Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 30 september

    De importerade traktorn som ryssarna stoppade

    Simmelsberga gård i Skåne var under en period filial för Dutra-traktorer från Ungern. I dag vårdas minnet av den epoken med en särskild Dutradag. Nästa år är det dags igen för att minnas och köra de fyrhjulsdrivna dragarna.

     På Simmelsberga gård i Skåne har det funnits ungerska Dutra traktorer sedan 1960-talet. Var tredje år firas Dutradagen.
    På Simmelsberga gård i Skåne har det funnits ungerska Dutra traktorer sedan 1960-talet. Var tredje år firas Dutradagen.

    Gunnar Esbjörnsson på Simmelsberga i Skåne importerade redan Zetor-traktorer när han på en maskinmässa i Brno, Tjeckoslovakien, upptäckte den för honom okända Dutra traktorn. På gården fanns Zetor och Ferguson-traktorer som dragare. När Gunnar upptäckte Dutran ville han ha den till lantbruket och tog hem en på prov. Behovet av en större traktor resulterade i att Gunnar Esbjörnsson uppmuntrades att börja sälja Dutra och han fick goda kontakter med det statliga exportbolaget som skötte affären. På det sättet blev Simmelsberga gård en svensk Dutra filial. Traktorerna importerades genom det egna företaget Traktor-Flyg. Sonen Björn blev ansvarig för reservdelar och försäljning. Den yngre sonen Christer driver gården Simmelsberga och Traktor-Flyg i dag. Var tredje år arrangeras en Dutra-dag som ett minne av epoken. Förra gången kom det besökare från Ungern.

    Läs mer om Dutra i Traktorkalendern.

    Motorn som monterades i Dutra-fabriken var en Csepel och traktorerna kom med dessa till Simmelsberga. Efter en tid kunde det hända att motorn havererade i den sexcylindriga modellen D 4 K B med 105 hästkrafter och då monterades Scanias lastbilsmotor D8 istället. Ett fåtal motorer var nytillverkade. I huvudsak använde man begagnade motorer från lastbilar. Effekten kom då upp i cirka 140 hästkrafter vilket kunde bli för mycket för transmissionen. Kullagren i växellådan höll inte och man monterade istället svenska SKF-lager.

     Under Dutradagen 2016 fick publiken se ett antal traktorer tillverkade i de gamla öststatsländerna.
    Under Dutradagen 2016 fick publiken se ett antal traktorer tillverkade i de gamla öststatsländerna.

    – Segdragningen var bättre i Csepel-motorn och Scanias lastbilsmotor var nog lite för stark, berättar Christer Esbjörnsson.

    Priset för en Dutra D 4 K (85 hk) var 41 400 svenska kronor och för en D 4 K B fick lantbrukaren betala 51 800 kronor år 1966. Motsvarande pris för en BM 471 med fyrhjulsdrift och med en fyrcylindrig motor på 75 hästkrafter, hade varit 38 100 kronor några år tidigare. Men det var inte med den konventionella traktorn en Dutra skulle jämföras. Istället var en County, eller lite senare Muir Hill, en bättre jämförelse. Eller varför inte stortraktorn Parca 714 med fyra lika stora hjul. I Sverige hade Dutra och Parca 714 ibland samma motor, en Scania D8. I alla för de Dutra D 4 K B som fick en Scania motor monterad i efterhand på Simmelsberga. Men Dutran hade det tufft att bli accepterad i Sverige.

    – Bönderna var skeptiska till en öststats-traktor, pappa brukade skoja att om det stått Volvo på traktorn hade han sålt dubbelt så många, säger Christer Esbjörnsson och skrattar gott åt minnet.

    På plöjningsdemonstrationer minns Christer att Dutran presterade bra när den jämfördes med andra traktorer i liknande utförande.

