Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 30 januari

    ATV på el nu i Norden

    Fredericia.

    Nu finns den: en eldriven fyrhjuling som kan göra nytta i skogen. Men batteritiden och priset är tydliga nackdelar.

    Den brittiska eldrivna fyrhjulingen från Eco Charger är utvecklad av den engelske lantbrukare Fred Chugg som diversifierade gården med terrängkörningsupplevelser.

    Trött på avgaser och oljud konverterade han en bensin-ATV till en el-ATV. Och nu, tio år senare, är hans Eco Charger på väg in i Norden.

    – ATV:s svar på Teslan. Den har vi här. Eller Landrovern. Den är lika kraftig och duger, säger Tommy Overby, som visade upp den elektriska ATV:n på den danska mässan Nutrifair.

    – Vi har en massa vetande från en praktisk lantbrukare. Han har lierat sig med en elingenjör som vet allt om el. Nu kan vi köra en produkt som duger.

     Brittiska Eliminator II är en elektrisk fyrhjuling på väg till Sverige.
    Brittiska Eliminator II är en elektrisk fyrhjuling på väg till Sverige. FOTO: Eco Charger

    Eco Charger kommer bara i två modeller, den mindre Dominator, som är bakhjulsdriven med kedjedrift. Och den större Eliminator II som är fyrhjulsdriven med kardandrift. Båda har sex batterier som räcker upp till åtta timmars körning.

    Ska man dra ett lass timmer minskar körtiden rejält. Från sju, åtta timmar till hälften. Det innebär att man inte kan jobba en hel dag ute i skogen utan tillgång eluttag.

    – Många gör så att de pluggar in den medan de äter och sover middag. Så är den uppladdad igen, säger Tommy Overby.

     Tommy Overby är återförsäljare av den elektriska fyrhjulingen från Eco Charger.
    Tommy Overby är återförsäljare av den elektriska fyrhjulingen från Eco Charger. FOTO: Torbjörn Esping

    En annan tydlig nackdel med fyrhjulingarna från Eco Charger är priset. Den stora maskinen kostar 179 000 dyra danska kronor. Dubbelt så mycket som en bensin-ATV.

    – Haken, det är priset. När man går över till el är den dyrare i inköp. Men man sparar bensin och underhåll, det är bättre för miljön, och man har inga utsläpp av koldioxid.

    Men annars kan säkert den stora modellen som väger 500 kilo både dra en skjuten älg eller ett släp med brännved.

    – Ska man ut i skogen och hugga ved och ta med hem, eller dra en full fodervagn, då vill jag rekommendera den stora modellen med fyrhjulsdrift, den har lite mer moment.

     Priset i Danmark för Eliminator II ligger på 179 000 danska kronor.
    Priset i Danmark för Eliminator II ligger på 179 000 danska kronor. FOTO: Eco Charger

    Att vatten och fukt ska komma in i elmotorn, som sitter mitt i maskinen, ska inte vara något problem.

    – Den kör fint även om den blir fuktig. När man kör snabbt så slängs vattnet ut ur motor. Det ska man inte vara rädd för.

    Eco Charger byggs i Storbritannien med delar från bland annat militären.

    – Elmotorn är från den engelska militären, den sitter i någon kanonstyrning i försvaret, säger Tommy Overby.

     – Man har en våldsam acceleration från starten. Det måste man lära sig. Och så ska man komma ihåg att sätta den till laddning på natten, säger återförsäljaren Tommy Overby.
    – Man har en våldsam acceleration från starten. Det måste man lära sig. Och så ska man komma ihåg att sätta den till laddning på natten, säger återförsäljaren Tommy Overby. FOTO: Eco Charger

    Det finns två saker som är viktiga att tänka på när man kör en eldriven fyrhjuling.

    – Man har en våldsam acceleration från starten, man får momentet direkt. Det måste man lära sig. Och så ska man komma ihåg att sätta den till laddning på natten.

    Att ladda sin ATV till 100 procent tar fyra timmar och kräver ett vanligt enfasuttag.

    För att stoppen ska bli något mjukare när man släpper gasen, och för att öka livslängden på batterierna, är motorn försedd med regenerativ bromsning.

    Körningen är enkel när man väl lärt sig det nya dragläget. Det finns en hög- och lågväxel. Och vippbrytare för fram eller back. Ett gashandtag och ett nödstopp. Skivbromsar bak och fram.

     Räckvidden för Eliminator II är 48 kilometer och körtiden omkring sju timmar enligt leverantören. Men det gäller inte om den drar en vagn full med timmer.
    Räckvidden för Eliminator II är 48 kilometer och körtiden omkring sju timmar enligt leverantören. Men det gäller inte om den drar en vagn full med timmer. FOTO: Eco Charger

    Eco Charger kan gå i 85 kilometer i timmen. För den mindre modellen kan maxfarten strypas vid behov.

    Än så länge är batterierna vanliga blybatterier. Det är inget större problem eftersom en ATV behöver vikt för att kunna dra. Litiumbatterier är på gång.

    – Det har de utvecklat och det kommer på marknaden i år. Men det är mycket dyrt och också farligt, och vi vet inte vart det ska ta vägen, säger Tommy Overby.

    Eco Charger

    Dominator

    Räckvidd: 48 km

    Drift: Bakhjuldrift med kedja

    Bakaxel: Stel

    Motor: 15 kW

    Kapacitet: 7,2 kWh

    Längd: 1 980 mm

    Höjd: 1 150 mm

    Bredd: 1 140 mm

    Vikt: 405 kg

    Pris: 149 000 DKR

     

    Eliminator II

    Räckvidd: 48 km

    Drift: Fyrhjulsdrift med kardan

    Bakaxel: Stel

    Motor: 15 kW

    Kapacitet: 7,2 kWh

    Längd: 2 150 mm

    Höjd: 1 250 mm

    Bredd: 1 280 mm

    Vikt: 496 kg

    Pris: 179 000 DKR

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen