Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 september

    De startade egen skogsmaskinsfabrik

    Umeå

    När den finska skogsmaskinstillverkaren Profi gick i konkurs köpte ett gäng entusiaster i Umeå upp konkursboet. Numera står det ”Made in Sweden” på den lite speciella skördaren.

     Maskinen. Det finns en modell av skördaren, men kran och aggregat kan bytas utifrån kundens behov.
    Maskinen. Det finns en modell av skördaren, men kran och aggregat kan bytas utifrån kundens behov. FOTO: Hans Dahlgren

    Ett drygt stenkast från flygplatsen i Umeå, och inte långt ifrån där den stora konkurrenten med röda skogsmaskiner har sin fabrik, tillverkas numera orangea Profi-skördare.

    – Vi ska strax leverera den som står här utanför, och den vi nu bygger på är också såld, säger Sven-Erik Wiklund, en av delägarna och den som sköter en stor del av monteringen.

    Det är han och brodern Jan-Olov Wiklund, tillika VD, som tar emot i den anspråkslösa industrilokalen.

     Nystart. Bröderna Jan-Olov och Sven-Erik Wiklund är två av delägarna när Profi nu blivit svenskt. ”Vi har hört att de svenska kunderna tycker det är bra att maskinen tillverkas i Sverige”, säger Jan-Olov (t v).
    Nystart. Bröderna Jan-Olov och Sven-Erik Wiklund är två av delägarna när Profi nu blivit svenskt. ”Vi har hört att de svenska kunderna tycker det är bra att maskinen tillverkas i Sverige”, säger Jan-Olov (t v). FOTO: Hans Dahlgren

    Totalt är fyra personer direkt engagerade i företaget. Jan-Olov och en annan av delägarna, Anders Lögegård i Östergötland, hade jobbat med maskinerna tidigare. Både som entreprenörer och säljare. Så när tillfället att köpa tillverkningen kom visste de vad de gav sig in i.

    – Den har ju sina ”suveräniteter” jämfört med våra konkurrenter. Fin hydraulik, god stabilitet och en stor och rejäl kran. Det är en liten maskin med en stor maskins hydraulik, säger Jan-Olov Wiklund.

     Blågul. Numera sitter den svenska flaggan på maskinen.
    Blågul. Numera sitter den svenska flaggan på maskinen. FOTO: Hans Dahlgren

    Maskinen är gjord för att klara både gallringar och slutavverkningar och är bra mycket lättare än andra märkens modeller med samma kapacitet. Den har också en styrning som gör den smidig i skogen.

    – Vi har 52 graders styrvinkel i ramstyrningen och det klarar ingen annan, säger Jan-Olov Wiklund.

     Bekant. I interiören känner skördarförare igen sig.
    Bekant. I interiören känner skördarförare igen sig. FOTO: Hans Dahlgren

    Eftermarknaden viktig

    Förutom tillverkning har man också hand om eftermarknaden för maskiner som sålts tidigare. Det är en viktig del i företagets totalekonomi, speciellt under uppstartsfasen.

    I Sverige rullar omkring 40 maskiner, främst i södra Sverige. I Finland finns 60-70 maskiner, i Tyskland 15 och i Frankrike ungefär lika många. Dessutom finns några enstaka i Polen och Ryssland.

    När det gäller expansion och investeringar är man försiktig för att inte dra på sig för stora kostnader.

    – Det är ju dumt att satsa och tro att det ska gå jättebra om ett år. Om det då inte blir så, då har vi ju investerat bort oss.

    Hittills är tre maskiner sålda utan att de har behövt annonsera. Men att sälja så många maskiner som möjligt är inte målsättningen just nu.

    – Det är en sak att sälja maskiner, men vi måste ju kunna leverera också.

     Styrning. Knapparna är programmerbara så att föraren kan anpassa funktionerna efter det man är van vid.
    Styrning. Knapparna är programmerbara så att föraren kan anpassa funktionerna efter det man är van vid. FOTO: Hans Dahlgren

    Förutom att storleken på företaget sätter begränsningar i produktionen så har underleverantörerna varit överbelastade. På Profi menar man att man ändå lyckats hålla kortare leveranstider än konkurrenterna.

    – Men det har varit svårt att få komponenter i rimlig tid.

    När ATL besöker Profi Production vill de inte att det fotograferas inne i monteringshallen. Orsaken är att många tillverkare nu kämpar för att få plats med den nya avgasreningen enligt EU:s steg 5-kriterier. Då vill man inte gärna visa upp sina innovationer för konkurrenterna.

    – Det här går göra på flera olika sätt, men man måste hålla vissa kriterier, vissa temperaturer på rätt ställen för avgasförbränningens effektivitet. Det är där trolleriet kommer.

     Aggregat. Standardaggregatet kommer från Kesla men går naturligtvis att ersätta efter tycke och smak.
    Aggregat. Standardaggregatet kommer från Kesla men går naturligtvis att ersätta efter tycke och smak. FOTO: Hans Dahlgren

    FAKTA: PROFI 54

    Varumärket Profi har funnits sedan början på 2000-talet och tillverkades i början av finska Nokka. Sedan tog det separata bolaget Profi Pro i finska Nivala över tillverkningen, men gick omkull för två år sedan. Nu tillverkas alltså maskinen av Profi Production AB i Umeå.

    Genom åren har maskinen utvecklats med snurrhytt, bredare däck, bättre hydraulik och kraftigare motor.

    I den nuvarande modellen sitter en fyrcylindrig steg 4-motor från Agco Power på 127 kW (170 hk). Arbetsvikten på maskinen är 12,5 ton utan vatten i däcken.

    Hydrauliken kommer från Rexroth och levererar maximalt 483 liter per minut. Man kan få kranar från Kesla med upp till 11,2 meters räckvidd.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen