Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 15 december 2017

    En debutant i första klass

    Skoda Kodiaq är den tjeckiska tillverkarens första försök i suv-segmentets mellanklass. På pappret ser det lovande ut. Bra lastförmåga, den senaste säkerhetstekniken och en sansad prisbild, men hur tacklar den vardagen?

    Enligt modellbroschyrens floskelstafett kan formen för den 470 centimeter långa karossen sammanfattas som ”distinkt, känslofylld och tidlös”. Hur snäll Kodiaq är mot hornhinnan är upp till betraktaren att avgöra, men plastskoningen runt karossens nederdel skyddar mot smutsblästring samt stenskott och lär bjuda tidens tand ett gediget motstånd.

     Bakom ”plattan” i mitten av grillen gömmer sig en radar till den adaptiva farthållaren. Radarinformationen används även till autobromssystemet.
    Bakom ”plattan” i mitten av grillen gömmer sig en radar till den adaptiva farthållaren. Radarinformationen används även till autobromssystemet. FOTO: Anders Helgesson

    Som en del av Volkswagenkoncernen har Skoda tillgång till den så kallade MQB-plattformen. Det innebär att Kodiaq delar komponenter med bland annat VW Passat, Seat Ibiza och Audi A3, men mixen av delar som slutligen blir Kodiaq komponeras av det tjeckiska märket.

    180 hästar under huven

    Tvärställd under testbilens motorhuv sitter en mjukt gående fyrcylindrig bensinmotor på 180 hästkrafter. Kraften når de fyra hjulen genom en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.

     Skoda Kodiaq 190 hästkrafter och fyrhjulsdriven, i bakgrunden fyrhjulsdrivna traktorn John Deer 6930 med 180 hästkrafter.
    Skoda Kodiaq 190 hästkrafter och fyrhjulsdriven, i bakgrunden fyrhjulsdrivna traktorn John Deer 6930 med 180 hästkrafter. FOTO: Anders Helgesson

    LÄS OCKSÅ: ATL provkör suven Tesla Model X

    Så länge lasset inte är allt för tungt, med den här motorkombinationen får Kodiaq dra upp till 2 200 kilo, räcker kraften väl. I körläge ”eko” prioriteras bränsleeffektiv körning och bilen växlar upp tidigt och använder frihjulsfunktion vid gasuppsläpp, en funktion som rätt använd kan sänka förbrukningen en hel del.

     Plastskoningar runt hjulhusen skyddar från stenskott. 19-tums fälgarna ”Triglav” är tillval, för bästa komfort över små ojämnheter bör man välja mindre hjul med generösare däckprofil.
    Plastskoningar runt hjulhusen skyddar från stenskott. 19-tums fälgarna ”Triglav” är tillval, för bästa komfort över små ojämnheter bör man välja mindre hjul med generösare däckprofil. FOTO: Anders Helgesson

    Testförbrukningen stannade på strax över 8,0 l/100 km. Vid finmanövrering i låg hastighet tenderar dubbelkopplingsautomater att slira och hugga.

     Backkamera är närmast obligatoriskt när man ska backa till en hästtransport eller släp. För att hålla linsen fri från smuts spolas den samtidigt som bakrutan. Klanderfri funktion.
    Backkamera är närmast obligatoriskt när man ska backa till en hästtransport eller släp. För att hålla linsen fri från smuts spolas den samtidigt som bakrutan. Klanderfri funktion. FOTO: Anders Helgesson

    Ett improviserat test med ett tvåtonssläp visar att Skoda mer eller mindre har botat problemet, men en eftergift är att kopplingen slirar något mer på ettans växel, i övrigt arbetar den snabbt och mjukt. En majoritet av köparna har valt dieselmotoralternativet på 190 hästkrafter, då höjs max dragvikt till 2 500 kilo.

     Bakljusen ljussätts med LED-lampor. Dekoren bakom lampglaset ska påminna om tjeckiskt konstglas.
    Bakljusen ljussätts med LED-lampor. Dekoren bakom lampglaset ska påminna om tjeckiskt konstglas. FOTO: Anders Helgesson

    LÄS OCKSÅ: Nytt specialdäck för suvar

    Jag öppnar dörren. Med ett svagt ”poff” poppar en drygt decimeterlång gummilist fram ur dörrbladet och över dörrkanten. Den fiffiga funktionen finns på alla fyra dörrar och kan spara parkeringsgrannen en och annan förarglig buckla den dagen vinden rycker tag i dörren. Andra exempel på smarta finesser är en isskrapa i tankluckan, bagageutrymmesbelysningen som kan dubblera som ficklampa och två dränerade fack för paraplyer i framdörrarna.

     Skoda Kodiaq är normalt framhjulsdriven, men när behovet uppstår driver även bakhjulen. Vid själva startögonblicket driver alltid alla fyra hjul. Systemet kommer från Borg Warner (Haldex).
    Skoda Kodiaq är normalt framhjulsdriven, men när behovet uppstår driver även bakhjulen. Vid själva startögonblicket driver alltid alla fyra hjul. Systemet kommer från Borg Warner (Haldex). FOTO: Anders Helgesson

    Stor pekskärm

    Instrumentpanelen domineras av en pekskärm på 9,2 tum. Vardagliga funktioner som klimatanläggning, stolsvärme, radiofrekvens och volym sköts med fysiska knappar och vred rejäla nog att kunna skötas med vantarna på. Mer intrikata inställningar så som ”mysbelysningens” intensitet och färg görs med den skarpa pekskärmen.

     Baksätespassagerarna har friskluftsutblås och en egen klimatzon. Eluppvärmt baksäte ger fortfarande ett lätt lyxigt anslag.
    Baksätespassagerarna har friskluftsutblås och en egen klimatzon. Eluppvärmt baksäte ger fortfarande ett lätt lyxigt anslag. FOTO: Anders Helgesson

    För att justera instrumentbelysningens intensitet behöver man bege sig långt in i pekskärmens menyer, onödigt omständligt. Kvalitetskänslan på reglage och knappar övertygar, men den kräsne lär reagera på en del hårda plastytor i förarmiljön, exempelvis är dörrhandtaget påfallande plastigt.

     En tredje sätesrad ger möjlighet att åka sju i Kodiaq. När nödsätena inte används fälls de enkelt ned i bagagerumsgolvet. Den extrasätesraden sänker max dragvikt med 500 kilo.
    En tredje sätesrad ger möjlighet att åka sju i Kodiaq. När nödsätena inte används fälls de enkelt ned i bagagerumsgolvet. Den extrasätesraden sänker max dragvikt med 500 kilo. FOTO: Anders Helgesson

    LÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskatten

    Att bygga bilen på höjden ger utmärkta kupéutrymmen. Även när jag sitter ”bakom mig själv” har mina 183 centimeter gott om plats. Fotutrymmet är så bra att det i princip går att sitta i slalompjäxor och fortfarande få in fötterna under stolarna framför.

     Ett fiffigt picknickbord kan fälls ned från stolsryggen. Notera den utdragbara mugghållaren. Genomtänkt.
    Ett fiffigt picknickbord kan fälls ned från stolsryggen. Notera den utdragbara mugghållaren. Genomtänkt. FOTO: Anders Helgesson

    För den som behöver prioritera bagagevolym kan baksätessoffan skjutas fram 18 centimeter, plattor i bagagerumsgolvet täcker skarven som uppstår. Som tillval för 5 900 kronor finns två extrasäten viks ned i bagagerumsgolvet när de inte behövs. De extra sätena är av nödkaraktär och lämpar sig bäst för barn även takhöjden medger vuxna.

     Ett fiffigt picknickbord kan fälls ned från stolsryggen. Notera att baksätets högrasida är i den mest framskjutna positionen för att maximera bagagerumsvolymen.
    Ett fiffigt picknickbord kan fälls ned från stolsryggen. Notera att baksätets högrasida är i den mest framskjutna positionen för att maximera bagagerumsvolymen. FOTO: Anders Helgesson

    Trygg och säker

    Ute på vägen känns Kodiaq trygg och säker. Testbilen var utrustad med elektroniskt kontrollerade stötdämpare, ett tillval för 8 900 kronor. Det ger föraren möjlighet att justera bilens fjädringsrörelser från marshmallowfluffigt till omskakande fast. Oavsett körläge blir aldrig Kodiaq sportigt spänstig, men välavvägd styrning är inte heller tråkig att köra. Styrningen löper lätt men har bra precision, runtomsikten är utmärkt, kupén välisolerad från trafik- och vägbuller och så väl framstolar som baksäte klarar av dagsetapper på 100 mil utan att ge.

     Tydlig instrumentering, men den svarta dekorpanelen framför passageraren är kanske inte så munter. Bakom panelen gömmer sig ett extra handskfack.
    Tydlig instrumentering, men den svarta dekorpanelen framför passageraren är kanske inte så munter. Bakom panelen gömmer sig ett extra handskfack. FOTO: Anders Helgesson

    Skodas första försök att bygga en mellanklass-suv är sällsynt lyckat. Klassledande utrymmen, utmärkt komfort, kluriga funktioner och trevligt trygga köregenskaper. Det är svårt att se några uppenbara svagheter som inte kan kokas ned till mer en fråga om tycke och smak än reella brister. Eller rättare sagt, det finns en högst påtaglig miss. Om du beslutar dig för en Kodiaq i dag kommer du att få vänta närmare åtta månader på leverans.

    LÄS OCKSÅ: ATL testar Isuzus nya laståsnaLÄS OCKSÅ: Mercedes lanserar sin första pickupLÄS OCKSÅ: Amarok slår knock på marknaden

     Paraplyhållare i dörrarna fram. Facken är dränerade.
    Paraplyhållare i dörrarna fram. Facken är dränerade. FOTO: Anders Helgesson

    Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4

    Pris: Från 317 900 kronor.

    Motor: Diesel, fyrcylindrig radmotor, 1 968 cm3, turbo. Effekt: 190 hk vid 3 500 r/min. Vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/min.

    Förbrukning: 5,7 l/100 km.

    CO2: 150 g/km.

    Prestanda 0-100 km/h: 8,9 s.

    Toppfart: 210 km/h.

    Mått: Längd 470 bredd 188 cm, höjd 168 cm.

    Max dragvikt: 2 500 kg.

    Relaterade artiklar

    Till toppen