Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 juli

    De Laval köper branschkollega

    De Laval investerar i framtidens lösningar och tjänster genom att köpa branschkollegan Milkrite, ett företag som är välkänt världen över för sina stallplatsenheter. Målet är, enligt De Laval, att det förvärvade bolaget ska agera fristående även fortsättningsvis.

    De Laval uppger för ATL att de ser Milkrite – InterPuls, som ett framgångsrikt företag med en stark varumärkesportfölj.

    Milkrite är en världsledande leverantör av kompletta stallplatsenheter till mjölkproducenter runt om i världen och kommer att fortsätta med sin långsiktiga strategi under samma ledning, organisationsstruktur och med samma varumärken. Även försäljningskanalerna mot marknaden kommer att behållas intakta, enligt De Laval.

    – Milkrite blir ett komplement till De Laval så till vida att de har en annan nisch. Vi är mer av en systemleverantör medan de är en nischad komponentleverantör av pulsatorer, spengummin och mjölkslangar. Men de har delvis också en inriktning mot samma segment som vi har, säger Lars Johansson, informationsdirektör.

    Även om De Laval har en internationell närvaro, är de båda bolagen också starka på olika marknader. Milkrite har exempelvis en betydligt större närvaro i Danmark. Företaget med 250 anställda har sitt huvudsäte i Storbritannien, medan De Laval har 4 500 anställda totalt. För De Laval, som är van vid att inkorporera allt under samma paraply, blir detta också det första nu existerande fristående varumärket, enligt Lars Johansson.

    – Vi har egentligen inte förvärvat bolaget för att driva synergieffekter, även om vi tror att vi kommer att lära av varandra över tid. Vi tror att framgången för båda bolagen är att fortsätta driva dem separat, säger han.

    Vad företaget menar med att förvärvet ska ses som en investering i ”framtidens lösningar och tjänster” är dock fortfarande för tidigt att prata om, enligt Lars Johansson.

    – Men vi ser för De Lavals räkning att det händer mycket inom digitala tjänster och där tror vi i huvudsak att det kommer att finnas en spännande framtid.

    Säljare är företaget Avon Rubber, och transaktionen väntas nu kräva godkännanden från en rad konkurrensmyndigheter.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen