Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 12 december 2020

    Den är inte tillräckligt grön!

    Det är inte bara funktionen som ska svara upp mot kraven på en ny maskin – färgen ska också vara rätt.

     Det finns många färger på skotarna. Räknar man in de fellackerade blir nyanserna många fler.
    Det finns många färger på skotarna. Räknar man in de fellackerade blir nyanserna många fler. FOTO: Mikael Marklund

    ”Röd och ‍‭gul och vit och svart gör dets‍‍amma har han sagt” är ett rättesnöre som har följt mig genom livet.

    Alla som har en relation till söndagsskolan och kyrkans barntimme kan säkert relatera till melodin med det fina budskapet som handlar om att hudfärg inte spelar någon roll.

    Hur som haver. Nu föll det sig så att en läsare ringde till mig – de gör det ibland. Inte sällan handlar samtalen om att de inte är riktigt överens med sina återförsäljare och söker råd kring hur de ska gå tillväga. Den här gången berättade mannen i andra änden att han var missnöjd med färgen på sin nya skotare.

    – Den är inte tillräckligt grön, kläckte han ur sig.

    Eller var det röd, gul, grå eller svart? Färgen spelar ju som bekant ingen större roll, även om den minst sagt ställde till bekymmer i det här fallet. Skotaren hade nämligen lämnat fabriken med fel nyans. Det var både kunden och återförsäljaren överens om, och nu skulle den lackas om, berättade köparen för mig.

    Den stora frågan var bara var. Kunden ville skicka tillbaka skotaren till fabriken, medan återförsäljaren ville utföra omlackeringen hos en firma i nära anslutning till kunden.

    Och där mitt i allt satt alltså jag och skulle ge råd.

    Lagom diplomatiskt svarade jag att man naturligtvis inte ska behöva betala för något som inte har målats korrekt. Allt som lämnar fabrik ska självklart fungera, vilket firmorna normalt gör genom en besiktning för att hitta allt från repor i lacken till eventuella missljud.

    Visserligen påpekade jag att det finns många bra firmor i Sverige, som är extremt duktiga på att lacka fordonskomponenter, men att dialogen mellan kunden och säljaren i så fall är avgörande för inriktningsbeslutet.

    I en eventuell konflikt tror jag att det är viktigt att man lägger sig på en nivå som känns bra för både kunden och säljaren, och som kund är det naturligtvis extra viktigt att det känns bra i magen efteråt. Speciellt när det handlar om så mycket pengar.

    Den här gången löste det sig på ett bra sätt, meddelade köparen några veckor senare.

    Han skulle få en ny maskin, men först få hyra den befintliga (röda, gula, gråa) maskinen över sommaren.

    Erbjudandet om att lacka om maskinen på annan plats än fabriken föll i det här fallet inte i god jord eftersom han var orolig för resultatet.

    Förutom för tillverkaren, som i det här fallet säkert kan ha fått ta en större del av kostnaden, slutade det hela alltså förhållandevis lyckligt.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen