Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 juli 2011

    Dieselbakterier ett växande problem

    Dieselbakterier i biodiesel är ett växande problem för bilar och båtar. Orsaken är att dieseln innehåller rapsolja.

    Ofräscht bränsle. Bakterier i biodiesel kan orsaka stora problem. Både land- och sjöbaserade fordon blir stående när bakterierna tar över i tanken. (Bilden togs i ett annat sammanhang)
    Ofräscht bränsle. Bakterier i biodiesel kan orsaka stora problem. Både land- och sjöbaserade fordon blir stående när bakterierna tar över i tanken. (Bilden togs i ett annat sammanhang)

    – Bakterieklumparna kan bli stora som tvättsvampar, säger Josef Kokot, mekaniker och delägare i åkeriet Mertz i Skåne, till tidningen Barometern.

    Åkeriet tvingades häromåret byta ut ett tiotal bränsletankar till en kostnad av 100 000 kronor på grund av dieselbakterierna.

    När fordonen blir stående finns bara en utväg.

    – Då måste vi tömma och tvätta hela bränsletanken och det tar minst tre timmar, säger Josef Kokot.

    Raps i tanken

    Trots en uppsjö av olika tillsatser för att ta kål på bakterierna kvarstår problemet.

    Orsaken är att dieseln innehåller allt mer RME, rapsmetylester som görs av rapsolja.

    – När den är ny och fräsch fungerar den utmärkt. Men den är svår att lagra och den är känslig för kontakt med vatten, säger Olle Hådell, expert på miljöbränslen vid Trafikverket, till Barometern.

    För att undvika problem gäller det att ha rena tankar och fräscht bränsle.

    – Stationer med bra omsättning på dieseln kan man vara ganska säker på, säger han.

     

    Relaterade artiklar

    Till toppen