Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 28 maj

    Fick rätt i kampen om orkeslös traktor

    Vara

    När Bengt Andersson fick hem sin nya traktor tyckte han att den var både slö och orkeslös. Men trots upprepade serviceförsök kom problemet tillbaka.

     Bengt Andersson är i grunden väldigt nöjd med Valtra. Men efter sitt senaste traktorköp är han tveksam. Förutom den inbytta A84:an har han även den här A83:an, som har gått 1 900 timmar och som fortfarande är lika rolig att köra.
    Bengt Andersson är i grunden väldigt nöjd med Valtra. Men efter sitt senaste traktorköp är han tveksam. Förutom den inbytta A84:an har han även den här A83:an, som har gått 1 900 timmar och som fortfarande är lika rolig att köra. FOTO: FREDRIK STORK

    Vad gör man när traktorn inte funkar som den ska och när det är uppenbart att den är drabbad av ett fabrikationsfel? Att hamna i en konflikt med sin traktoråterförsäljare är sällan lätt och när det är som värst står ofta ord mot ord. Det här är historien om en av den handfull personer som varje år vänder sig till ATL med sina krånglande maskiner.

    Har fått nog

    Bengt Andersson, som är skogs- och lantbruksentreprenör utanför Vara, berättar att han har fått nog efter alla bekymmer med Lantmännen Maskin.

    – Traktorn har varit trött från dag ett. När motorn testades i provbänken i Vara så visade den full effekt. Men i verkligheten orkar den ingenting. Den klarar inte ens av de här småbackarna som vi har här, säger han när vi möts hemma på gården.

    2018 investerade han i en ny Valtra A84 Hi Tech – finsk sisu byggd för nordiska förhållanden, som han själv uttrycker det. Särskilt uppskattade han luftfjädringen i stolen och den kopplingsfria transmissionen, som skulle slita mindre på kroppen.

    ”Bekymmer från dag ett”

    – Det har varit bekymmer från dag ett. En tråkig sak är det här med gångjärnen, som är alldeles för klena. Det gör att hela dörren böjer sig neråt. Två gånger har dörren blåst upp så att fönsterrutan har gått i tusen bitar.

    Men att däck och fälgar inte fungerade ihop och att gångjärnen var dåliga är en sak. Än värre var att traktorn var märkbart slö, vilket troligtvis hänger ihop med ett fel i transmissionen, enligt Bengt Andersson.

    På grund av motorproblemen har han stundtals skämts för att ta med maskinen på sina entreprenadjobb.

    – När jag tar med den i jobbet säger de att de aldrig har varit med om en så slö traktor. Jag har medvetet valt att inte köra den.

    Jobb i skogen

    Valtran, med tillhörande frontlastare och skogspaket, köptes specifikt in för vallskörden och för att sköta utfodringen på gården. Men tanken var även att traktorn skulle agera backup i skogen där Bengt Andersson och hans fru och dotter jobbar heltid med olika typer av entreprenadarbeten.

    En viktig del av verksamheten är inte minst familjens sågverk, som numera används flitigt för att såga upp kundernas barkborreangripna virke.

    Här är traktorerna nödvändiga för att ekonomin ska gå ihop eftersom sågen är kraftuttagsdriven och eldrift skulle bli alldeles för dyrt.

    Ville häva köpet

    Tre månader efter leveransen krävde Bengt Andersson att få häva köpet. Men Lantmännen Maskin ville fortsätta att reparera. Bengt Andersson säger att han har enormt högt förtroende för flera av mekanikerna men att hans förtroende för cheferna, liksom för kooperationen, är förbrukat.

    Läs mer: Lantmännen Maskin: ”Inte fler fel på hans traktor än någon annans”Läs också: Expertens tips vid maskinaffärer

    Nu har Lantmännen Maskin till slut bestämt sig för att köpa tillbaka maskinen. Traktorn som kostade 509 000 kronor plus moms i inbyte har nu köpts tillbaka för 400 000 kronor plus moms.

    Vad har du för råd till andra som befinner sig i samma situation?

    – Att inte ge upp, och ta hjälp. Låt det inte gå så långt som det gick för mig. Så känner jag.

    FOTO: FREDRIK STORK

    Läs även: Pressproblemen kostade honom 300 000 kronor

    Detta har hänt

    Däck och fälgar passade inte ihop vid leverans.

    Dörren har vikt sig och rutan krossats två gånger.

    Bromsarna har legat på. Inom parentes blev det även tvärstopp på hans andra Valtra efter en service, vilket inte förbättrade affärsrelationen.Kontakter har hoppat isär efter service.

    Motor- och transmissionsproblem. Trots oljebyten och service kommer problemen tillbaka. Traktorn känns slö.

    Totalt har traktorn servats på gården eller på verkstad upp mot 15 gånger, enligt Bengt Andersson.

    Nygården

    Driftsform: Enskild firma.

    Verksamhet: Brukar 53 hektar vall tillsammans med frun Camilla Andersson och barnen. Driver eget sågverk, entreprenadverksamhet och nötdjursuppfödning. I dagsläget har besättningen dock minskats ner till tio djur.

    Senaste investeringar: Valtra A84 High Tech (numera inbytt), Valtra A83 med tillhörande Mohedavagn.

    Vinstmarginal: Målet är att gå runt. Eventuella vinster återinvesteras.

    Relaterade artiklar

    Till toppen