Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 september

    Han är först med Evobib

    Malmö

    Här är två i ett lösningen som ska vara lika bra på fältet som på vägen. ATL har tittat närmare på Michelin Evobib och har träffat Magnus Hartler som var först ut med specialdäcket i Sverige.

     Magnus Hartler använder specialdäcken till sin Fendt 828 med tillhörande däcktrycksreglering. Även spridaren regleras med ställbart tryck.
    Magnus Hartler använder specialdäcken till sin Fendt 828 med tillhörande däcktrycksreglering. Även spridaren regleras med ställbart tryck. FOTO: Fredrik Stork

    Evobib beskrevs som en revolution när det kom för några år sedan. ALT var med när däcket släpptes på Sima-mässan i Paris 2017, och när Magnus Hartler slog till på en däckuppsättning förra sommaren blev han inte bara först ut i Sverige, utan även först i Norden med den nya världsnyheten.

    Så hur har det gått? ATL begav sig till Tygelsjö söder om Malmö, där Magnus Hartler driver egen entreprenadverksamhet, för att höra mer. Han har använt däcken i över 1 500 timmar och är mer än nöjd, berättar han när vi rullar ut på fältet.

    – Till min körning så fungerar det perfekt. Jag kör mycket fastgödsel på väg, och mycket sockerbetor och där har jag stor nytta av det. Det går tyst och skönt på vägen, säger han.

    Michelin beskriver däcket som en två i ett lösning, som är utformad för att skona både marken och plånboken. För att det ska fungera optimalt krävs dock en traktor med däcktrycksreglering, eftersom det skulle ta allt för mycket tid att reglera trycket manuellt, förklarar Magnus Hartler.

     "Jag tror att däcktrycksreglering är den nya grejen, som kommer bli standard framöver, och som kommer bli stor i takt med att dieseln kostar allt mer pengar", säger Magnus Hartler.
    "Jag tror att däcktrycksreglering är den nya grejen, som kommer bli standard framöver, och som kommer bli stor i takt med att dieseln kostar allt mer pengar", säger Magnus Hartler. FOTO: Fredrik Stork

    Den här dagen står kalkspridning på schemat, och Magnus Hartler har valt att lägga sig på 0,9 bar bak och 0,7 bar fram. Utöver betkörningar och uppdragen med gödselspridaren, arbetar han även mycket med duktäckningar på entreprenad som ska skydda betorna mot frost – något som också kräver en hel del vägkörning.

    Genom att sänka trycket får däcken upp till 20 procent större anläggningsyta vilket skonar marken, och när ekipaget ska rulla längre sträckor på väg höjer han trycket lika enkelt inifrån hytten.

    Vad kör du på för tryck på vägen?

    – Jag brukar lägga mig på två kilo. Då ställer sig däcket upp i mitten och går på en smalare anläggningsyta, så det blir nästan hälften så brett. Nu när vi kör på fältet så flyter det ut och då motsvarar det nästan ett 850-brett däck. Så det är ett bra däck.

    Men smakar det så kostar det. Evobib är ungefär 20 procent dyrare än många konventionella däck från samma tillverkare. Vad man sparar och förlorar i slutändan är svårt att räkna ut, men till fördelarna hör minskad markpackning och mindre däckslitage. Men Magnus Hartler räknar även med att spara in en del pengar på bränsleförbrukningen. Dessutom märker han att många kunder värdesätter hans skonsamma däckval, men vad det betyder i kronor och ören är naturligtvis svårt att svara på. Åtminstone är det ingen nackdel.

     När trycket minskas går däcket ner på samtliga klackar. Entreprenörer och lantbrukare med mycket vägkörning är huvudkundgruppen för den här typen av däck, enligt Magnus Hartler.
    När trycket minskas går däcket ner på samtliga klackar. Entreprenörer och lantbrukare med mycket vägkörning är huvudkundgruppen för den här typen av däck, enligt Magnus Hartler. FOTO: Fredrik Stork

    Rätt använt ska däcket kunna spara upp till åtta procent bränsle, enligt Michelin, och samtidigt bidra till ökad säkerhet och mindre vibrationer vid vägkörning.

    Finns det något som är negativt?

    – Jag har inte fått belägg för det, men jag märkte att när det var halt väglag, i och med att den har en solid klack i mitten, så blir det rätt så halt. Det var rätt obehagligt.

    Men det är också den enda nackdelen han har hittat. Detta kan i sin tur motverkas med inskruvade dubbar, men det är inget som Magnus Hartler har övervägt.

    Även på fältet går det att få till en bra greppförmåga när trycket sänks. Plöjning med en sjuskärig växelplog var inga problem, även om han fick gå ner så lågt som 0,7 bak och 0,6 fram för att få till ett bra resultat.

     "Jag har kört 1 500 timmar med dem, de går tyst, fint och har bra drivförmåga även vid våta förhållanden, men då får man gå ner extra i lufttryck", säger Magnus Hartler.
    "Jag har kört 1 500 timmar med dem, de går tyst, fint och har bra drivförmåga även vid våta förhållanden, men då får man gå ner extra i lufttryck", säger Magnus Hartler. FOTO: Fredrik Stork

    Med tanke på att hans Michelin-säljare inte känner till någon annan som kör på samma däcktyp i Sverige, är det inte konstigt att hans traktor väcker uppmärksamhet.

    – Många tycker att det ser annorlunda ut och frågar om de verkligen kan dra i fält, med så stora klackar och så solid i mitten, säger Magnus Hartler.

    Vad svarar du då?

    – Att det är mycket bättre än jag trodde, och framför allt inte sämre än ett konventionellt däck, men att de drar bättre kan jag inte stå och säga, förutom förra året när det var torrt och hårt. Då fick jag en stor anläggningsyta. Då drog det mycket bättre än ett konventionellt däck.

     Från väg- till fältkörning går det att minska trycket så att däcket motsvarar ett 850-brett däck.
    Från väg- till fältkörning går det att minska trycket så att däcket motsvarar ett 850-brett däck. FOTO: Michelin

    Fakta: Evobib

    Evobib är byggt för att ge 20 procent större anläggningsyta, vid lågt däcktryck, jämfört med Michelin Axiobib och Ladoux.

    Det ska skona jordarna, och samtidigt öka dragkraften med 30 procent. Däcket har 28 mönsterklackar i stället för 20, och ska gå stabilt även vid högre hastigheter, och med lägre driftskostnader och längre hållbarhet. Produkten är utvecklad för traktorer med över 200 hästkrafter och finns i storlekarna VF 600/70 R30, VF 650/65 R34, VF 710/70 R42 och VF 710/75 R42.

    Relaterade artiklar

    Till toppen