Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 mars 2018

    Efter drygt 20 år på svensk mark blev exporten av för denna BM 2600

    Traktorn var på väg till Mellanöstern men en trafikolycka gjorde att den blev kvar i Sverige. På det sättet kom en Volvo BM 2600 att bli kvar i ett land den inte var byggd för.

     Det är ljuddämparen som är den synliga skillnaden mellan en 2600 med hytt och en 2650 eller en 2650 S. Den här traktorn skulle ha gått på export men blev kvar.
    Bild 1/5 Det är ljuddämparen som är den synliga skillnaden mellan en 2600 med hytt och en 2650 eller en 2650 S. Den här traktorn skulle ha gått på export men blev kvar. FOTO: Jim Nilsson
     Efter ett arbetsliv kom denna 2600 till en samlares verkstad i Danmark. Där har den genomgått en renovering och blir samtidigt av med sin hytt.
    Bild 2/5 Efter ett arbetsliv kom denna 2600 till en samlares verkstad i Danmark. Där har den genomgått en renovering och blir samtidigt av med sin hytt. FOTO: Jim Nilsson
     Plattformen ska monteras för att 2600:an ska få tillbaka sitt utseende som den en gång hade någon gång i början av 1980-talet.
    Bild 3/5 Plattformen ska monteras för att 2600:an ska få tillbaka sitt utseende som den en gång hade någon gång i början av 1980-talet. FOTO: Jim Nilsson
     En instruktionsbok med text på arabiska följde med traktorn när den var på väg söderut i världen.
    Bild 4/5 En instruktionsbok med text på arabiska följde med traktorn när den var på väg söderut i världen. FOTO: Jim Nilsson
     En 2600 som kom i väg var denna traktor. Den jobbade vid fototillfället i en hamn i Dar es-Salaam, Tanzania. Just denna 2600 har en dekal det står Valmet på.
    Bild 5/5 En 2600 som kom i väg var denna traktor. Den jobbade vid fototillfället i en hamn i Dar es-Salaam, Tanzania. Just denna 2600 har en dekal det står Valmet på. FOTO: PENTTI KOSTAMO

    Jim Nilsson i Mjölby blev den sista ägaren av den i Sverige så ovanliga traktorn innan den till sist lämnade landet. Det tog mer än två decennium innan exporten blev av och då exporterades den ändå inte så långt som det var tänkt från början. Historien bakom denna Volvo BM 2600 är att den primärt tillverkats för marknaden i Mellanöstern. Men när den var på väg dit råkade lastbilen ut för en olycka. Traktorn skadades och fick stanna kvar i Skåne.

    Jim Nilsson kan berätta att den första ägaren fick syn på 2600:an när den stod på en verkstad. Traktorn hade blivit ett försäkringsärende och den första ägaren fick köpa ett projekt med skavankar.

    Hyttlös start

    Traktorn var tvungen att ha en hytt om den skulle registreras i Sverige och på något sätt fick den första ägaren tag på en lös hytt.

    När hytten hade monterats sattes 2600:an i arbete. Den fick gå som dragare på olika arbetsplatser. Efter några ägarbyten kunde Jim Nilsson köpa den på Lantmännen och han använde traktorn till att dra ett mobilt sågverk. Utseendemässigt skiljer sig en 2600 med hytt inte från en 2650 mer än att ljuddämparen är mindre på en 2600. Men eftersom 2600 endast hade en förarplattform när den första ägaren fick tag på den saknades vissa detaljer på Jim Nilssons traktor.

    Bland annat fick han starta kraftuttaget från utsidan av traktorn då länkaget från hytten till kraftuttaget saknades. En 2600 saknar servomanövrerad differentialspärr och kraftuttagskoppling som en 2650 eller 2654 har i svenskt utförande. Jims 2600:a hade inte heller hitchkrok.

    Åter till originalskick

    När Jim Nilsson annonserade ut traktorn för att han kunde tänka sig att byta bort den mot en annan Volvo BM hörde en dansk samlare av sig med stor entusiasm.

    – Han blev eld och lågor, berättar Jim Nilsson.

    Den danske samlaren tog hem 2600:an och där har den renoverats. Jim Nilsson hälsade på för en tid sedan och fick se en pågående förvandling.

    Arbete pågick då för att göra 2600:an till en exportmodell igen. Traktorn ska inte längre ha en hytt utan en plattform, precis som det var tänkt från början. Om 2600:an kommer visas upp bland de andra BM-traktorerna i ”Volvo Dream Team” på Borgeby Fältdagar är just nu osäkert. ATL har sökt samlaren utan resultat. Men exporten blev av till sist.

    LÄS OCKSÅ: Afrika het marknad för Volvo BMLÄS OCKSÅ: Här visas en unik Volvo BMLÄS OCKSÅ: Nytt prisrekord för en T 814LÄS OCKSÅ: Här bevaras patinan på deras T 814

    Volvo BM 2600 – 2650 – 2650 S

    Volvo BMs 26-serie tillverkades mellan 1979-1983. Varav exportmodellen 2600 tillverkades 1981-1983. En 2600 utrustades inte med hytt utan hade en plattform och vissa traktorer med ett soltak monterat från fabrik. När export till Mellanöstern inte var möjligt på grund av oroligheter tog man in 225 stycken 2600 och gjorde om de till 2650 S (Special). Hytt monterades liksom turbo.

    Den som äger en 2650 S har en Volvo BM traktor som från början var avsedd för export. En 2600 har sugmotor med lägre effekt än en 2650 S med turbomotor. Storleken på ljuddämparen är också annorlunda.

    Källa: ”Från Munktells till Valmet”

    Relaterade artiklar

    Till toppen