Efter drygt 20 år på svensk mark blev exporten av för denna BM 2600
Traktorn var på väg till Mellanöstern men en trafikolycka gjorde att den blev kvar i Sverige. På det sättet kom en Volvo BM 2600 att bli kvar i ett land den inte var byggd för.
Jim Nilsson i Mjölby blev den sista ägaren av den i Sverige så ovanliga traktorn innan den till sist lämnade landet. Det tog mer än två decennium innan exporten blev av och då exporterades den ändå inte så långt som det var tänkt från början. Historien bakom denna Volvo BM 2600 är att den primärt tillverkats för marknaden i Mellanöstern. Men när den var på väg dit råkade lastbilen ut för en olycka. Traktorn skadades och fick stanna kvar i Skåne.
Jim Nilsson kan berätta att den första ägaren fick syn på 2600:an när den stod på en verkstad. Traktorn hade blivit ett försäkringsärende och den första ägaren fick köpa ett projekt med skavankar.
Hyttlös start
Traktorn var tvungen att ha en hytt om den skulle registreras i Sverige och på något sätt fick den första ägaren tag på en lös hytt.
När hytten hade monterats sattes 2600:an i arbete. Den fick gå som dragare på olika arbetsplatser. Efter några ägarbyten kunde Jim Nilsson köpa den på Lantmännen och han använde traktorn till att dra ett mobilt sågverk. Utseendemässigt skiljer sig en 2600 med hytt inte från en 2650 mer än att ljuddämparen är mindre på en 2600. Men eftersom 2600 endast hade en förarplattform när den första ägaren fick tag på den saknades vissa detaljer på Jim Nilssons traktor.
Bland annat fick han starta kraftuttaget från utsidan av traktorn då länkaget från hytten till kraftuttaget saknades. En 2600 saknar servomanövrerad differentialspärr och kraftuttagskoppling som en 2650 eller 2654 har i svenskt utförande. Jims 2600:a hade inte heller hitchkrok.
Åter till originalskick
När Jim Nilsson annonserade ut traktorn för att han kunde tänka sig att byta bort den mot en annan Volvo BM hörde en dansk samlare av sig med stor entusiasm.
– Han blev eld och lågor, berättar Jim Nilsson.
Den danske samlaren tog hem 2600:an och där har den renoverats. Jim Nilsson hälsade på för en tid sedan och fick se en pågående förvandling.
Arbete pågick då för att göra 2600:an till en exportmodell igen. Traktorn ska inte längre ha en hytt utan en plattform, precis som det var tänkt från början. Om 2600:an kommer visas upp bland de andra BM-traktorerna i ”Volvo Dream Team” på Borgeby Fältdagar är just nu osäkert. ATL har sökt samlaren utan resultat. Men exporten blev av till sist.
LÄS OCKSÅ: Afrika het marknad för Volvo BMLÄS OCKSÅ: Här visas en unik Volvo BMLÄS OCKSÅ: Nytt prisrekord för en T 814LÄS OCKSÅ: Här bevaras patinan på deras T 814
Volvo BM 2600 – 2650 – 2650 S
Volvo BMs 26-serie tillverkades mellan 1979-1983. Varav exportmodellen 2600 tillverkades 1981-1983. En 2600 utrustades inte med hytt utan hade en plattform och vissa traktorer med ett soltak monterat från fabrik. När export till Mellanöstern inte var möjligt på grund av oroligheter tog man in 225 stycken 2600 och gjorde om de till 2650 S (Special). Hytt monterades liksom turbo.
Den som äger en 2650 S har en Volvo BM traktor som från början var avsedd för export. En 2600 har sugmotor med lägre effekt än en 2650 S med turbomotor. Storleken på ljuddämparen är också annorlunda.
Källa: ”Från Munktells till Valmet”
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.