Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 5 juli

    Deras mål: Mäta grödor på 2 miljoner hektar

    Precisionsodlingsföretaget Vultus i Lund kammar hem årets Entreprenörspris av Ica och en prissumma på 100 000 kronor. ATL ringde upp grundaren och VD:n Robert Schmitt för att prata kvävegödsling och vad han ska göra med pengarna.

     Robert Schmitt är VD och en av grundarna av Vultus, som i dag har växt till närmare 20 anställda.
    Robert Schmitt är VD och en av grundarna av Vultus, som i dag har växt till närmare 20 anställda. FOTO: Lena Bachmeyer

    Allra först, så vi har det avklarat. Hur känns det att vinna utmärkelsen Årets Agtech-entreprenör?

    – Det känns jättebra. De kom och överraskade oss på kontoret och vi blev så klart väldigt glada. Ica är ett stort och känt namn, så vi är också glada över att just de gav oss det här priset.

    Vad gör ni med prissumman på 100 000 kronor?

    – De går till att vidareutveckla bolaget. För oss är nog priset och den publicitet som det medför viktigare, även om prispengarna så klart är viktiga också. Generellt sett lägger vi ganska stort fokus på att vidareutveckla våra produkter och lansera dem på nya marknader.

    Ge oss lite bakgrund. Vad är det egentligen ni gör på Vultus?

    – Vårt mål är att stötta lantbruket med satellitgödseltjänster genom att mäta hur mycket kvävegödsel som behövs på olika delar av fältet. Men vi kopplar även på andra tjänster för att exempelvis mäta mullhalten i jorden. Allt handlar i grunden om att höja avkastningen och samtidigt minska andelen insatsvaror. Men vi använder även olika typer av maskinlärning i vår teknik.

    Hur har resan varit sen ni började?

    – Vi började 2016, och då var vi bara två personer. Sedan har vi fått in fler och fler personer varje år. Vi började egentligen med drönarteknik när det var hajpat, men insåg snabbt att satellittekniken var bättre för att skala upp det hela på en global nivå. Anledningen var att vi såg att drönarna skulle bli för dyra i grödor med redan låga marginaler. Även om vi fortfarande ser potential i drönarna så ser vi att satelliterna fungerar bättre.

    – I dag är vi ett team på 18 personer i Sverige. Sen har vi partners i Östeuropa, Storbritannien, Pakistan och Kina som vi jobbar med. Inom ett år kan jag också tänka mig att vi har lanserat något i Nordamerika, som är en stor marknad, även om den är långt ifrån fri från konkurrens.

    Ni har redan lagt under er 400 000 hektar men siktar på 2 miljoner. Har ni några svenska kunder?

    – Yes, vi har en del kunder som använder vår spannmålstjänst, men dessa är främst koncentrerade till andra delar av Europa. Vi arbetar med flera svenska lantbrukare i vår försöksverksamhet, men gårdarna är generellt sett mycket större i Ryssland, och där finns också helt andra krav på att få en total överblick av sina fält. Men det finns så klart även likheter med Sverige.

    Vad ser ni för resultat med metoden?

    – Från de försök som vi har fått fram mest noggranna resultat ifrån ser vi att vi har en minskning av gödselanvändningen på 23 procent och att skörderesultaten visar på en ökning på 7 procent. Detta baseras på försök i Kina och Pakistan, och för Sveriges del driver vi försök med ett par större svenska aktörer där vi hoppas kunna gå ut med resultat efter sommaren. Om de faller väl ut kan det förhoppningsvis ge fler samarbeten på den svenska marknaden.

    Vad krävs för att satellittjänster ska komma i gång på allvar i Sverige?

    – Det krävs flera bitar: dels behöver lantbruket få tillgång till färdiga rekommendationer som är enkla att använda, dels är det lite av en inlärningskurva att använda de här nya teknikerna. Ofta testar man det på ett eller två fält i början, och vi ser att det finns ett stort intresse av att testa tekniken. Men det kommer fortfarande att krävas ett par säsonger innan en majoritet använder det.

    Sista frågan, hur går det för Vultus ekonomiskt?

    – Både bra och dåligt. Vi fortsätter att växa och är fortfarande i ett stadium där vi är beroende av externt kapital för att växa snabbare. Jag tycker att det går bra, och vi ser stora möjligheter att växa på den här marknaden.

    När går ni med vinst då?

    –Vårt fokus är inte att gå med vinst så snabbt som möjligt, utan att växa och bygga bra tjänster.

    Juryns vinnarmotivering

    ”En av lantbrukets stora klimatutmaningar är att minska användningen av fossila bränslen i produktionen och det förutsätter att man också drar ner på fossilt producerat mineralgödsel. Vultus lösning tar hjälp av AI och satellitbilder för att kunna informera lantbrukare om exakt var de behöver gödsla på åkern och inte. På så sätt skapas inte bara ökad hållbarhet för framtiden – på sikt förbättras också gårdarnas ekonomiska lönsamhet”.

    Förutom Vultus gick utmärkelsen även till det ekologiska hudvårdsmärket Care of Gerd i Jokkmokk, som får utmärkelsen Årets lokala hjälte.

    Relaterade artiklar

    Till toppen