Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 oktober 2017

    Han vet hur det var när traktorerna börjad rulla in

    Traktorer från forna dagar. Det är Per Thunström specialämne.

    Per Thunström på Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) blev nyligen blev klar med avhandlingen ”Traktorernas intåg” vid SLU i Uppsala.

    Varför detta akademiska intresse för traktorer?

    – Det är väl en sådan där sak som jag aldrig vuxit ifrån. Det är en fördjupning av mitt stora intresse här i världen. Sedan har jag velat sätta in dem i sitt sammanhang. Jag har med åren blivit nyfiken på varför utvecklingen tog den bana den tog och vad som påverkade. Vad skiljde Sverige från omvärlden när traktorn introducerades här?

    – Det som var lika överallt var att det experimenterades vilt med olika konstruktioner under början av 1910-talet. Men under första världskriget blev Sverige isolerat från import och då togs det fram motorplogar här som kom att dominera marknaden i Sverige.

     Den första traktorn som användes i praktisk drift i Sverige var en International Harvester 1908 vid Nyckelby gård utanför Bålsta i Uppland.
    Den första traktorn som användes i praktisk drift i Sverige var en International Harvester 1908 vid Nyckelby gård utanför Bålsta i Uppland. FOTO: A. Willmansson, Enköpings museum

    Efter kriget kom den prisbilliga Fordson-traktorn från USA. Den var enklare och dessutom kom en depression i början av 1920-talet och då försvann de flera gånger dyrare motorplogarna. Det som också var speciellt var den svenska tändkulemotorn som ju kom att användas ända in i 1950-talet.

    LÄS OCKSÅ: Aktiv trösknostalgi

    Vem var det som hade råd med motordrivna dragare?

    – Det var det stora gårdarna i första hand. Man trodde först att det var de väldigt stora egendomarna men under första världskriget var det höga priser på livsmedel och man tjänade ganska stora pengar, så det var fler än man trodde som hade råd. Men det var först under 1930-talets slut som de kom ut till familjejordbruken och den stora traktoriseringen skedde först efter andra världskriget.

     Per Thunström
    Per Thunström FOTO: Per Eriksson, KSLA

    Var det någon speciellt som präglade marknadsföringen?

    – Den såg nog ungefär likadan ut som idag. Det som var ännu mera av intresse var att kunna demonstrera maskinerna. Folk hade ju egentligen inte alls sett hur de fungerade i praktiken. Då hade de stora lantbruksutställningarna en stor betydelse för att möta en större allmänhet. Lantbruksmötet i Örebro 1911 var i princip första gången man kunde se en traktor i funktion.

    Sörjer du att det inte finns någon svensk tillverkare av lantbrukstraktoreridag?

    – Ja det kan man väl göra. Men såhär i efterhand var det förmodligen rätt beslut av BM och Volvo att kliva ifrån den marknaden. De är ju högspecialiserade inom sina nischer. Nu domineras traktormarknaden av några jättestora koncerner.

    LÄS OCKSÅ: Så mycket hade en Volvo BM 814 kostat i dagLÄS OCKSÅ: Bogserad veteran har fått nytt livLÄS OCKSÅ: Skogsnostalgi i kubik

    Relaterade artiklar

    Till toppen