Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 26 april 2018

    Danish Agro köper in sig i dataföretag

    Danish Agro köper in sig i dataföretaget Fieldsense, som bland annat utvecklar väder- och analystjänster för lantbruket.

     Fieldsenses mätstationer mäter allt från vind till nederbörd och jordtemperatur.
    Fieldsenses mätstationer mäter allt från vind till nederbörd och jordtemperatur.

    Det danska storföretagets förvärv beskrivs som ett strategiskt samarbete med stor potential. Fieldsense står bland annat bakom en väderstation som analyserar vädret på marknivå, men utvecklar också system för sattelitövervakning och intelligent analys av lantbruksdata.

    Vill minska sjukdomar

    Företagets väderstation mäter totalt åtta klimat- och väderparametrar. Genom att mäta parametrar som vind, nederbörd, luftfuktighet, lufttryck, UV-index, ljusintensitet samt luft och jordtemperatur tror företaget att man kan skapa bättre förutsättningar för lantbruket att öka sin produktion. Därutöver har företaget även en plattform som hjälper lantbrukare att optimera sin gödsling via analyser av sattelitdata. Målet är på sikt att satellit- och väderdatan ska hjälpa lantbrukare att stå emot olika växtsjukdomar.

    Planerar för expansion

    Danish Agro har stora planer för samarbetet och skriver i ett pressmeddelande att man planerar för en kraftig expansion av antalet väderstationer. Under året planerar företaget att sätta upp ytterligare 200 stationer, vilket innebär att det kommer att finnas över 1 000 stationer utplacerade över hela Danmark i slutet av 2018. Vädertjänsten säljs sedan i form av abonnemang till lantbruksföretagen som får tillgång till dataunderlaget via en app.

    Fieldsense har tio anställda och ligger i Århus i Danmark.

    LÄS OCKSÅ: Här är drönaren som sprider mineralgödselLÄS OCKSÅ: Pengar att tjäna med drönaren

    Relaterade artiklar

    Till toppen