att föraren lämnade hytten kan numera enkelt manövreras från insidan.
    En av nyheterna på insidan är det nya armstödet, som har hämtats från Tucano, där man kan hantera flera av basfunktionerna. Flera av funktionerna som tidigare krävde att föraren lämnade hytten kan numera enkelt manövreras från insidan. FOTO: Fredrik Stork

    Tystare och mer automation

    Utöver nyheterna bakom plåtarna har hytten blivit tystare, och utrustats med mer automation. Det märks inte minst genom att inställningar som tidigare krävde att föraren lämnade hytten numera kan skötas från stolsätet.

    – När man måste lämna hytten brukar man strunta i det. Men min erfarenhet är att när det blir möjligt att ändra hack, slagskor och så vidare, då blir det gjort.

    Men framför allt ökar kapaciteten. Enligt Göran Sundqvist ska den nya serien skakartröskor klara av att processa upp till 25 procent mer material per timme än tidigare generationer.

    – Kapacitetsökningen är sannolikt betydligt större i Sverige med sina fuktiga förhållanden, än på kontinenten, där vi kanske tröskar på 12-13 procents vattenhalt. Målet är att öka 25 procent, men jag tror att vi kan komma högre än så i våra förhållanden. APS-systemet ger bäst effekt under fuktiga förhållanden där det är svårt att tröska. Så jag ser fram emot att testa det här i fält, vilket vi kommer göra nu i början av augusti.

     Utöver bandsystemet Terra Trac kan en rad olika däck väljas till för att sänka marktrycket.
    Utöver bandsystemet Terra Trac kan en rad olika däck väljas till för att sänka marktrycket. FOTO: Fredrik Stork

    Dynamic Cooling

    Med två insparade kedjor och färre remkopplingar minskar inte bara underhållet utan även bränsleförbrukningen. Faktum är att flera förändringar utöver Synflow-konceptet är utvecklat för att spara kraft. Dit hör bland annat kylsystemet Dynamic Cooling, som är byggt för att ge precis så mycket kylning som krävs för stunden, vilket ska ge fördelar i Sveriges varierande klimat.

    – Det har funnits på de stora tröskorna i många år och kommer nu även på Lexion 5000, och det spar upp till 30 hästkrafter när det inte är varma dagar.

    Lexion-modellerna 5000 respektive 6000 utrustas dessutom med Claas så kallade Jet Stream- rensverk som tidigare har funnits i hybridmodellerna, och så tar maskininlärningen ökad plats i den nya generationen genom att tröskorna testar en rad olika inställningar under kort tid för att hitta de mest optimala inställningarna för den aktuella dagen och grödan.

     Sverige är ett avlångt land, och sannolikt kommer olika modeller att sälja olika bra i olika delar. Men 7700 väntas bli volymmaskinen framöver. Säljstarten är förlagd till nästa år, men redan nu tas en förseriemaskin i bruk i landet.
    Sverige är ett avlångt land, och sannolikt kommer olika modeller att sälja olika bra i olika delar. Men 7700 väntas bli volymmaskinen framöver. Säljstarten är förlagd till nästa år, men redan nu tas en förseriemaskin i bruk i landet. FOTO: Fredrik Stork

    Flera valbara skärbord

    Till de nya tröskorna kommer det vara möjligt att välja till en rad olika skärbord, bland annat dukborden Convio och Convio Flex, som lanserades förra året.

    – Conviobordet har sina fördelar i form av en jämnare transport, där man har mattor i stället för en skruv som transporterar i högre hastigheter. Fram till nu har de varit byggda för marknader med lägre halmmängder, medan det nya bordet är konstruerat för att klara både oljeväxter och grödor med hög volym. Så det är ett bord som passar Sverige bra.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen