Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 oktober 1998

    Fendt 700 - både ny och gammal

    Fendts nya 700-serie må ha ett utseende som för tankarna bakåt i tiden, men under huven och i hytten finns det absolut senaste på traktorfronten.

    Med 700-serien, det vill säga 714 och 716 på 103 respektive 118 kW (140/160 hk), erbjuder Fendt sin steglösa transmission Vario i en lägre effektklass. Hittills har ju Vario bara funnits i bjässarna i 900-serien (upp till 191 kW/260 hk). Unikt för den är att den är både mekanisk och hydrostatisk, en kombination som ger bättre verkningsgrad än renodlade hydrostatransmissioner.
    Transmissionen kan programmeras så att traktorn sköter sig själv och väljer hastighet så den arbetar så effektivt som möjligt.
    Nytt är körspaken: med högerhanden sköts inte bara hastigheten utan också trepunktslyft, kraftuttag och yttre hydraulik. På en färgmonitor till höger kan föraren göra inställningar av transmission och hydraulsystem.
    Motorerna, nya vätskekylda Deutz 5,7-liters, är inte bärande utan sitter gummiupphängda i en ram. De har 4 ventiler per cylinder, överliggande kamaxel, turbo och laddluftkylare. Insprutningspumparna, en per cylinder, arbetar med hela 1 400 bars tryck, vilket ger ren förbränning.
    Fendt var tidigt ute med fjädring på framaxeln, och givetvis har 700 denna finess. Men den ser inte ut som hittills hos Fendt, med axeln i en tvärlänk, utan nu sitter den i en längsgående svängarm som är lagrad mitt under traktorn.
    Priset för en 716 är 971 000 kronor. Vem köper?
    ­ Kunder som kör mycket. De som har ett teknikintresse, stora gårdar och dessutom tar sig an uppgifter även utanför lantbruket, säger Bo Wallin på Agco AB som importerar Fendt.
    Utseendet då? Ja, gallren på motorhuven sitter där de sitter för att inte mindre än fem kylare, inklusive en bränslekylare, ska förses med luft framifrån, uppifrån och från sidorna.
    Och förresten är huvens formgivning kanske inte så gammalmodig som man vid första påseende kan tro. Senaste trenden i bildesign heter ju ”retro”, så egentligen är Fendt 700 före sin tid på den fronten också. Sedan får var och en tycka om det är lyckat eller inte. Bo Wallin har i alla fall sin uppfattning klar:
    – Den är vacker!

    Lars Vernersson
    Det mesta sköts med körspaken i nya Fendt. I monitorn ställer man in hur transmission och hydraulik ska arbeta.
    Ett retrofuturistiskt, dynamiskt utseende kännetecknar enligt importören Agco AB nya Fendt 700

    Relaterade artiklar

    Till toppen