Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 maj 2017

    Här är kommunerna som dominerar i A-traktorland

    Glesbygden är föga förvånande A-traktorernas förlovade hemvist. ATL har kartlagt vilka kommuner som har flest A-traktorer i Sverige, vilket som är det vanligaste märket och de vanligaste årsmodellerna! Se alla listor!

     Glesbygden är föga förvånande a-traktorernas förlovade hemvist. Glesast mellan bilarna är det däremot i storstadsområdena. Bilden är en arkivbild.
    Glesbygden är föga förvånande a-traktorernas förlovade hemvist. Glesast mellan bilarna är det däremot i storstadsområdena. Bilden är en arkivbild. FOTO: Hasse Dahlgren

    En djupdykning i trafik- och fordonsregistrets avdelning för A- och epatraktorer visar att grannkommunerna Dorotea och Åsele i Västerbottens län ohotade toppar listan över kommuner med flest ombyggda bilar i landet per capita.

    – Folk här är nog bra på att spara på grejer. Så de blir kvar. Och så är det ganska många som äger två stycken, säger Oskar Bohm i Dorotea som själv har en Scania Vabis L55 från 1962.

    Han har också en Grålle som han håller på att skruva i.

    – Den ska jag köra med tills jag får körkort om sju-åtta månader.

    LÄS MER: Ännu ett nej till höjd epa-hastighet

    Undviker Scanian

    Scanian kör han mindre och mindre med, eftersom den drar en hel del bränsle.

    – Den kan ju ta fem-sex liter per mil ibland.

    Reglerna för hur hastigheten ska begränsas på a-traktorer innebär att de får köras på väldigt höga varv för att komma upp i maxhastigheten 30 kilometer i timmen. Det innebär också hög bränsleförbrukning.

    – Det där med att höja hastigheten till 45 kan nog vara en bra idé. Men då kommer nog folk att klaga på att det går för fort. Att få ligga på låga varv i 30 hade varit mycket, mycket bättre. Och bättre för miljön.

     Motorkultur. ”Oavsett om man kör bil eller är epa-raggare så håller man ihop ganska mycket. Man brukar stå på torget och prata”, säger Oskar Bohm. När Oskar Bohm köpte sin Scania Vabis L55 var det en ”rosthög”. Nu är den renoverad och har vunnit priset ”Peoples Choice” på en utställning i Hoting.
    Motorkultur. ”Oavsett om man kör bil eller är epa-raggare så håller man ihop ganska mycket. Man brukar stå på torget och prata”, säger Oskar Bohm. När Oskar Bohm köpte sin Scania Vabis L55 var det en ”rosthög”. Nu är den renoverad och har vunnit priset ”Peoples Choice” på en utställning i Hoting. FOTO: Oskar Bohm

    Bra för glesbygden

    Han tror främst att de som bor utanför samhället, och kör längre sträckor, hade uppskattat en höjd hastighetsbegränsning.

    Oskar Bohm läser just nu bygg- och anläggningsprogrammet i Vännäs med inriktning mot maskinförare. Hans pappa har ett entreprenadföretag och det finns möjligheter att jobba där efter skolan. Därför kommer han sannolikt att behålla a-traktorn även när bilkörkortet är i hamn.

    – Jag ska nog ha kvar den. Med tanke på att det är vändskiva på den kan jag ju dra trailer med den.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen