Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 april 2017

    Här är framtidens skotare

    Flera maskintillverkare har sökt patent på nya typer av skotare eller utvecklingsidéer kring de traditionella skotarna. De flesta fokuserar på att minska marktrycket och minimera markskadorna.

     Moduler. BAE Systems Hägglunds har patent på en skotare som är uppbyggd på bandburna eldrivna moduler. Källa: Patent- och registreringsverket
    Moduler. BAE Systems Hägglunds har patent på en skotare som är uppbyggd på bandburna eldrivna moduler. Källa: Patent- och registreringsverket

    Senast i raden av maskiner som visats upp är Ponsses samarbete med bandtillverkaren Prinoth som resulterat i bandskotaren Ontrack. Den testas just nu för fullt i de uppländska skogarna.

    De utvecklingsidéer som kommit från skotarbranschen de senaste åren har nästan helt och hållet handlat om att just få ner marktrycket.

    Kör på el

    Mest anmärkningsvärd är kanske BAE Systems Hägglunds elhybriddrivna bandgående skotare. Den har tidigare visats upp som idé men i det patent som beviljats finns många intressanta detaljer.

    Systemet är uppbyggt med i grunden likadana bandgående eldrivna moduler. Modulerna kan utrustas med hytt, kran eller lastrede och kopplas ihop med kraftiga bärande balkar som vilar ovanpå vändskivor på varje vagn.

     Extrahjul. Komatsu Forest har nyligen fått patent godkänt på extrahjul som monteras bakom skotaren och kopplas ihop med hjulparet framför med band. Källa: Patent- och registreringsverket
    Extrahjul. Komatsu Forest har nyligen fått patent godkänt på extrahjul som monteras bakom skotaren och kopplas ihop med hjulparet framför med band. Källa: Patent- och registreringsverket

    Framdriften anges som ”dieselelektrisk”, alltså att man har en dieselgenerator som alstrar ström till de elektriska motorerna, vilket gör drivlinan enkel då kraften till varje vagn kan distribueras via kabel. Man håller också öppet för att driften kan ske via batteri eller bränslecell.

    Fokus på spårdjup

    Principen med gummibandgående skotare har testats i ett samarbete mellan just BAE Systems Hägglunds och Komatsu Forest med delvis mycket positiva resultat. Bland annat minskade spårdjupet med 90 procent jämför med en hjulgående skotare.

     Bandat. Just nu körs Ontrack på riktiga drivningsarbeten i Uppland.
    Bandat. Just nu körs Ontrack på riktiga drivningsarbeten i Uppland. FOTO: Skogforsk

    Eco-Log visade för några år sedan upp sin konceptskotare ELGP (Eco-Log Low Ground Pressure Concept), en midjestyrd maskin med åtta hjul, där vikten fördelas genom att lasten bärs på både fram- och bakvagn. Hytten är upphängd framför maskinen.

    Komatsu Forest har själva nyligen fått patent på en lösning med extrahjul för skotare.

    Det lite mindre extra hjulparet är tänkt att sitta bakom de sista hjulen på skotaren och vara individuellt upphängda. Runt alla skotarvagnens hjul sätts ett band och på det sättet ska marktrycket kunna hållas nere.

     Museum. El-Forest var först ut med elhybriddrift. Sedan 2015 står den dock på Skogsmuseet i Lycksele.
    Museum. El-Forest var först ut med elhybriddrift. Sedan 2015 står den dock på Skogsmuseet i Lycksele. FOTO: Hans Dahlgren

    Vad alla dessa koncept i slutänden leder till är oklart. ATL har sökt tillverkarna men inte kunnat få några svar om hur man jobbar med sina framtida produkter. Kanske är det ett naturligt och nödvändigt hemlighetsmakeri i konkurrensen om framtidens skotarmarknad.

     Testad. Komatsu och BAE Hägglunds har testat den här skotaren med delvis goda resultat.
    Testad. Komatsu och BAE Hägglunds har testat den här skotaren med delvis goda resultat. FOTO: Skogforsk

    Relaterade artiklar

    Till toppen