Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 oktober

    Plöjning med Fordson laddad med gengas

    Stora Ek.

    Det luktar vedeldning och här kommer en Fordson Låglund med panna, extra kylare och extrarör. Det här är en gengasplöjare.

     Lars Pirfält har en fin fyr i den stora pannan och Fordsontraktorn går i nästan exakt fyra timmar på en full vedtank.
    Lars Pirfält har en fin fyr i den stora pannan och Fordsontraktorn går i nästan exakt fyra timmar på en full vedtank. FOTO: Kenneth Fransson
     Aggregatet är ett Imbert Special.
    Aggregatet är ett Imbert Special. FOTO: Kenneth Fransson

    Det är plöjträff på Stora Ek i Västergötland med föreningen Raska Drängar. Men det första jag känner i luften när jag kommer är inte diesellukt eller bensinlukt. Nej, det är någon som eldar ved … Eller är det någon som grillar redan nu på förmiddagen? Det känns riktigt hemtrevligt och snart hittar jag den glade eldaren själv. Det är Arnold Johansson från Utby, som ligger inte långt här ifrån.

     Här startas gengastraktorn med hjälp av en hjälptraktor.
    Här startas gengastraktorn med hjälp av en hjälptraktor. FOTO: Kenneth Fransson

    Hans Fordsontraktor är från 1938 och det är en modell N. Under andra världskriget när det var bränslebrist gick den med ett gengasaggregat.

    – Traktorn tjänade på två gårdar under sina 24 första år. Den första gården låg i Töreboda och den andra i Lugnås. När jag hittade den var den ute i skogen och hade varit där i 24 år. Se på bilden som jag tog när jag hittade den, säger Arnold och pekar på ett foto som sitter på bakskärmen.

    FOTO: Kenneth Fransson

    På bilden håller naturen helt och hållet på att ta över den gamla Fordsontraktorn. Självklart ser man direkt att det är en Låglund men vem skulle vilja ge sig på att renovera den här?

    – Ja, man är väl tokig, säger Arnold Johansson och skrattar.

    FOTO: Kenneth Fransson
    FOTO: Kenneth Fransson

    Det var 1986 och på den tiden körde Arnold Johansson djur till slakteriet i Skara och det var på en sådan tur som hans blickar plötsligt föll på Fordsontraktorn där ute i skogen.

    – Jag tog hem traktorn och kollade om motorn gick runt och det gjorde den faktiskt. Då hällde jag i lite olja och ställde in den. Det tog 24 år, ända till jag gick i pension 20019, innan jag gav mig på att renovera den.

    Gjutjärnsdetaljerna intakta

    De flesta plåtarna var genomrostade eller helt borta men gjutjärnsdetaljerna hade inte vädret rått på. Och när Arnold Johansson väl renoverat klart nöjde han sig inte med det.

    – Jag hade ett gengasaggregat liggande som jag fått, ett Imbertaggregat som tillverkats på licens 1941 av Wolf & Company i Vänersborg. Eftersom Fordsontraktorn haft ett aggregat under kriget så ville jag försöka få på det, berättar han.

    FOTO: Kenneth Fransson
     Arnold Johansson har konstruerat en hjälpstart från en annan traktor.
    Arnold Johansson har konstruerat en hjälpstart från en annan traktor. FOTO: Kenneth Fransson

    Nu har Arnold Johansson och hans medarbetare eldad och vevat fläkten i över 20 minuter. Vevandet har varit ganska slitsamt så de har varit några stycken som bytts om.

    – Vi brukar få elda runt 20 minuter innan det är dags att starta. Jag har gjort en hjälpstart. En extra traktor ”vevar” igång Fordsontraktorn med en kraftöverföringsaxel. Jag kan inte veva igång en traktor längre, berättar han.

    Där veven normalt sitter på Fordsontraktorn sitter det nu en kraftuttagstapp som sticker ut. Nu backar kompisen till och på den traktorn finns det en så kallad rotationsvändare på kraftuttaget. Arnold Johansson kopplar och ger tecken till föraren på hjälptraktorn som startar kraftuttaget. Det tar några sekunder innan Fordson-motorn startar på gengasen och då kopplas hjälptraktorns kraftuttag bort och Fordsonmotorn går själv.

    FOTO: Kenneth Fransson
    FOTO: Kenneth Fransson

    Fordsontraktorn är redan kopplad till en bogserad tvåskärig Överumplog och nu ska det plöjas.

    Hur stark är traktorn när den går på gengas?

    – Man räknar med att gengasen ger 60 procent av tidigare toppeffekt. Men det ska gå bra att plöja här med två skär, säger han.

     Här sitter kylaren för gengasen.
    Här sitter kylaren för gengasen. FOTO: Kenneth Fransson

    Nu är det upp till bevis. Traktorn körs ut till tegen och plogen fälls ned. När Arnold Johansson ger gas går det hur bra som helst. Det är många som vill plöja och Christoffer Östling och Lars Pirfält turas om. Jorden vänds lugnt och snyggt.

    Hur länge räcker en full vedtank, undrar jag.

    – Mellan fyra och fem timmar om man inte laddar, säger Arnold Johansson.

    Mycket riktigt, efter nästan exakt fyra timmar är gengasen slut men då har Fordsontraktorn tuffat fram och tillbaka hela tiden med den tvåskäriga plogen. Ett snyggt plöj-jobb!

     Handveven är till för att få in luft i pannan vid starten.
    Handveven är till för att få in luft i pannan vid starten. FOTO: Kenneth Fransson
     Fordson Låglund från 1938 går fint med gengas och det är perfekt att dra den tvåskäriga Överum bogserplogen. Förare är Lars Pirfält.
    Fordson Låglund från 1938 går fint med gengas och det är perfekt att dra den tvåskäriga Överum bogserplogen. Förare är Lars Pirfält. FOTO: Kenneth Fransson

    Låglund Fordson modell N

    Tillverkare: Ford, Cork, Irland och Dagenham, England.

    Tillverkades: 1929–1945.

    Antal tillverkade: 227 738.

    Motor: Fyrcylindrig Ford bensin eller fotogen.

    Cylindervolym: 4,4 liter.

    Motoreffekt: 29 hästkrafter på remskivan, 18 hästkrafter i dragkroken.

    Växellåda: 3 fram/1 back.

    Hjulbas: 2,59 meter.

    Bredd: 1,60 meter.

    Höjd: 1,39 meter.

    Vikt: 1,6 ton utan gengasaggregat.

    Efterföljare: Fordson E27N Major, Höglund.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen