Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 maj 1999

    Glappkontakt för elbilarna

    Utformningen av bilismens framtid är inte smärtfri. Elbilar sågs länge som ett lysande alternativ men nu börjar gnistan falna. Några av de stora fortsätter men andra lägger av, senast japanska Honda.

    Honda lägger ner sin elbilstillverkning och Edison International, som har installerat cirka 250 laddningsstationer i USA, kommer att avveckla sin elbilsverksamhet. Detta är de starkaste indikationerna hittills på att elbilarnas framtid ifrågasätts.
    Honda har liksom övriga bilföretag spenderat stora summor på att utveckla teknik för laddningsbara batterier men visar nu att man inte längre tror att den marknaden kommer att utvecklas.
    Sedan Honda våren 1996 introducerade sin elbil EV Plus på den amerikanska och den japanska marknaden har man bara sålt knappt 300 bilar i USA och cirka 20 i Japan och trots de satsningar som gjorts har ingen gjort några större tekniska genombrott på batterisidan. Räckvidden för en elbil är kort, bilen är fortfarande dyr i inköp och bristen på laddningsstationer är ett problem. Intresset från allmänheten saknas.
    Honda satsar i stället på hybrid- och bränslecellsbilar och hoppas på att lansera sin första hybridbil på världsmarknaden i slutet av 1999 och bränslecellsbilar år 2003. Dessutom kommer man om man vill det eller ej att tvingas använda stora resurser för att förbättra de traditionella förbränningsmotorerna. Nya lagar i Japan har skärpt kraven dramatiskt och det är trots allt fortfarande på traditionella bilar man tjänar pengar.
    För den skull kan elbilarna ha en framtid. I stadstrafik, i områden med mycket trafikstockningar, i storstäder, som budfordon som startar och stannar ofta och i länder som Sverige där miljömedvetenheten är hög har elbilar stora fördelar. Företag som har råd att hänga kvar i leken kan tjäna pengar och samtidigt skapa sig ett gott rykte.
    I Japan är det sannolikt bara Toyota som seriöst kommer att fortsätta förbättra elbilskonceptet även om Nissan också deklarerat att de inte kommer att dra sig ur. Andra som uttalat fortsatt engagemang i framtidens elbilar är GM, Ford och Daimler-Chrysler.
    Hondas beslut är ett bakslag för myndigheterna i Kalifornien eftersom elbilar ännu är det enda alternativ som uppfyller nollemissionskraven. California Air Resources Board kommer att undersöka om inte Hondas beslut strider mot ingångna avtal om att tillhandahålla elbilar för leasing under en treårsperiod så länge det finns en efterfrågan.
    Källa: Sveriges tekniska attachéer

    Jan Vainult

    Relaterade artiklar

    Till toppen