    En gul och lite modernare traktor i veteransamlingen på Simmelsberga ser ut som en IH ”Myrslok”. Det är en Babolna som Christer köpt från en samlare i östra Tyskland. Traktorn är ett samarbete mellan Ungern och USA. I grunden är det en IH men motorn är en sexcylindrig Raba med 180 hästkrafter. På traktorn finns en dekal som Christer tillverkat. Det står ”The American Dutra”. Det kommer sig av att Christer fått veta att personal från IH fick syn på Dutran under den svenska lantbruksmässan Elmia år 1970. Personal från IH ska ha fotograferat och filmat Dutran. Christer har också fått veta att om Dutra fått fortsätta att tillverka traktorerna så hade de fått midjestyrning.

    – Det var synd att ryssarna ville lägga ned Dutran, det hade kunnat bli en bra traktor, menar Christer Esbjörnsson.

     Den som besöker Simmelsberga gård kan få se en imponerande samling av Dutra traktorer.
    Den som besöker Simmelsberga gård kan få se en imponerande samling av Dutra traktorer.
     Servicebilen är bevarad och kunde ses under Dutradagen.
    Servicebilen är bevarad och kunde ses under Dutradagen.
     Två Dutra DS-110 i ett fint skick. Utseendet liknar inte många vanliga traktorer. Mycket av vikten hamnar på framaxeln. Motorn sitter ju framför framhjulen.
    Två Dutra DS-110 i ett fint skick. Utseendet liknar inte många vanliga traktorer. Mycket av vikten hamnar på framaxeln. Motorn sitter ju framför framhjulen.
     06_east_line: På Simmelsberga var man inte rädd för att använda traktorer från öst. Dessa äldre och lite modernare dragare hade samlats till träffen 2016.
    06_east_line: På Simmelsberga var man inte rädd för att använda traktorer från öst. Dessa äldre och lite modernare dragare hade samlats till träffen 2016.
     Babolna är i grunden är en IH men motorn är en sexcylindrig Raba med 180 hästkrafter.
    Babolna är i grunden är en IH men motorn är en sexcylindrig Raba med 180 hästkrafter.
     Christer Esbjörnsson med familj bjuder in till Dutradagen var tredje år på Simmelsberga gård.
    Christer Esbjörnsson med familj bjuder in till Dutradagen var tredje år på Simmelsberga gård.
     Dutrans konstruktion med mycket vikt över nosen på traktorn gav en hel del dragkraft. I fältarbete tyngs bakaxeln ned av redskapet och det blir då mer jämvikt.
    Dutrans konstruktion med mycket vikt över nosen på traktorn gav en hel del dragkraft. I fältarbete tyngs bakaxeln ned av redskapet och det blir då mer jämvikt.
     Besökare från Ungern kom för att se Dutra i Sverige och för att uppmunta Christer Esbjörnsson.
    Besökare från Ungern kom för att se Dutra i Sverige och för att uppmunta Christer Esbjörnsson.

    FAKTA: Dutra

    DUTRA-modeller som importerades av Traktor-Flyg och som såldes från Simmelsberga gård:

    UE-28, 18 stycken. Tvåcylindrig motor.

    D 4 K, cirka 40 stycken. Fyrcylindrig motor på 85 HK.

    D 4 K B, cirka 40 stycken. Sexcylindrig motor på 105 HK.E n av dessa Dutra som importerades av Traktor-Flyg ska ha levererats till Danmark för att bli basen i Bukh 906. Det tror Christer Esbjörnsson.

    Nästa Dutradag arrangeras den 11 maj 2019 på Simmelsberga gård.

    Källa: Christer Esbjörnsson och www.simmelsberga.se

    Fakta: Svenska priser

    County Super 4, 34 650 SEK (1963).

    County Super 6, 44 400 SEK (1963)

    Dutra D 4 K, 41 400 SEK (1966)

    Dutra D 4 K B, 51 800 SEK (1966)

    Källa: Traktorkalendern

    Till toppen