Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 september

    Fyrhjulingar går mot rekordår

    Intresset för ATV:er – fyrhjulingar – fortsätter att öka. Nyförsäljningen domineras numera av fyrhjulingar registrerade som den snabbare traktor B.

    Så kör du säkert på fyrhjulingen.

    Sedan 2009, alltså för tio år sedan, har antalet nyregistreringar av fyrhjulingar fördubblats. Förra året registrerades 10 000 maskiner.

    Fyrhjulingar kan registreras som en rad olika fordonsslag, bland annat som traktor.

    De senaste åren har de traktorregistrerade ATV:erna tagit en allt större del av marknaden: Från att 2014 stå för 13 procent stod segmentet förra året för 57 procent. Det stora lyftet kom efter 2016 då det nya fordonsslaget traktor B, som får köras i 50 kilometer i timmen, infördes.

    – Traktor B är ju en mer användbar maskin, förklarar Niklas Kristoffersson, VD på organisationen Snö- och terrängfordonsbranschen, uppgången.

    En liknande bild har man på ATV Sweden i Ljungby, som är en av Sveriges största importörer av ATV:er.

    – Du får köra den både på väg och i skogen i de arbetssyften man har. Så de säljer vi nästan till 100 procent, säger VD Micke Anderzon.

    ATV står egentligen för ”All Terrain Vehicle”, alltså ett fordon som klarar att köra lite överallt. I Sverige används uttrycket ATV men kanske oftare benämns fordonen ”fyrhjuling”. Det finns också modeller som är sexhjuliga.

    Svåra regler

    Men registreringsformerna för fyrhjulingar är något av en djungel. Hos Transportstyrelsen finns varken ATV eller fyrhjuling som fordonsslag. Däremot finns inte mindre än åtta andra registreringsformer: terränghjuling, terrängvagn, motorredskap, terrängskoter, traktor A, traktor B, motorcykel och moped. Alla dessa registreringsformer har olika krav, både på fordonen, förarens utrustning, förarens kompetens och hur de får köras. Vissa kräver även besiktning.

    De tidigare mest vanliga fyrhjulingarna var registrerade som terränghjulingar. Med några få undantag får dessa inte köras på väg. Med en traktorregistrerad maskin är det helt lagligt. Dessutom är de väl anpassade för att köras i skogen, i paddocken eller på fältet.

    – Vi tycker det är skitbra, både sett till säkerhetsaspekter och vad man faktiskt får göra med den, säger Micke Anderzon på ATV Sweden.

    Den förhållandevis nya registreringsformen traktor B får lagligt köras i 50 kilometer i timmen på allmän väg, men den kräver inte någon fysisk eller elektronisk hastighetsbegränsning i sin konstruktion, utan kan gå snabbare än så.

    Den kräver visserligen ett B-körkort och hjälm för att köras, men uppenbarligen faller specifikationerna många i smaken. För traktor B fortsätter även i år att lyfta den totala försäljningen på hela fyrhjulingsmarknaden. Till och med augusti i år var ökningen totalt 23 procent jämfört med samma period i fjol, och de snabbare traktorvarianterna står för majoriteten.

    – Traktor B ökar med 33 procent medan ATV:erna ökar med 10 procent. Så det är en generell marknadsförstärkning, säger Niklas Kristoffersson.

    Skulle trenden hålla i sig året ut hamnar nyregistreringen av fyrhjulingar på omkring 12 000 maskiner vilket med råge slår det tidigare rekordåret 2017, då omkring 10 500 nyregistrerades.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen