Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 februari

    Efter stölderna – nu slopar John Deere mobila GPS:er

    Stölderna av mobila GPS:er har blivit ett stort gissel för John Deere, och nu har tillverkaren bestämt sig för att slopa dem helt. I stället ska tekniken byggas in i traktorerna.

     Ögonblick. Det tar inte mera än ett litet obevakat ögonblick för en tjuv att plocka av GPS:en på den här traktorn. Men det finns sätt att skydda sig.
    Ögonblick. Det tar inte mera än ett litet obevakat ögonblick för en tjuv att plocka av GPS:en på den här traktorn. Men det finns sätt att skydda sig. FOTO: Hans Dahlgren

    Efter alla traktorstölder som har förekommit har John Deere fått nog och bestämt sig för att bygga om sin GPS-utrustning från grunden.

    Först på tur står modellerna i 7- och 8R-serien. Möjligheten att bygla och pinkoda utrustningen har inte fått det utfall som tillverkaren hade hoppats på, och därför har tillverkaren nu i stället valt att testa andra lösningar. Visserligen är det inte känt att tjuvarna har lyckats ta sig förbi pinkodsspärren, som kom för något år sedan. Men den nya lösningen beskrivs ändå som säkrare.

    Ett obevakat ögonblick är allt som behövs. ATL har tagit tiden på hur snabbt det går att stjäla en GPS.

    Nästa åtgärd i katt-och-råtta-leken med tjuvarna är nämligen att slopa de mobila antennerna helt och i stället bygga in GPS-tekniken i traktorerna. Det innebär mer konkret att merparten av de vitala delarna kommer att flyttas ner från taket och integreras i olika delar av traktordesignen.

    – Man kommer att integrera dem i hytten så att man inte kan stjäla dem längre. Vi har tyvärr varit drabbade av många stölder och är fortfarande drabbade av många antennstölder. Vår grundtanke var från början att det skulle vara möjligt att använda GPS:erna på många olika maskiner. Det var en fantastisk revolutionerande möjlighet när den kom. Men tyvärr gjorde detta också att de blev väldigt stöldbegärliga, säger Håkan Westesson, Sverigechef på John Deere.

    Utvecklingen mot en mer integrerad design är också en naturlig följd av att antennerna mer eller mindre har blivit standardutrustning på de stora traktorerna i 7- och 8R-serien. I dag är det inte lika vanligt att man delar antenner mellan maskiner.

    De integrerade antennerna, som rullas ut på modellerna för 2020, är en del av den omarbetade hyttdesignen som ATL-tidigare har berättat om. Håkan Westessons bild är att Sverige och Danmark med sina många högspecialiserade lantbruk har haft förhållandevis många sålda antenner, och därmed förhållandevis många stölder, speciellt i Danmark.

    Problemet är dock mer eller mindre spritt över hela Europa. Med denna åtgärd hoppas Håkan Westesson definitivt sätta stopp för stöldfenomenet.

    – Vi får se vad deras nästa drag blir. Det är som du säger en katt-och-råtta-lek.

    Hur påverkar stölderna John Deeres rykte?

    – Vi har inte märkt att folk undviker våra produkter på grund av busarna, men vi märker att detta är frågor som dyker upp när vi sitter ner med kunderna.

    Rådet till kunder med äldre maskiner är fortsatt att plocka ner och låsa in sina antenner, alternativt gömma dem efter varje arbetspass. På sikt håller Håkan Westesson det inte för osannolikt att även de mindre modellerna kommer att genomgå samma förändring.

    – Leker man med tanken att vi får en ny design på de mindre traktorerna kommer de säkert också att få integrerade antenner, säger han.

     De mobila mottagarna var visserligen praktiska för lantbrukare med många typer av maskiner. Men nu slopas designen helt till förmån för andra lösningar.
    De mobila mottagarna var visserligen praktiska för lantbrukare med många typer av maskiner. Men nu slopas designen helt till förmån för andra lösningar. FOTO: Per Emgardsson

    Relaterade artiklar

    Till toppen