Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 mars

    De kör med första stora Samposkotaren

    Blidö.

    Bröderna Karlsson har den första av Sampos nya, större maskiner. Skotaren FR48 går nu i stormskogen i Roslagen.

    – Vi letade efter en ny 12-tonsskotare och tyckte att den här såg bra ut, inte minst prislappen.

    Det säger Roger Karlsson på Handens Skog. De är först ut med att köra en Sampo FR48 i Sverige och har haft den några veckor i skogen. Erfarenheten är hittills positiv.

     Den första av Sampos nya, större maskiner går nu hos Handens Skog.
    Den första av Sampos nya, större maskiner går nu hos Handens Skog. FOTO: David Larsson

    – Den är betydligt billigare än konkurrenterna men den besparingen har jag inte märkt på maskinen. Förarmiljön är spartansk och passar mig perfekt. All information man behöver finns samlad på en pekskärm.

     Roger Karlsson på Handens Skog är huvudförare på den nya skotaren.
    Roger Karlsson på Handens Skog är huvudförare på den nya skotaren. FOTO: David Larsson

    Roger Karlsson lyfter framför allt fram sikten bakåt, som är bra tack vara låga sarger. Ljudnivån i hytten är fullt acceptabel, menar Roger Karlsson.

    – Den är kanske lite hög i pumpen men det är inget som stör, det viner lite bara.

    Förarplatsen har också en stol som är monterad på en Sit-Right-nivellering, vilket kom som en positiv överraskning. På stolen sitter paneler från skördaren, något som Roger Karlsson ser som en av de få nackdelarna med maskinen.

    – De borde ha gjort en panel som var anpassad till skotaren.

     Sampo har placerat påfyllning av diesel och AdBlue bredvid motorhuven och på andra sidan sitter batterierna.
    Sampo har placerat påfyllning av diesel och AdBlue bredvid motorhuven och på andra sidan sitter batterierna. FOTO: David Larsson

    Utvändigt gillar han placeringen av batterier och påfyllning av diesel och AdBlue. Allt ligger i fronten på var sin sida om motorhuven.

    – Det är lätt att komma nära med bilen om det behövs.

    Lösningen med påfyllning fram bygger på att det finns två dieseltankar med en pump emellan. Den främre tanken rymmer endast 40 liter.

    – Men om pumpen mellan tankarna går sönder har jag inte så mycket att köra med, konstaterar Roger Karlsson.

    Han gillar även placeringen av ventilpaketet som, till skillnad från många andra skotare, sitter under kranpelaren.

    – Det är lättare att se från förarplatsen om det läcker någonstans.

     Det mesta styrs från en pekskärm.
    Det mesta styrs från en pekskärm. FOTO: David Larsson

    Skotaren FR48 har samma hytt och motor som lillebror FR28. Men ram, boggilådor, pump och transmission är anpassade till en större lastvikt. På skotaren sitter en finsk Meserakran med 10 meters räckvidd.

    – Jag skulle önska lite mer kraft i utskjutet, säger Roger Karlsson.

    Brodern Johnny Karlsson menar att det avgörande när de köpte skotare var, förutom priset, att det fanns en bra servicelämnare med rätt placering.

    – På en skotare är det inte så mycket som kan gå snett. Det är mycket standardkomponenter som alla tillverkare använder. När man köper en skördare är det viktigare med en bra och kompetent service.

    – Vi var oroliga över priset, det skiljde en halv miljon mot de andra vi tittade på, säger han. Den är spartansk i hytten men annars har vi inte sett några skillnader mot andra skotare.

     Förarstolen är monterad på en Sit-Right-nivellering och sikten bakåt och åt sidorna är bra tack vare låga sarger.
    Förarstolen är monterad på en Sit-Right-nivellering och sikten bakåt och åt sidorna är bra tack vare låga sarger. FOTO: David Larsson

    Sampo FR48

    Vikt: 16,5 ton

    Lastkapacitet: 12 ton

    Bredd med 710/45-26,5 däck: 289 centimeter.

    Frigångshöjd: 65 centimeter.

    Motor: Agco Power 49 AWF

    Transmission: Hydrostatisk-mekanisk med diff-spärr.

    Växlar: 2 fram, 2 back

    Styrvinkel: 45 grader.

    Handens Skog AB

    Drivs av bröderna Mattias, Johnny och Roger Karlsson. De startade i familjeföretaget med manuellhuggning men ställde om till maskiner 2008.

    Är inte knutna till något bolag eller förening utan har valt att vara fristående.

    Kör med skördare EcoLog 580 C, skotarna Ponsse Buffalo och Sampo FR48. Har dessutom en grävmaskin för stubbrytning.

    Läs mer om

    Till toppen