Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 april

    Fler traktorer exporteras än som skrotas

    Det avregistreras nu nästan lika många traktorer per år som det nyregistreras. De senaste två åren har omkring 2 300 traktorer per år avregistrerats, majoriteten av dem lämnar Sverige.

     På traktordemonteringen finns delar från olika märken.
    På traktordemonteringen finns delar från olika märken. FOTO: Hans Dahlgren

    En traktor kan försvinna ur fordonsregistret av flera orsaker. Under de senaste två åren har omkring 1 000 traktorer per år skrotats. De flesta är skrotade på riktigt, men en del är ”administrativt skrotade”. Det betyder att Transportstyrelsen över år och generationer av någon anledning tappat spåren efter fordonen. De kan ha sålts till någon okänd, skrotats utan skrotningsintyg eller varit efterlysta mer än två år.

    Men den vanligaste orsaken till att traktorer avregistreras är att de förs ut ur landet. Mellan 1 200 och 1 400 traktorer per år har lämnat Sverige under 2018 och 2019.

    De märken som ser ut att ha störst chans till ett andra liv någonstans i världen är John Deere och Massey Ferguson. Under 2018 och 2019 fördes drygt 400 traktorer vardera av märkena ut ur landet, kanhända till vurmande samlare. För det är oftast inte de nyaste traktorerna som lämnar Sverige.

    Vilka årsmodeller som skickas i väg utomlands är förhållandevis jämnt fördelat, men den vanligaste årsmodellen som skickas i väg är 1976. Just 1976 såldes det rekordmånga jordbrukstraktorer i Sverige och årsmodellen är fortfarande den allra vanligaste årsmodellen bland registrerade jordbrukstraktorer i Transportstyrelsens fordonsregister. Att det också är flest av dessa som lämnar landet är därför inte helt oväntat.

    Å andra sidan är det inte 76-orna, trots sitt stora antal, som är vanligast när det kommer till skrotning. Där är det traktorer från sent 80-tal och tidigt 90-tal som leder statistiken. Vad förklaringen är går bara att spekulera om. Delvis hänger det sannolikt ihop med att även A-traktorer är med i statistiken. Det syns inte minst genom att både Suzuki och Nissan finns med på tio i topp-listan över skrotade traktorer. Men här finns sannolikt också utslitna jordbrukstraktorer som ännu inte blivit populära bland samlarna.

    Om statistiken

    Siffrorna kommer från myndigheten Trafikanalys (Trafa). Den innehåller fordon registrerade som fordonstypen ”traktor”. Det innebär att det både slinker med epa-traktorer, A-traktorer och en och annan hjullastare. Särskilt skrotningsstatistiken för Volvo/BM kan påverkas. Det har varit ett populärt märke att göra A-traktorer av och de har länge tillverkat hjullastare och dumprar som ibland registreras som traktorer.

    Relaterade artiklar

    Till toppen