Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 28 april

    Snart är prototypen redo för test

    Jälla.

    En ny förarlös och eldriven traktor håller på att utvecklas utanför Uppsala. Snart är det dags för den första provkörningen.

     En vanlig traktor bogserar Arvid Ördes koncepttraktor till och från åkrarna.
    En vanlig traktor bogserar Arvid Ördes koncepttraktor till och från åkrarna. FOTO: Mikael Marklund

    Från och till under två år har Arvid Örde, tidigare driftledare på Jällaskolan utanför Uppsala, jobbat på något som kan bli ett nytt traktorkoncept. Nu är hans skapelse, Drever 120, snart redo att köra på egen hand. Det som behövs är att få fjärrstyrningen på plats.

    Prototypen är midjestyrd och en dator styr varje hjuls hastighet utifrån styrvinkeln. Det ska ge full dragkraft även i tvära svängar. Batteripacken går att skjuta framåt eller bakåt på ramen när den kör för att få bästa möjliga viktförhållanden.

     Maskinen heter Drever för att den har en lång och har en låg tyngdpunkt, precis som hundrasen, menar Arvid Örde.
    Maskinen heter Drever för att den har en lång och har en låg tyngdpunkt, precis som hundrasen, menar Arvid Örde. FOTO: Mikael Marklund

    Eltraktorn kommer att väga mellan 4,5 ton och närmare 7 ton, beroende på hur många batterier den utrustas med.

    – Tanken är att maskinen ska klara av tre timmars körning med full effekt. Men man kan också tänka sig en liten dieseldriven generator för att förlänga drifttiden. Eller kanske någon lösning med vätgas och bränsleceller.

    Vid bygget har det inte varit fokus på lång drifttid. Men blir det en ny version av Drevern kommer det enligt Arvid Örde att bli en avsevärd förbättring där.

     I två år har Arvid Örde jobbat med att utveckla den eldrivna och autonoma koncepttraktorn Drever 120.
    I två år har Arvid Örde jobbat med att utveckla den eldrivna och autonoma koncepttraktorn Drever 120. FOTO: Mikael Marklund

    Ska ersätta traktorsysslor

    Det autonoma styrsystemet är utvecklat av Rise och ska kontrollera maskinen på fältet. Dit bogseras Drevern av en traktor.

    – Den kan inte ersätta alla traktorer på gården. Men förhoppningsvis en eller två, säger Arvid Örde.

    Hans vision är att Drevern ska sköta förhållandevis monotona, samt tids- och energikrävande jobb som till exempel harvning eller kultivering.

    – I dag så sitter det ofta en GPS i traktorn som sköter det mesta då. Föraren åker i princip bara med. I framtiden kan den här till exempel harva och lantbrukaren så samtidigt på en åker. För den kommer nog att behöva en del övervakning, i alla fall i början. Fastnar det till exempel rötter eller grenar i harven måste någon människa plocka bort det. Men längre fram kan kanske sensorer eller övervakningskameror varna om allt inte är som det ska.

     Maskinen är midjestyrd och kommer att väga mellan 4,5 och 7 ton beroende på batteriutrustningen.
    Maskinen är midjestyrd och kommer att väga mellan 4,5 och 7 ton beroende på batteriutrustningen. FOTO: Mikael Marklund

    Utan höga dieselkostnader

    Systemet har fler fördelar, menar Arvid Örde. I stället för en stor och tung dragare kan ett par av hans maskiner ha en likvärdig kapacitet men utan samma markpackning och helt utan höga dieselkostnader.

    I nuläget så är Dreverkonceptet en ren dragare. Att montera dit ett kraftuttag finns inte i planerna. Men en extra elmotor som driver en hydraulpump är ett måste.

    – Till exempel för att fälla ut eller ihop en harv.

    Då kan det också bli aktuellt att sätta dit ett par lyftarmar.

     Varje hjul drivs av sin egna elmotor. En dator styr kraften och hastigheten.
    Varje hjul drivs av sin egna elmotor. En dator styr kraften och hastigheten. FOTO: Mikael Marklund

    Inte onödigt komplicerad

    Arvid Örde har inte bara byggt maskinen på egen hand. Han har också finansierat projektet själv.

    – Men hur mycket jag har lagt ner håller jag för mig själv.

    En tanke i utvecklingsarbetet är att Drevern inte ska vara onödigt komplicerat att bygga:

    – Vissa komponenter som motorerna och styrsystemen måste man köpa in. Men i övrigt ska det vara enkelt.

     I framtiden kan det monteras på lyftarmar. Maskinen ska också få en till elmotor för hydraulsystemet.
    I framtiden kan det monteras på lyftarmar. Maskinen ska också få en till elmotor för hydraulsystemet. FOTO: Mikael Marklund

    Efter att fjärrkontrollen kommit på plats hoppas Arvid Örde på att ett antal ansökningar, som gjorts tillsammans med Rise, ska ge möjlighet till att ta nästa steg och se vad Drevern går för på Ultunas testbädd i höst.

    – Det kan säga något om vad som fungerar och inte.

    Arvid Örde understryker att maskinen i dag bara är ett koncept och långt ifrån en fullt fungerande traktor.

    – När traktorn är färdigbyggd och testad får man se om konceptet kan vara något att bygga vidare på. Innan 2022 hoppas jag vi vet om det skulle blir aktuellt att bygga en ny prototyp. Om den blir lyckad skulle serieproduktion kunna vara aktuell. Jag tänker mig i sådant fall att traktorn ska gå att serieproducera i en större lokal, mekanisk verkstad.

    Drever 120

    Namnet kommer från hundrasen.

    – En drever är lång och har låg tyngdpunkt, precis som den här, säger Arvide Örde.

    120 kommer från att varje hjul på prototypen drivs av en egen elmotor på 30 kW, utvecklade av Ö-viks företaget Elforest som tagit fram flera lösningar för såväl ren el som olika typer av hybriddrift.

    Två företag är med och sponsrar. Datek som leverar fjärrstyrning samt Crosscontrol som tillverkar datorer och skärmar för maskinstyrning.

    I april månad ska radiostyrning monteras så att den kan provköras med fjärrkontroll. Nästa steg är sedan att få det autonoma styrsystemet, utvecklat av Rise, på plats.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen