Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 maj

    Grålledrömmen med dubbelt engelskt

    Den ser ut som en vanlig beskedlig Grålle på avstånd. Men när Stefan startar motorn reser sig nackhåret. En Rover-V8 ger hals!

     Stefan Reuterhäll ger gas och Rovermotorn under huven spinner som en tamkatt.
    Stefan Reuterhäll ger gas och Rovermotorn under huven spinner som en tamkatt. FOTO: Kenneth Fransson

    På Grålleträffen i Fyllingarum och fältet är fullt av Ferguson Grålle. Men det finns en traktor som inte ser ut som de andra. Den är i bra skick men motorn ser inte helt original ut.

    – Nä, det är en Rover-V8. Jag har byggt den så att den verkligen ska vara så lik en vanlig Grålle som möjligt, säger Stefan Reuterhäll från Nyköping.

    Idén att lägga i en V8-motor i en hederlig Ferguson Grålle har han haft i säkert 10 år.

    – De flesta lägger i en Cheva-V8 men jag ville ha en engelsk motor i den engelska traktorn. Då blev det en Rovermotor. Den är dessutom förhållandevis lätt, säger han.

     En tio millimeter tjock plåt binder ihop Rovermotorn och Grålleväxellådan.
    En tio millimeter tjock plåt binder ihop Rovermotorn och Grålleväxellådan. FOTO: Kenneth Fransson

    Fergusondekal på Rovermotorn

    Motorn kommer från en Rover 3500 från 1967 och den har Stefan lackat Fergusongrå. En original Fergusonmotor är självbärande och det var något som Stefan Reuterhäll ville att Rovermotorn skulle vara också.

    – Jag fick därför göra ett nytt starkare oljetråg som kunde bära upp motorn. Det gjorde jag av plåtar i storlekarna 6, 8 och 10 millimeters tjocklek.

    Rovermotorn och Grållens växellåda fick Stefan ihop med hjälp av en 10 millimeters adapterplatta. Han använder Roverns svänghjul men Grållens originalkoppling.

     Överst på den engelska V8-motorn sitter två Zenithförgasare.
    Överst på den engelska V8-motorn sitter två Zenithförgasare. FOTO: Kenneth Fransson

    På ovansidan av V8:an ser man två Zenith-Stromberg-förgasare och på sidorna sitter två blå luftfilter.

    Jag ser direkt att motorn har en Fergusondekal på ventilkåpan.

    – Ja, plåtdekalen passade perfekt där, säger han och skrattar.

     Naturligtvis har Rover-V8:an fått en plåtskylt som är värdig traktorn.
    Naturligtvis har Rover-V8:an fått en plåtskylt som är värdig traktorn. FOTO: Kenneth Fransson

    Svår att hålla kall

    Kylaren ser ut som Grålle original men det är en synvilla. Firman Torslanda Fordonskyla i Göteborg har tagit den gamla Grållekylaren och behållit tankarna och ramen men bytt innandömet.

    – Det sitter ett helt nytt kylelemet där som är anpassat till den nya elfläkten. Det gör att kylaren ser ut som en Grålle original men den har i själva verket tre gånger så stor kylkapacitet, berättar han.

    Att få en kylare ”trimmad” så här kostar drygt 4 000 kronor. Fortfarande behövs det lite justering. När han var ute och plöjde med traktorn senast ville den bli för varm.

     Under Grållefesten tar Stefan Reuterhäll gärna en tur för att besökarna ska få lyssna.
    Under Grållefesten tar Stefan Reuterhäll gärna en tur för att besökarna ska få lyssna. FOTO: Kenneth Fransson

    ”Riktigt nöjd med resultatet”

    Stefan Reuterhäll har försökt göra traktorn så lik en original Grålle som det går. Den är därför inte förlängd mer än 9,7 centimeter i förhållande till original-Grållen. Men både framvagnsgaffeln och styrstagen har fått förlängas och bockats. Rovermotorn är ju bredare än Grållens motor så de kunde inte vara raka för då tog de i.

    Alla delarna på traktorn har slipats och blästrats noga. Därefter la han på ett par lager grundfärg.

    – Slutligen har jag lagt på fyra lager med emaljlack. Det sista lagret har jag haft härdare i. Jag känner mig riktigt nöjd med resultatet, säger han och klappar på huven.

    Ett sånt här bygge tar tid så klart.

    – Jag gissar att jag lagt 200 till 250 timmar effektiv tid i verkstaden. Men jag har nog samlat delar i tre års tid.

     Med varvräknaren från Biltema kan föraren se RPM.
    Med varvräknaren från Biltema kan föraren se RPM. FOTO: Kenneth Fransson

    Detalj från oväntat ställe

    Kostnaderna för bygget har landat någonstans runt 30 000 kronor men då har Stefan Reuterhäll lackat allt själv.

    Varvräknaren är en detalj som jag fastnar på.

    – Ha, ha! Det är Biltema men den ska jag byta, säger han.

    Han räknar med att Grållen går i 35 knyck vid 3 000 varv per minut. Den här motorn är annars god för 6 000 varv per minut, Biltemavarvräknaren går ända till 8 000 varv per minut.

    Vad ska det bli av V8-Grållen nu?

    – Jag ska använda den för att kratta grusgångarna med, säger Stefan och skrattar.

     V8-motorn förlänger traktorn men inte med mer än 9,7 centimeter.
    V8-motorn förlänger traktorn men inte med mer än 9,7 centimeter. FOTO: Kenneth Fransson
     Blå luftfilter.
    Blå luftfilter. FOTO: Kenneth Fransson

    Den här texten publiceras i samarbete med Traktor Power. Reportaget publicerades första gången 2017.

    Du har väl inte missat Traktorkalendern? Sök bland över 3 000 äldre traktorer med ATL Premium – klicka här!

    Rover-Grållen

    Ferguson TE-P5B

    Årsmodell Ferguson: 1954.

    Ombyggare: Maskinboden i Sörmland som ägs av Stefan Reuterhäll i Nyköping.

    Ombyggd: 2016.

    Motor: Rover-V8 bensin.

    Satt i bil: Rover 3500.

    Årsmodell Rovermotorn: 1967.

    Cylindervolym: 3,5 liter.

    Motoreffekt: 144 hästkrafter.

    Max varvtal: Cirka 6 000 varv per minut.

    Kylning: Ny elfläkt.

    Växellåda: Grållens 4 fram/1 back.

    Koppling: Grålle original.

    Däck, fram: Nya Good Year 4.00-19.

    Däck, bak: Nya Good Year 10-28.

    Toppfart: Helt okej! 35 kilometer i timmen vid 3 000 varv per minut.

    Längd: 9,7 centimeter längre än Grållen.

    Byggtid: 200–250 timmar.

    Kostnad: 30 000 kronor för delar och färg.

    Användning: Visa upp på traktorträffar och för att kratta grusgångarna.

    Relaterade artiklar

    Till toppen