Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 december 2019

    Flera elektriska pickuper på gång

    För bara ett år sedan var framtiden för eldrivna pickuper höljd i dimma. Nu börjar den skingra sig: nyligen visade elbilstillverkaren Tesla upp sin kommande pickup. Men det finns en rad andra som är på gång de närmaste åren, och kanske når marknaden före Tesla.

    De i Sverige vanligaste pickup-tillverkarna som Nissan, VW, Toyota och Isuzu har ännu inte gjort några officiella antydningar om att de har laddbara pickuper på gång. Det finns knappt några rykten ens. Det är bara Ford som visat upp en eldriven prototyp av sin F-150.

    Ford har dessutom investerat stort i nystartade amerikanska Rivian, som jämte Tesla verkar ha de största finansiella musklerna för att nå marknaden med sina bilar.

    Vi kan dock räkna med att alla traditionella pickuptillverkare har något på skissbordet, för alla stora biltillverkare jobbar med elektrifiering av sina fordon i någon form – både på grund av efterfrågan och av press från lagstiftare.

    Miljözoner införs i städer och kommer att tvinga fram arbetsfordon med eldrift, vilket sannolikt kommer att smitta av sig på pickup-segmentet. EU har nyligen lagt krav på biltillverkarna att bidra till minskade koldioxidutsläpp. Det ska ske genom stegvis sänkta utsläpp räknat på totalen för vad alla nya bilar för respektive märke släpper ut per år. Och koldioxid går inte få bort med filter och tillsatser, utan här gäller det att minska andelen fossilt bränsle som används.

    Det finns några grundläggande krav på en pickup som används i skogsbruk, lantbruk eller i hästnäringen. Den ska ha bra lastförmåga, dragkraft och vridmoment. Allt det kan levereras med råge i elektriskt utförande. Men den ska också gärna ha bra räckvidd och med tanke på slitaget ett pris som inte ligger i lyxbilsklass.

    Batterifabriker byggs för fullt just nu världen runt, även i Sverige. Som med all annan teknik blir troligtvis även batterierna billigare när produktionen ökar. Eftersom batterikostnaderna är en stor del i elbilar så innebär det troligtvis lägre, eller åtminstone normala, priser på elbilar inom några år.

    På den amerikanska marknaden är pickuperna otroligt populära fordon. Omkring tre miljoner pickuper säljs där varje år, eller fem-sex stycken i minuten. Därför är det inte så konstigt att de flesta modeller som är på gång är amerikanska initiativ. Fast populariteten där bygger inte alltid på att bilarna ska användas som arbetsredskap. Image och vägprestanda i racerbilsklass är oftast viktigare än ren funktionalitet. Det är också oklart hur många av dem som når Europa.

    Relaterade artiklar

    Till toppen