Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 mars

    En ATV för den prismedvetna skogsägaren

    Horseryd.

    Irriterande högt motorljud och ett fiffigt lås på växellådan. ATL:s ATV-testare Per Johansson ger både ris och ros till kinesiska CF Moto 520.

    Hemma på gården norr om Åseda har Per Johansson under ett par veckor använt fyrhjulingen från CF Moto både i skogen och i sin övningsbana.

    – Jag har kört nästan nio mil i ren skogsterräng och generellt tycker jag det fungerar ganska bra, men det finns vissa detaljer som jag har hakar upp mig på, säger han.

     Per Johansson har provkört CF Moto 520, och ger maskinen både ris och ros.
    Per Johansson har provkört CF Moto 520, och ger maskinen både ris och ros. FOTO: Torbjörn Esping

    Det första som Per Johansson hakat upp sig på är dragkroken. När han kör i snön blir det ett spår av dragkroken i mittremsan på skogsbilvägen.

    – Draget sitter alldeles för långt ut, om du kör i kuperad terräng är det väldigt lätt att det hakar i marken och blir som ett litet ankare därbak.

     Dragkroken sitter för långt ut.
    Dragkroken sitter för långt ut. FOTO: Torbjörn Esping

    Utsatta slangar och kablar

    Markfrigången på 250 millimeter vill han inte klaga på. Däremot på att slangar och kablar sitter oskyddade.

    ­– De är väldigt utsatta när vi kör i terrängen, får man ett brott kan vi stå stilla ute i skogen.

    Maskinen kommer med en vinsch med dragkraft på över 1 000 kilo som sitter monterad fronten. Men Per Johansson vill ha möjligheten att flytta vinschen till bakvagnen.

    – Man är ändå lite sårbar när den bara sitter fram, tycker han.

     Slangar och kablar sitter oskyddade.
    Slangar och kablar sitter oskyddade. FOTO: Torbjörn Esping

    Bekväm körställning

    Per Johansson lyfter också fram detaljer som är bra med CF Moto 520. Han tycker sadeln är skön, och att körställningen är bekväm. Reglagen är väl placerade. Displayen är tydlig och lättblippad. Motorn är pigg.

    När ATL är på besök för att filma provkörningen upptäcker han ytterligare en liten finess. Under ett lock sitter ett lås. När växeln har lagts i back och motorn slagits av, så går det att med nyckel låsa växellådan. Ett stift skjuter ut som gör att motorcykeln inte kan rullas i väg.

    – Om oärliga personer kommer och vill ta din fyrhjuling så är det jättebra, det är en form av lås till, säger Per Johansson, som nyligen själv fick fyra av sina fyrhjulingar stulna av en liga som gömde dem under en gran.

     Vinschen sitter bara fram.
    Vinschen sitter bara fram. FOTO: Torbjörn Esping
     CF Moto grundades 1989 i Kina.
    CF Moto grundades 1989 i Kina. FOTO: Torbjörn Esping

    Stötig vid skogsarbete

    Annars är Per Johansson inte riktigt vän med växellådan på CF Moto. Det är svårt för honom att få i växlarna. Och dragkraften är inte vad han skulle vilja att den var.

    – Om man hänger på en lite tyngre vagn så blir det lite stötigt och man får kämpa, så det är ingen jätteskön maskin att jobba med ute i skogen.

     Växellådan är lite bökig. Men går att låsa.
    Växellådan är lite bökig. Men går att låsa. FOTO: Torbjörn Esping

    Och han är även missnöjd med ljudnivån när ATV:n är på marsch i maklig takt genom skogen.

    – När man är ute på rekreationskörning mellan 10 och 15 kilometer i timmen så upplever jag det som att ljudet på maskinen är på tok för högt, säger Per Johansson.

    Ytterligare ett minus är vändradien, som han tycker är för stor.

    – Den hämmar en lite när det är tajt i skogen.

     CF Moto har sex ATV:er mellan 400 och 1000 kubik på programmet.
    CF Moto har sex ATV:er mellan 400 och 1000 kubik på programmet. FOTO: Torbjörn Esping

    Enklare och billigare

    CF Moto grundades 1989 i Hangzhou när Shanghai i Kina. I Sverige säljs 10 modeller av fyrhjulingar. Sex modeller av ATV med motorer från 400 till 1 000 kubik. Det finns två modeller UTV, och så två modeller för nöjeskörning.

     Testföraren Per Johansson.
    Testföraren Per Johansson. FOTO: Torbjörn Esping

    CF Motos ATV:er tycks vara lite enklare maskiner än konkurrenternas. Men så är de också mycket billigare. Och kan vara ett bra val för den kostnadsmedvetne skogsägaren.

    – Jag tror säker att det kan fungera för de skogsbrukare som inte har alltför stora krav på sina grejer. Det är trots allt en prisfråga för väldigt många, och den här maskinen funkar för en hel del.

    Läs också: Första eldrivna ATV:n nu i NordenLäs också: Bästa råden inför ATV-köpet

     

    CF Moto Force 520

    Motor: Encylindrig vätskekyld 4-takt på 495 cc.

    Maxeffekt: 29 kW/40hk

    Bränslesystem: EFI

    Tändsystem: ECU

    Transmission: CVT

    Tankvolym: 15 L

    Längd: 2 100 mm

    Bredd: 1 100 mm

    Höjd: 1 350 mm

    Sitthöjd: 880 mm

    Markfrigång: 250 mm

    Tjänstevik: 433 kg inklusive förare på 75 kg

    Servostyrning: Standard

    Bromsar: Hydrauliska skivbromsar

    Hjulupphängning: Dubbla A-armar

    Stötdämpare: Oljestötdämpare

    Däck fram/bak: 25×8-12/25×10-12

    Fälgar: Aluminium

    Instrumentering: LCD

    Färg: Röd

    Pris: Från 53 520 kronor, exkl moms

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen