Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 april 2019

    Han storfyndar på världens största maskinauktion

    För Gotlandslantbrukaren Jan-Ola Jonsson har de återkommande brittiska maskinauktionerna blivit ett viktigt inslag. Storfynden gjorde tidigt att han sparade pengar när han var nystartad och skulle bygga upp sitt lantbruk. Hur fyndläget kommer att utvecklas efter EU-utträdet är däremot omöjligt att förutspå.

     På auktionsområdet står traktorerna på rad och indelade efter märke.
    På auktionsområdet står traktorerna på rad och indelade efter märke. FOTO: Privat

    – Det blev en sopvals, en gödningsspridare, en släpkärra och flera dubbelmontage. Landet är hårt ansatt av Brexit och begagnatmarknaden är inte vad den har varit, säger Jan-Ola Jonsson över telefon.

    Inköpslistan är en sammanfattning vad han och hans resesällskap, bestående av gotländska lantbrukare, ropade hem under den senaste resan till Storbritannien. Själv brukar Jan-Ola Jonsson besöka maskinauktionen i Cambridge, som är världens största, ett par gånger varje år och erfarenheterna därifrån har gjort honom eftertraktad som resesällskap.

    – Att jag hamnade i England från början berodde på att jag behövde en ny traktor och som nystartad hade jag inte så mycket pengar, plus att jag gillade att resa. Ett tag var jag över åtta gånger om året, säger han.

    Här ligger Cambridge och auktionsområdet Cambridge Machinery Sales.

    Begagnatmarknaden ökar

    På senare tid har auktionerna också gjort att han har fått en alldeles unik inblick i hur brittiskt lantbruk påverkas av Brexit. Fyndläget är just nu inte vad det har varit.

    – Sedan Brexitprocessen påbörjades har brittiskt jordbruk närmast tryckt in pausknappen. Nyförsäljningen har rasat och begagnatmarknaden har tagit fart.

    – Överlag har kvalitén gått ner och det hänger ihop med att Brexit gör att lantbrukarna inte vågar nyinvestera, och det gör att många av auktionsföremålen är välanvända, fortsätter Jan-Ola Jonsson.

     Jan-Ola Jonsson besöker regelbundet världens största maskinauktion i Cambridge utanför London. Som nystartad behövde han fynda en ny traktor och sen har det bara fortsatt med otaliga köp genom åren.
    Jan-Ola Jonsson besöker regelbundet världens största maskinauktion i Cambridge utanför London. Som nystartad behövde han fynda en ny traktor och sen har det bara fortsatt med otaliga köp genom åren. FOTO: Privat

    Ändå låter han närmast lyrisk när han beskriver tjusningen med auktionen.

    – Det är världens största månatliga maskinaktion, och de exporterar nog till hundra länder. Där finns alla hudfärger, religioner och språk. Så på så sätt är det väldigt häftigt.

    Under årens lopp har han ropat hem otaliga föremål till lantbruket på Gotland där handriver köttdjursuppfödning tillsammans med sin fru Kristin Jonsson, och handlar med maskiner vid sidan av.

    – Jag har köpt nästan hälften av alla maskiner där genom åren. Men auktion är auktion så det räcker med att två personer är intresserade för att en grej ska bli dyrare än hemma.

    Om det blir en god affär vet man dock inte förrän maskinen står hemma på gården. För att lyckas med maskinaffären är ett av hans grundtips att ”satsa på grejer med låg krångelfaktor”. För som brukligt lämnas det inga garantier på auktioner.

    Till kategorin räknas bland annat dubbelmontagen, som ofta blir en god investering eftersom utbudet är större än i Sverige. När föremålen sedan är hemropade uppstår genast nästa dilemma.

     På auktionsområdet står traktorerna på rad och indelade efter märke.
    På auktionsområdet står traktorerna på rad och indelade efter märke. FOTO: Privat

    – Den svåra biten är att få hem grejerna. Att köpa är inte så svårt, men bor man på Gotland är det inte alltid så enkelt emellanåt. Jag har utarbetat ett nätverk av transportkontakter, vi anlitar mest företag som kör hem sakerna på trailer.

    Blir det fler auktioner även efter Brexit?

    – Engelsmännen vill inte prata om Brexit även om det är i varje tidning och nyhetssändning. Just nu vet de ingenting, och det enda de är överens om är att ingen vet. Det kommer gå att importera även efter Brexit men det kommer definitivt inte bli enklare och kanske blir det inte värt besväret. Frågorna är många, som vad som händer med jordbruket och jordbruksstöden. Just nu står allt i det blå.

    Samtidigt är Jan-Ola Jonssons resor en förening av både nytta och nöje.

    – Det finns en väldigt rik kulturhistoria. Området är känt för sin katedral och man behöver inte köpa något för att uppskatta en sån här resa. Även en bonde behöver ha lite ledigt ibland.

    Tips: Så lyckas du med transporten

    Börja med att ta mått på föremålen. Grundtipset är att frakten ofta baseras på hur skrymmande föremålen är, samt i vilken omfattning föremålen kan samtransporteras med andra. Att transportbolaget kan fylla trailern på hemvägen är också viktigt för att priset ska bli lågt.

    Så länge Storbritannien är med i EU kräver transporterna inget större pappersarbete. En viktig grundförutsättning är dock att både köpare och säljare är momsregistrerade.

    – Import och export är momsfri, men det krävs handlingar som visar att varan har lämnat landet, vat-nummer och fraktsedlar och det har hänt flera gånger att jag har fått revision på det här. Går staten miste om någon krona vill de gärna veta varför, säger Jan-Ola Jonsson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen